Deel dit artikel:

100% Getest: zomerbrillen

Op zoek naar een geschikte zomerbril die zonlicht en vuil tijdens ritten de baas is? Redactieleden van Grinta! testte een pak kwaliteitsbrillen van A-merken.

BLIZ Breeze

Het oog wil ook wat en in dit geval mag je dat letterlijk én figuurlijk interpreteren. Want naast heel functioneel moet een fietsbril – als het even kan – ook cool en stijlvol zijn. De Breeze van het Zweedse merk Bliz is alleszins helemaal mee met de tijd. De lens is vrij groot en de montuur minimalistisch. Meer zelfs: je kan de pootjes, neusbrug en het bovenste deel van de montuur apart losklikken van de lens. Wil je graag enkel de lens op je snoet? Kan perfect: dan monteer je enkel de neusbrug en pootjes. De bril wordt trouwens geleverd met een elastische band die je in plaats van de pootjes kan gebruiken. Om te fietsen heeft dat uiteraard weinig nut, maar het is wel leuk om deze bril bijvoorbeeld ook tijdens het skiën of snowboarden te gebruiken. Een fijne knipoog naar wintersport dus, een ander segment van de markt waar Bliz actief is.

Minimalistisch en licht

Wanneer je de lichte Breeze voor het eerst op je snufferd zet, voel je dat hij niet heel erg vast staat. Al kan je zelf wel gaan spelen met de positie van de neusbrug en de uiteinden van de pootjes. Die onderdelen zijn kneedbaar en dus makkelijk te (her)positioneren. Ook aan brildragers werd gedacht, want er bestaan voor deze bril ‘optical adapters’. Een extra lens dus, die je makkelijk op de neusbrug van de Breeze kan klikken. De standaardlens die bij ons turquoise testexemplaar wordt meegeleverd, is de ‘Smoke with Silver mirror’: een grijze, gespiegelde lens die je bij voorkeur in zonnige omstandigheden gebruikt. De lens contrasteert weinig, maar is anderzijds ook zeker niet te donker. Plotse veranderingen in de lichtomstandigheden vormen dus nooit een probleem. De extra lens die wordt meegeleverd, is een oranje exemplaar, dat eerder geschikt is voor bewolkte dagen. Al kleurt zelfs dan de omgeving wel heel erg fel. De Bliz-lenzen zijn vrij goed bestand tegen krassen en hebben een hydrofoob laagje, waardoor regendruppels er snel van afparelen. Ook van aangedampte brilglazen hebben we onderweg nooit last gehad. Het frame is onderaan open en laat dus een goeie luchtdoorstroming toe.

Gedacht aan de zweters

Opvallend detail: de bovenste rand van de montuur werd aan de binnenkant uitgerust met een streepje zwarte mousse. Die komt tegen je voorhoofd en moet zweetdruppels tegenhouden. Op warme dagen kan dat handig zijn wanneer je een grote zweter bent. Al is het maar de vraag of dat laagje schuimrubber er na een paar zweterige trainingen nog gaaf uitziet. De Breeze wordt geleverd in een hardcase en met een microvezel opberghoesje. De bril is verkrijgbaar in drie kleuren: turquoise met grijze lens, zwart met bruin-blauwe lens en roze met bruin-roze lens. Er zijn ook twee zwarte ‘Nano’-varianten verkrijgbaar. Die zijn 30 euro duurder en hebben ‘Nordic Light’-lenzen die een stuk beter contrasteren in minder zonnige omstandigheden. Maar met een adviesprijs van 99,95 euro valt er ook over de standaard Breeze zoals wij hem konden testen weinig te klagen. Voor die interessante prijs krijg je een lichtgewicht bril met strakke looks en leuke accessoires.

+ Prijs-kwaliteit
+ Eigentijdse looks
+ Lichtgewicht

– Staat niet heel vast op je gezicht
– Extra oranje lens is heel erg fel

Adviesprijs: 99,95 euro

  • Ga voor meer informatie naar de website

Evil Eye Elate.p

De kans dat je brillen van Evil Eye al vaak hebt zien passeren, is eerder klein. Het merk bestaat nog maar een dik jaar en is in de Benelux uitsluitend verkrijgbaar bij opticiens. Al betekent dat niet dat Evil Eye helemaal van nul is moeten beginnen: het merk kan rekenen op de expertise van Silhouette International, een familiebedrijf uit het Oostenrijkse Linz dat wereldwijd zo’n 1600 werknemers telt en al ruim 25 jaar ervaring heeft in de productie van sportbrillen. Tot voor kort hadden ze ook onder andere de licentie van Adidas in handen. Alle Evil eye-modellen worden ontwikkeld en geproduceerd in Oostenrijk.

Traditionele looks

Dit voorjaar lanceerde Evil Eye de Elate.p en Elate.t. Het verschil tussen beide brillen is nauwelijks zichtbaar, maar de vormen van de montuur zijn bij de Elate.t ietsje hoekiger. Wij kregen echter een Elate.p opgestuurd, mét brilglazen op sterkte. Want dat is namelijk een stokpaardje van het Oostenrijkse bedrijf: je sportbril kan altijd van lenzen op sterkte voorzien worden. Qua looks lijkt de Elate.p ons een paar jaar terug in de tijd te katapulteren. In het Oostenrijkse hoofdkwartier laat men de trend van de oversized brilglazen overwaaien: de Elate.p oogt een stuk traditioneler dan wat we tegenwoordig gewoon zijn. Al zal die keuze vast ook op veel bijval kunnen rekenen. Over smaken en kleuren valt niet te twisten.

Nauwe pasvorm

De montuur is verkrijgbaar in een maat S en L en heeft wel wat aanpassingsmogelijkheden. De neusbrug kan twee standen aannemen en de flexibele pootjes van de bril hebben drie posities. Dat alles maakt dat de bril heel strak op je kop blijft staan (soms iets té) en dat hij nauw aansluit aan je gezicht. Maar de gleufjes in de bovenste rand van de montuur én de open vorm onderaan, zorgen ervoor dat de glazen niet aandampen onderweg. Het ontbreken van een onderste rand creëert bovendien een erg open blikveld. De montuur voelt erg stevig en robuust aan, maar tegelijkertijd klik je de lenzen er heel erg makkelijk in en uit.

Prima lenzen

Wat ons enorm kan bekoren aan deze sportbril, dat zijn de lenzen. De LST bright vario purple mirror polycarbonaat lenzen contrasteren uitstekend, zowel bij matig als fel licht. Dat maakt de bril heel allround en zorgt ervoor dat je eigenlijk geen tweede stel lenzen nodig hebt. Ook het plezier en het comfort van een bril met lenzen op sterkte, is haast niet te onderschatten. Het is bovendien een stuk esthetischer dan een fietsbril met een adapter of clip-on. Zonder de lenzen op sterkte betaal je voor de Evil Eye Elate.p 189 euro. De bril wordt geleverd in een stevig opbergetui met microvezel hoesje.

+ Heel kwalitatieve, contrasterende lenzen op sterkte
+ Robuust en toch flexibel frame
+ Open montuur onderaan: ruim blikveld

– Wat gedateerde looks (al ziet niet iedereen een kleinere bril als minpunt)
– Sluit soms wat te strak aan (een L-model was voor ons beter geweest)

Adviesprijs: 189 euro

  • Ga voor meer informatie naar de website

Assos Skharab

De Skharab bril van Assos werd ontwikkeld met het oog op een agressieve racepositie. Assos houdt vast, zoals bij de Zegho reeks, aan een ontwerp zonder montuur. Zo heb je ook laag in de beugels nooit last van de rand. Het neusstukje is aanpasbaar, en de beentjes van de bril hebben aero kenmerken om de wind te geleiden. De bril is beschikbaar in blauw (medium licht condities, 12% lichttransmissie), rood (heldere licht condities, 19% lichttransmissie) en een fotochromatische (lichttransmissie 17-77%) variant. De Skharab is licht en gemaakt van een nylon dat impact-resistent is. Bij de oren wordt een antislip stof gebruikt. Komt samen met een hard case en een doekje om de bril te poetsen. Geen extra lenzen.

Kwalitatieve bril voor racefiets

Wat meteen opvalt, is het lage gewicht van de bril. De montuur beweegt vlot en maakt geen geluidjes tijdens het plooien. De montuur voelt stevig en duurzaam aan. De bril zit goed om het hoofd, en blijft netjes op zijn plaats bij schudden met het hoofd. De lenskwaliteit van de Skharab is uitstekend, iets wat voor die prijs wel mag. Dat de bril geen montuur heeft, verklaart wellicht ook waarom er geen extra lenzen bijgeleverd worden. Bij de aankoop moet je dus kiezen welke glazen je juist wil. De neusvleugeltjes zijn aan te passen door ze op de juiste plek te duwen, de brilpootjes zijn niet instelbaar. We gingen op pad met de blauwe variant, en dat leverde op de weg enkel prettige ervaringen op. Trek je ermee in een bos, is het snel iets te donker.

+ Ziet er goed uit, ook naast de fiets
+ Prima gezichtsveld
+ Comfortabel

– Prijs
– Geen extra lens
– Off-road in het bos wat donker

Adviesprijs: 235 euro

  • Ga voor meer informatie naar de website

Alba Optics – Delta Lei

Met de Delta Lei wil het Italiaanse merk Alba Optics vooral vrouwelijke fietsers bereiken of mannen met een kleiner hoofd die niet houden van een oversized model. Dat voel je onmiddellijk als je de bril opzet. Als vrouw ben ik blij eens een fijner model op mijn snoet te hebben. Niet alleen de glazen zijn kleiner gehouden, ook de bril zelf voelt smaller aan. Knellen doet ie niet. De neusvleugel is niet verstelbaar, toch gaat de bril op geen enkel moment schuiven.

Sjiek design

Alba Optics heeft veel aandacht besteed aan de uitvoering. Het montuur is gemaakt van nylon en carbon en in metallic kleur gespoten, wat het geheel net dat tikkeltje extra geeft. De brilpootjes hebben een aparte, gebogen vorm en voelen ongelooflijk comfortabel aan achter je oren. Ook op hobbelige offroad parcours bleef ie mooi op zijn plaats zitten. Door die knik in de pootjes, ziet de bril er uniek uit. Boet de bril door die looks in aan kwaliteit? Integendeel. De groene, spiegelende VZUM A-lenzen die wij hebben getest, zijn vooral bedoeld voor zeer zonnige dagen. Het felle licht wordt uitstekend gefilterd, al leek het gps-scherm op ons stuur daardoor soms wel wat aan de donkere kant. Door de aparte lensvormen is er voldoende luchtcirculatie zodat de glazen niet aandampen. Na maanden intensief gebruik en een paar lompe stoten zit er nog geen enkel krasje op.

Met 27 gram is deze bril een absoluut lichtgewicht. Het model is eveneens verkrijgbaar met blauwe of roze glazen, elk voor een andere lichtintensiteit. Je kan de lens ook vervangen.

+ Ideaal voor vrouwen of mannen met smal gezicht
+ Zit uitstekend, zakt niet af
+ Goede lens bij fel zonlicht
+ Design

– Neusvleugel niet verstelbaar

Adviesprijs: 169 euro

  • Ga voor meer informatie naar de website

Bollé – Lightshifter

De Lightshifter van Bollé is niet het meest opvallende model uit het pak. Dit is een tijdloze bril die ongetwijfeld de grote meerderheid kan bekoren. De renners van Team B&B Hotels p/b KTM rijden er alvast mee rond in het peloton. De bril is vrij groot, maar doordat het montuur niet doorloopt onderaan de lens, lijkt het geheel minder zwaar.

Comfortabel en helder

Bollé weet op vlak van comfort zeker van aanpakken. De neusvleugel kan je verstellen in drie standen, waardoor de bril mooi op je neus blijft zitten. De uiteinden van de pootjes zijn zeer flexibel en knellen niet achter je oren. De Lightshifter weegt 35 gram, is daarmee niet de lichtste bril, maar wel een heel comfortabele.

De Phantom-lenzen zijn fotochromisch en passen zich razendsnel aan aan een veranderende lichtinval. De bril blijft op elk moment helder zonder je ogen te verblinden. De lenzen laten felle kleuren nog meer oplichten. Een blauwe zomerhemel of een roze fietsshirt zien er plots nog feller uit. Persoonlijk vond ik het wel fijn om continu door een gratis soort happy-filter te kijken. Wel opletten met regendreiging. Ook donkere wolken komen door de bril bleker over, waardoor je je wel eens aan het weer kan mispakken.

De bril is verkrijgbaar in negen kleuren, de prijs is licht verschillend naargelang de uitvoering. Wij hebben de Lightshifter uitgetest in Matte White. Voorlopig bleef het wit ook wit. Of de bril na lang gebruik zou vergelen, daarvoor duurde onze test niet lang genoeg. Behalve dat er makkelijk vingerafdrukken op de lenzen blijven zitten, ontdekten we weinig negatieve kantjes aan dit model. Je krijgt bij je bril ook een handig, hard opbergdoosje.

+ Verstelbare neusvleugel
+ Blijft mooi op zijn plaats zitten
+ Zeer heldere, fotochromische lens
+ Vervangbare lens

– Makkelijk vlekken op de lenzen

Adviesprijs: 190 euro

  • Ga voor meer informatie naar de website

100% – Speedtrap

Opvallend, opvallender, opvallendst. Bij 100% procent maken ze er hun handelsmerk van. Ook met de Speedtrap in Blue Topaz blijf je zeker niet onder de radar. De blauwe spiegelglazen en de blauw-paarse montuur in diamantvormig design zijn blikvangers. You love it or hate it. Ondanks het feit dat de montuur rondom doorloopt, stoort het niet in je blikveld. Het levert je wel een iets hoger gewicht op: 38 gram.

Heldere kijk

De neusvleugel is gemaakt van zeer flexibel, antislip materiaal. Het past zich op het moment zelf aan aan je neus, maar is dus niet manipuleerbaar in een vaste stand. Dat zorgt ervoor dat de bril toch soms wat verschuift. De harde uiteinden van de pootjes kunnen na lange tijd op de fiets beginnen te drukken achter je oren.

Over de lens geen klagen. Die kwijt zich zowel bij helder als duister weer goed van zijn taak. Er is nauwelijks kleurvervorming merkbaar, waardoor je een zeer realistische kijk om je heen krijgt. Boven en onderaan de lens zijn onopvallende ventilatiegaatjes gemaakt tegen aandampen.

Het oversize montuur kwam soms tegen onze wenkbrauwen of kaaklijn. Bij hevig zweten, durfden daardoor wel eens zweetdruppels op de lens te komen. De bril heeft anderzijds al redelijk wat fietsavonturen en valpartijen uit lompe handen meegemaakt en ziet er nog altijd onberispelijk uit.

Naast Blue Topaz kan je uit nog acht andere kleuren kiezen, een klein prijsverschil is mogelijk naargelang de uitvoering. Je krijgt behalve een handig brillendoosje ook een heldere, doorzichtige lens extra voor donkere dagen.

+ Toplens met realistische kleuren
+ Vervangbare lens
+ Kan tegen een stootje

– Opvallende look niet voor iedereen

Adviesprijs: 190 euro

  • Ga voor meer informatie naar de website

Oakley Kato

De Oakley Kato spotten we tijdens de Giro d’Italia op de neus van eindwinnaar Egan Bernal, de man die ook enkele jaren geleden de Sutro ‘lanceerde’. Of het met de verkoopscijfers van de Kato ook zo’n vaart zal lopen als met de succesvolle Sutro, is echter maar zeer de vraag. De Kato is nòg meer dan de Sutro een ‘hate it or like it’-sportbril. Een middenweg is er niet. De reden is simpel: alles aan de Kato is extreem. De grootte van de lens – het vizier is gigantisch en geeft je een ruim blikveld – de uitgesproken vormen – niet in het minst het uit stekend neusstuk. Dat laatste is overigens te danken aan de Amerikaanse serie ‘The Green Hornet’ waarin ene ‘Kato’ een zwart voorgevormd masker droeg en als sidekick van de superheld fungeerde.

Frameloos

Superkrachten geeft de Oakley Kato je niet maar het moet wel gezegd dat (eens je voorbij de uitgesproken vormen kijkt) Oakley toch maar weer van zich laat spreken. Het is een sportbril die je nog nooit hebt gezien en die elke drager ervan meer dan ooit tevoren in de spotlights zet. Het bijzondere is dat de bril geen frame heeft maar dat het vizier is voorgevormd waardoor de bril nog wat dichter aansluit op je aangezicht. De beentjes die aan het vizier zijn bevestigd, kan je ook nog eens gaan aanpassen naargelang de vorm van je gezicht: je kan ze in drie standen plaatsen. Een ergonomisch voordeel is dat. En toch: hoewel de pasvorm van de bril tot op zeker hoogte kan worden afgestemd op het gezicht van de fietser in kwestie, toch zal de Kato lang niet iedereen ‘passen’. Het zal Mark Cavendish worst wezen: hij won met deze bril het groen en vier Tourritten. Voor wie toch zijn neus ophaalt voor de ca. 240 euro dure Kato, kan altijd opteren voor de iets meer toegankelijke Encoder, dat andere nieuwe Oakley-model.

+ Uitgesproken design
+ Revolutionair concept
+ Breed gezichtsveld

– Uitgesproken design
– Niet iedereen gegeven
– Prijs

Adviesprijs: ca. 240 euro

  • Ga voor meer informatie naar de website

Gerelateerde artikels

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE