Deel dit artikel:

100% Getest: Zirbel Zirbelaci

Halfweg de jaren negentig waren de Cinelli Spinaci opzetstuurtjes razend populair in het peloton en ook de wielertoeristen schaften zich en masse deze compacte en gemakkelijk te installeren beugeltjes aan. Tot de internationale wielerbond UCI de opzetstuurtjes verbood en ook de wielertoeristen er afscheid van namen. Het Zwitserse Zirbel blijft er evenwel in geloven en … wij ook!

Toen de UCI in 1997 de Spinaci’s en al hun kopies verbood voor wedstrijden waarbij in groep wordt gereden (een ban voor het tijdrijden kwam er nooit), was dat zeer tegen de zin van de profs. Want qua design waren de Spinaci’s kinderlijk eenvoudig, maar wel ultra efficiënt. De twee beugeltjes worden met een klem op het stuur gemonteerd. De ene kant van de klem gaat om het stuur, in de andere klem wordt het stuurbeugeltje vast geschroefd. Door met de inclinatie van de montagebeugel op het stuur en de inclinatie van het opzetstuurtje in de montagebeugel te spelen, kan je de lengte en ‘diepte’ van de Spinaci instellen. Bijkomende voordelen zijn dat de montagebeugels op het stuur amper ruimte innemen en dat geen van de handposities op het stuur bemoeilijkt wordt.

Omdat door het UCI-verbod de verkoop van Spinaci’s in mekaar stuikte, nam geen enkele van de grote sturen- en accessoirefabrikanten nog de moeite om nieuwe versies voor oversized sturen te ontwikkelen. Want de montagebeugels van de Spinaci’s waren nog ontwikkeld in functie van de dunne stuurtjes van twintig jaar geleden. Sommige creatieve Spinaci-lovers (waaronder ikzelf dus) probeerden nog wel om met een vijl de oude montagebeugels aan te passen naar een binnendiameter van 31,7 mm, maar de meeste van die pogingen faalden jammerlijk omdat de montagebeugels van zacht aluminium na het vijlwerk al hun klemkracht verloren. Maar nu is er dus wel degelijk een alternatief en dat komt van het Zwitserse Zirbel.

Qua ontwerp verschillen de Zirbelaci’s (heerlijke naam!) in niks van de compacte opzetstuurtjes zoals die in de jaren negentig furore maakten, met dat verschil dat de montagebeugel voor op het stuur nu een 31,7 mm binnendiameter heeft. Dat ze bij Zirbel oog voor detail hebben, bewijst de groef in de montagebeugel waar je een langs het stuur liggende rem- of derailleurkabel doorheen kunt leiden wat de montagemogelijkheden van de Zirbelaci’s flink ten goede komt. En ook de looks van de cockpit profiteren er van, dubbele winst dus! Gemaakt van 6061 aluminium voor montagebeugel en stuurbeugel wordt het geheel met RVS schroeven vast gezet, een set Zirbelaci’s weegt 204 gram. De instelmogelijkheden zijn nog altijd die van een Spinaci en ook in dit geval worden de handposities op het stuur niet beperkt. Eens je met dergelijke beugeltjes gefietst hebt, is het lastig om er niet aan verslaafd te geraken want je kan ze zowel gebruiken om je prestaties en het fietscomfort op te krikken. Neem je op de Zirbelaci’s een aeropositie aan, dan trek je de snelheid meteen met twee kilometer per uur op zonder dat je oncomfortabel gestrekt in een tijdritpositie ligt. En steunend met de handen op het achterste gedeelte van de Zirbelaci’s zit je comfortabel rechtop.

57 Zwitserse frank (ongeveer 50 euro) is een heel correcte prijs voor deze kwalitatief afgewerkte opzetstuurtjes. Voor 210 Zwitserse frank (ongeveer 185 euro) biedt Zirbel de Zirbelaci’s ook aan met de Shifter Twister. Die Shifter Twister plug je met een kabeltje in een vrije poort van je Shimano Di2 junction unit zodat je ook van op de Zirbelaci opzetstuurtjes met een draai aan de kunststof ring kunt schakelen. Slim bedacht, maar de uitvoering had beter gekund. De afdichting van de elektronische unit in de Zirbelaci is nogal rommelig en ook het aantal mogelijke montageposities van de Shifter Twister op de Zirbelaci is beperkt. Bij Zirbel werken ze echter aan een draadloze versie van de Shifter Twister die daardoor veel meer montagemogelijkheden zal hebben. Beslist iets om naar uit te kijken.

www.zirbel.ch

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE