Campagnolo schijfremmen: Beter laat en goed

Campagnolo heeft geen ervaring met mountainbike-onderdelen en miste de boot dan ook feestelijk toen Sram en Shimano met schijfremmen voor racefietsen op de markt kwamen. Na een intensieve samenwerking met Magura hebben de Italianen hun schijfremmen nu klaar.

09/05/2017 - Tekst: Bart De Schampheleire

‘DB360’ en ‘H11’ zijn de twee afkortingen die Campagnolo in de strijd gooit om zijn hydraulische schijfremmen te promoten. En bij Campa weten ze dat ze als laatsten op deze trein springen, al hebben ze er wel een uitleg voor. “De Campagnolo-filosofie houdt in dat de laatste prototypes van onze nieuwste producten eerst door de profs getest worden. Want pas als het voor de profs goed genoeg is, dan is het ook goed genoeg voor de markt. Wat de schijfremmen betreft zaten we met een probleem want na het ongeval met Ventoso in Parijs-Roubaix vorig jaar mochten er ineens geen schijfremmen meer gebruikt worden in het peloton. Daardoor liep ons ontwikkelingstraject bijkomende vertraging op”, aldus Campagnolo-marketingdirecteur Lorenzo Taxis.

Tweeloop

Campagnolo wil de markt van de schijfremmen voor racefietsen met een tweeloop bestoken. Enerzijds is er een Potenza-onderdelengroep met schijfremmen en voor alles wat daarboven zit in het gamma (zowel met kabelbediende derailleurs als EPS) zijn er H11 upgrade kits voor schijfremmen. Wat de techniek betreft komt Campagnolo toch met een paar eigenzinnige keuzes. Zo worden de gesmede aluminium remklauwen rechtstreeks op de voor- en achtervork gemonteerd en Campagnolo heeft daarvoor bevestigingsbouten in zes verschillende lengtes op voorraad. De juiste plaatsing van de nokken op het frame wordt dus cruciaal. De remschijven worden via een CenterLock systeem op de naven bevestigd en vooraan heeft Campagnolo geen 140 mm remschijven beschikbaar. Vooraan ben je verplicht om een remschijf van 160 mm te monteren, achteraan heb je de keuze uit 160 en 140 mm. Nog opmerkelijk is dat Campagnolo geen mechanische veren gebruikt om de remblokjes en zuigers na een remactie terug te brengen naar hun oorspronkelijke positie. In de plaats daarvan opteerde Campagnolo voor magneten. De Italianen monteren standaard organische remblokken met een gepatenteerde laag aan de achterkant van de remblok om trillingen en geluid te dempen. Er is ook een slijtage-indicator in de remblokjes ingebouwd, al is die zo klein dat hij in werkelijkheid amper zichtbaar is. De remblokken zijn verder lichtjes afgeschuind om het wiel gemakkelijker in het frame te kunnen monteren. De remschijven zijn een combinatie van een aluminium hart dat vast (dus niet zwevend) met het stalen remoppervlak verbonden is. Volgens Campagnolo is dit de beste combinatie: het aluminium hart is licht terwijl het stalen remoppervlak sneller afkoelt en stabielere remprestaties biedt. Hoewel de hoofdremcilinder vertikaal in de Ergopower rem/schakelgrepen wordt ingebouwd, zijn de H11 Ergopowers slechts acht millimeter hoger dan Ergopowers voor klassieke velgremmen. Voor de rest is de vorm van de rem/schakelgrepen nagenoeg identiek zodat je moeiteloos van een velgremfiets op een schijfremfiets kunt overstappen. Met een kleine imbus kan je de afstand van de remgreep tot het stuur aanpassen waarna je ook het grote schakelhendel wat moet bijstellen. Interessant is het AMS ofte Adjustable Modulation System. Met een derde schroefje op elk van de twee Ergopowers stel je de remwerking in: Short voor een direct en snel aangrijpende schijfrem of Long als je wat dieper in het remhendel wil knijpen voor de rem aangrijpt. Last but not least zijn er specifieke crankstellen voor gebruik op schijfremfietsen met heel korte liggende achtervorken. De Q-factor van deze crankstellen is gelijk aan die van andere Campagnolo-cranks, maar de kettinglijn wordt een tikkeltje verder naar buiten gezet in functie van de veranderde geometrie van de achtertrein door de schijfremmen. Alle schijfremproducten worden eind mei verwacht, hierbij alvast een paar adviesprijzen.

  • Potenza ergopower rem/schakelgreep + remklauw: 390 euro (1 stuk)
  • H11 carbon crankstel: 650 euro
  • H11 ergopower rem/schakelgreep + remklauw: 490 euro (1 stuk)
  • H11 EPS ergopower rem/schakelgreep + remklauw: 550 euro (1 stuk)

Hard op hard

Handig is dat de overstap van een velgremfiets naar een schijfremfiets bij Campagnolo inderdaad zo goed als zonder aanpassingen verloopt. Campa beweert wel dat de lichtjes hogere opstaande randen van de remgrepen een extra handpositie mogelijk maken, in werkelijkheid vond ik die handpositie bovenop de remgrepen niet echt prettig. In ‘Short’-modus zit er jammer genoeg weinig gevoel in de remmen en is ‘hard op hard’ de beste manier om het contact tussen remblok en remschijf te omschrijven. Met het AMS in ‘Long’ krijg je een systeem dat qua remkracht en –dosering zeker kan wedijveren met de schijfremmen van Sram en Shimano. Enig minpuntje aan het AMS is dat je van buitenaf niet kunt zien in welke modus de remmen staan, dat kan je enkel controleren door er een imbus in te steken. Daal je (opzettelijk?) heel lomp een berg af en laat je de remmen daarbij constant slepen, dan stijgt het geluidsniveau aanzienlijk zonder dat er evenwel fading optreedt. (Fading is het fenomeen waarbij de remmen een beetje sponzig beginnen aan te voelen door de verhitting van de remolie.) De afstand tussen de remblokjes en de remklauwen is groot zodat ook bij hard aanzetten de schijf nooit tegen het blokje aan loopt en dat is wel zo goed voor het moreel. En aangezien de remblokken vast in de remklauwen zitten, voelt het niet aan alsof de balhoofdlagers van je fiets versleten zijn als je met ingeknepen voorrem de fiets wat naar voor en naar achter laat wiebelen.

Op wieltjes

Samen met de schijfremsystemen introduceert Campagnolo eind deze maand ook vier specifieke wielsets: Bora 35 voor tubes, Bora 35 voor draadbandjes, Bora 50 voor tubes en Shamal Ultra DB360. De 35 mm hoge Bora’s voor tubes wegen slechts 1.297 gram per set en accelereren als de bliksem. De Shamal Ultra DB360 behoudt vooraan zijn 27 mm hoge velg, achteraan is de velg nog altijd 30 mm hoog. Alle Campagnolo wielen komen standaard met een 100 x 12 mm steekas voor en een 142 x 12 mm steekas achter. Adapters worden los verkocht. Om niet te bezwijken onder de remkracht worden ook de voorwielen voor schijfremgebruik volgens het Mega G3 spaakpatroon ingespaakt. De prijzen van de wielen:

  • Bora One 50 tube: 1.915 euro
  • Bora One 35 draadband: 2.115 euro
  • Bora One 35 tube: 1.915 euro
  • Shamal Ultra DB360: 1.310 euro

Laatste artikels