100% nieuw, maar nu al 100% Getest: Specialized S-Works EXOS!

In de Tour Down Under werden de schoenen voor het eerst gespot, maar toen mocht nog geen enkele door Specialized gesponsorde renner er al iets over zeggen. Ook Remco Evenepoel, Niki Terpstra en Iljo Keisse werden al in de nieuwe S-Works EXOS schoenen opgemerkt. Vanaf vandaag zijn ze te koop en mogen we er over berichten, want wij hebben ze ook al een poos in gebruik.

26/02/2019 - Tekst: Bart De Schampheleire // Foto's: Specialized, David Stockman

Net als een aantal profs kregen we een kleine anderhalve maand geleden een paar S-Works EXOS schoenen toegestuurd. ‘Onder embargo’, wat even veel wil zeggen als ‘niks over zeggen tot wij daarvoor toestemming geven’. En dat is dus tot nu.

Draaglijke lichtheid

Bij de S-Works EXOS schoenen draait alles om het lage gewicht en het resultaat is een raceschoen met een compleet andere look en feel dan wat we tot nog toe gewoon waren. De schoen staat op een volledig nieuwe FACT Powerline carbon zool met stijfheidsindex 13.0. die op een aantal plaatsen gepeforeerd is om gewicht te sparen. Het resultaat is een zool die slechts 66 gram weegt en die langs de openingen een massa koele wind naar binnen laat. Geen wonder dat de renners in Australië en Argentinië er graag mee reden. Vergelijk je trouwens de zool van de S-Works EXOS met de zool van de S-Works Road 7, dan ziet die er wel heel gelijkaardig uit. Beide zolen hebben verstevigingsribben, maar daar waar de zool bij de S-Works Road 7 nog gewoon ‘dicht’ is zijn de ruimtes tussen de verstevigingsribben bij de S-Works EXOS weggefreesd. Het hakje is met een schroef van aan de binnenkant van de schoen vervangbaar.

In maat 41 weegt de S-Works EXOS een redelijk spectaculaire 148 gram per schoen. Dat lage gewicht kon Specialized bereiken door de zool zo licht mogelijk te maken, maar ook de bovenschoen is een toonbeeld van minimalisme. Geen versterkte neus of harde, voorgevormde hiel, maar een bovenschoen die helemaal van Dyneema is gemaakt. Dat spul is wel soepel, maar niet rekbaar zodat je wel degelijk van een bovenschoen kunt spreken. De inmiddels bijna klassieke opbouw met een tong, twee Boa-draaisluitingen en één velcro op de voorvoet ging ook al op de schop om de schoen zo licht mogelijk te kunnen maken. In de plaats daarvan kwam een sluitsysteem met één Boa IP1 draaisluiting, in het midden op de voorvoet en dat is het zo ongeveer. Hoewel Specialized voor de S-Works Road 7 gebruik maakt van Boa S3 draaisluitingen, keerden de Amerikanen voor de sluiting van de S-Works EXOS om twee redenen terug naar een IP1 draaisluiting. De eerste reden is het lagere gewicht, de tweede reden is dat de IP1 een ‘release-modus’ heeft (als je de draaiknop uittrekt) waarmee je in één keer alle spanning van de synthetische veter haalt. En dat is wel zo handig want je moet de veter van de S-Works EXOS helemaal afrollen om de sowieso al eerder krappe instapruimte van de schoen volledig te kunnen benutten.

Body Geometry, uiteraard

Hoewel de S-Works EXOS qua pasvorm gebaseerd is op die van de S-Works Road 7, is het gevoel in de schoen en op de trappers toch compleet anders. Het begint al met de iets krappere instap (zoals reeds gemeld) en bij het aantrekken van de schoen voelt het ook vreemd dat je de hiel heel eenvoudig plat kunt duwen met je voet. Op de hiel zit er wel een grote lus waarmee je het aantrekken van de schoenen vergemakkelijkt. De inlegzolen in de S-Works EXOS schoenen zijn de bekende Body Geometry S-Works Road exemplaren, maar dan in een ander kleurtje en met een specifieke S-Works EXOS opdruk. Alle Body Geometry eigenschappen die alle Specialized schoenen kenmerken zijn trouwens in de S-Works EXOS verwerkt. We hebben het dan over ‘Varus angulation’ (de schoenzool loopt naar de buitenkant een beetje af om je voeten, enkels, knieën en heupen beter in lijn met mekaar te brengen), de voetboog wordt maximaal ondersteund en een verhoging onder de middenvoetsbeentjes moet die beentjes een beetje spreiden zodat de tussenliggende aders en bloedvaten niet afgekneld worden (de zogeheten ‘metatarsal button’). In de S-Works EXOS schoenen passen ook Body Geometry custom made Masterfit zolen.

Doe de tenen-wave!

Omdat de Dyneema bovenschoen heel licht en soepel is, zit je ter hoogte van de voorvoet nergens met een drukpunt. Grappig is wel dat elke beweging van je tenen zichtbaar is omdat het Dyneema dan gewoon een beetje omhoog komt. Ondanks de minimalistische sluiting met één Boa draaiknop en een relatief korte veter is ook het comfort op de wreef goed. Onder de Boa is de tong wat dikker gemaakt om daar drukpijn te voorkomen, maar wie nadrukkelijk met zijn hielen naar beneden fietst (wat geen optimale pedaaltred is, maar wat je wel nog vaak ziet) kan ter hoogte van de wreef de Boa IP1 draaischijf wat voelen. Op papier is de S-Works EXOS carbon zool iets minder stijf dan die van de S-Works Road 7 (stijfheidsindex 15.0 voor de S-Works Road 7 tegenover 13.0 voor de S-Works EXOS), maar wie de zool van de S-Works EXOS te slap vindt is volgens mij te sterk om te fietsen. Hoewel de bovenschoen bijzonder licht en soepel is, wordt de voet wel voldoende in de schoen ‘vergrendeld’ om maximaal te kunnen trappen. Bij de eerste testritten had ik wel de neiging om de souplesse van de schoen te compenseren door de Boa wat harder aan te spannen, al is dat niet nodig en heeft het enkel een nadelig effect op het comfort en de bloeddoorstroming. Waar je wel moet aan wennen is dat de twee Boa’s een andere draairichting hebben. De Boa IP1 op de rechter schoen span je harder aan door de draaischijf in de richting van de wijzers van de klok te draaien, bij de linker schoen is dat tegen de richting van de wijzers van de klok in. En daar moet je in het heetst van de strijd toch even over nadenken. Hou er sowieso rekening meet dat door de grote ventilatiesleuven in de zool en het dunne (maar slijtvaste) minimalistische materiaal van de bovenschoen dit absoluut geen winterschoenen zijn.

In zwart en wit zien de S-Works EXOS schoenen er super chique uit en de afwerking is top, wat je van een schoen uit deze prijsklasse ook mag verwachten. 499 euro voor een paar schoenen (te koop in de maten 36 tot 48 met halfjes van 38 tot 46) is immers niet meteen wat je ‘een koopje’ noemt.

S-WORKS EXOS 99

Het kan evenwel nog gekker, zowel qua prijs als wat de technologie betreft. In een gelimiteerde oplage van vijfhonderd paar wereldwijd brengt Specialized immers een S-Works EXOS 99 schoen op de markt in rood/grijs. Deze schoenen zijn in maat 42 een fabelachtige 99 gram licht (what’s in a name?), enerzijds omdat de bovenschoen niet met een Boa maar met een klassieke veter wordt gesloten, anderzijds omdat de zool nog minimalistischer werd uitgepuurd tot een pluimgewicht van 50 gram. Deze schoenen zijn er van maat 38 tot 49 met halve maten van 40 tot 47 en moeten 649 euro in het laadje brengen. Deze schoenen zullen enkel op bestelling via de dealer geleverd worden en niet voorradig zijn in de shops.

Alle info op www.specialized.com

Tags:

Gerelateerde artikels