100% Getest: zomerhelmen

Veiligheid boven alles. Wie van huis gaat voor een mooie fietsrit zet dus altijd een helm op. Geen moment uitgezonderd. De redactie van Grinta! testte een aantal nieuwe modellen zomerhelmen van topmerken.

25/08/2021 - Tekst: Redactie // Foto's: Diverse fabrikanten

MET Trenta 3K Carbon

Er zijn van die fietshelmen waarmee het onmiddellijk klikt. Met de MET Trenta 3K Carbon was dat bijvoorbeeld het geval. En die klik kwam er vooral door zijn optimale pasvorm. Dat heb ik totnogtoe enkel gehad met de helmen van Abus, die zitten ook zo prettig op m'n hoofd. De MET Trenta 3K Carbon is al een poos op de markt, het is allerminst een nieuwe helm. Al in 2018 werd hij gelanceerd en gespot op de hoofden van de renners van Dimension Data. Tegenwoordig is het Tadej Pogacar die met de Trenta 3K Carbon rondfietst en onlangs z'n tweede Ronde van Frankrijk en een bronzen plak op de Spelen won.

215 gram

Naast zijn voortreffelijke pasvorm blinkt de Trenta 3K Carbon vooral uit door zijn lage gewicht. Een fietshelm die nauwelijks 215 gram weegt in maatje Medium scoort hoog, dat staat buiten kijf. De helm is verkrijgbaar in vijf kleurvarianten. De matzwarte variant viel ons te beurt. In warme tot bloedhete omstandigheden deed de Trenta 3K Carbon wat je verwacht van een tophelm: toch voldoende verluchting en afkoeling bieden. Daar zorgen de 19 ventilatiegaten voor en dat terwijl MET, ondanks al die gleuven, een aerodynamisch voordeel claimt. Dat laatste hebben we niet kunnen meten maar door de overall positieve feeling, voelde deze MET net zo 'snel' aan als zijn aerobroertje Manta. Met z'n 300 euro is de Trenta 3K Carbon - verrassend genoeg zonder Mips-technologie - allerminst de goedkoopste helm, al zijn er ook varianten van de Trenta die voor 200 euro en 250 euro (wél met Mips) over de toonbank gaan.

+ Weergaloze pasvorm
+ Vederlicht
+ Pro-looks
+ Goede ventilatie

- Duur
- Geen Mips

Adviesprijs: 300 euro

  • Ga voor meer informatie naar de website

POC Ventral Lite

Doet de MET Trenta 3K Carbon het al meer dan behoorlijk met z'n 215 gram, dan doet de POC Ventral Lite daar nog een schepje bovenop. Het is te zeggen: de helm doet er wat af want weegt slechts 190 gram in maat Medium. Het is dan ook meteen de allerlichtste helm die het Zweedse POC ooit produceerde. POC heeft nog maar een korte geschiedenis als het gaat om de productie van fietshelmen maar met de eerste worp van de Octal in 2014 maakte het toch meteen een statement. Zeker inzake design en aerodynamica probeerde POC vooruit te denken. Door de jarenlange samenwerking met wielerprofs kwam echter ook de vraag om wat meer te werken op het gewicht van de helmen. Met de Ventral Lite zie je daarvan het resultaat.

Licht en luchtig

Een helm dragen zonder dat je ook maar op één moment het gevoel hebt dat je er één op je hoofd hebt staan: dat gevoel wil elke helmproducent bewerkstelligen. De Ventral Lite doet het wat dat betreft hoegenaamd niet slecht. De helm zit heel comfortabel en biedt heel wat verluchting in warme omstandigheden dankzij de prominent aanwezige ventilatiegaten. Ondanks zijn lage gewicht oogt en voelt de helm desalniettemin heel robuust en stevig aan. Er is geen Mips-technologie voorzien. Onze helm kwam in een wat saaie matgrijze kleur maar gelukkig biedt POC de Ventral Lite in nog vier andere kleurvarianten aan. Ook al blijft de aanpak ook daar vrij minimalistisch. Sommige mensen zullen een wat 'pothelmachtig' gevoel bij de Ventral Lite hebben en de neus ophalen voor het design, maar dat is toch ook een beetje eigen aan POC. Je houdt ervan. Of je houdt er niet van.

+ Comfortabele pasvorm
+ Vederlicht
+ Goede ventilatie

- De POC-looks: hate it or like it
- Geen Mips

Adviesprijs: 270 euro

  • Ga voor meer informatie naar de website

Lazer Sphere

Lazer introduceerde met de Sphere begin dit jaar een nieuwkomer in het gamma. Voortbordurend op de technologie van de Genesis is de Sphere een toegankelijke en multi-inzetbare helm die verkrijgbaar is in een versie met of zonder MIPS-technologie. Dankzij het brede scala aan kleuren en het strakke premium design is de Sphere, die in vier verschillende maten verkrijgbaar is, niet alleen een veiligheidsitem, maar tegelijkertijd ook een aanvulling op jouw fietsoutfit. Bovendien is de Sphere compatibel met Lazers Aeroshell, de schelp die aerodynamica, of indien gewenst ook warmte, toevoegt aan je helm.

Een echte prijs-kwaliteitsgarantie

Met de Sphere weet je onmiddellijk dat je een Lazer helm in handen hebt. Niet alleen het design is vertrouwd, ook de gebruikte systemen. Zoals we dat kennen, beschikt de Sphere over het Advanced Rollsys verstelsysteem. Bijzonder handig ook voor bijvoorbeeld paardenstaarten, maar dat is bij ons minder van toepassing. Doordat de Sphere in vier maten beschikbaar is, heb je ook meteen een helm die niet alleen goed past, maar ook mooi aansluit bij je hoofd. De Sphere voldoet prima op de weg, maar ook om te gaan gravelen of mountainbiken, hoewel hij eigenlijk niet in dat segment terug te vinden is bij Lazer. De extra grammen – 260 gram in maat M zonder Mips – zijn voelbaar ten aanzien van bijvoorbeeld de Z1, maar niet storend. Binnen deze prijsklasse is de Sphere dan ook een echte prijs-kwaliteitsgarantie.

+ Compatibel met aeroshell
+ Mooi design aan een voordelige prijs

- Niet de lichtste, maar dat mag je in deze prijsklasse ook niet meteen verwachten

Adviesprijs: 149,99 euro / 169,99 euro (Mips)

  • Ga voor meer informatie naar de website

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Lake CX241
13/08/2021 - Gilles Bultinck

100% Getest: Lake CX241

Wie al bij een bikefitter passeerde, zag daar mogelijks wel eens fietsschoenen van Lake. De kans dat je het schoeisel van de Nederlandse fabrikant daar tegenkomt, is immers groter dan dat je de schoenen terugvindt bij de fietsenwinkel achter de hoek. Tenzij jouw fietsenboer over de nodige podologische kennis beschikt, want dat is een voorwaarde om de schoenen van Lake te mogen verkopen. Wij lieten ons volledig uitmeten en kwamen uit bij de CX 241 schoen.