Castelli Premio bibshort: voor lange afstanden

Castelli staat te boek als één van de premium merken als het op fietskleding aankomt. Hoe andere kledingmerken ook hun best doen, het lijkt alsof het Italiaanse merk ze altijd een stapje voor blijft. Of het moest zijn dat Sportful dichterbij komt, maar dat is dan ook meer een zustermerk dan een concurrent. De nieuwe topbroek Premio blijkt een waardige vervanger van de Castelli’s die ik sinds jaar en dag gebruik voor lange ritten.

31/05/2017 - Tekst: Roel van Schalen // Foto's: Castelli

Als ik weet dat ik lange uren ga maken op een fiets, dan trek ik een Castelli fietsbroek uit de kast. Ik heb nog twee Bodypaint broeken in gebruik en een San Remo Speed Suit, dat is een Bodypaint broek met een Aero Jersey eraan vast. De Bodypaint broek heeft amper naden, een pasvorm als het betere gietwerk en bretellen die als was om je schouders vloeien. De Bodypaint houdt het ook lang uit, want het moet al van voor 2013 zijn dat ik ermee begon te fietsen.

De Bodypaint werd in 2015 opgevolgd door de Mondiale. De zeem daarvan was even comfortabel maar het bovengedeelte zat minder naadloos dan de Bodypaint en scheurde in bovenaan bij de bretellen. Van dat laatste is geen sprake meer bij de nieuwe Premio. De bretellen herinneren aan die good-old Bodypaint, zij het dat een mesh tussenstuk aan de rugzijde ze ervan onderscheidt. De aansluiting om je lichaam is heel kloek te noemen. Lekker.

De Premio bestaat voornamelijk uit wat Castelli noemt ‘Forza’ textiel. Een compressiestof die de spieren ondersteunt. Bij de Bodypaint broek was er slechts één naad te vinden in het onderste deel, maar ook de Premio is goed zuinig met naden. De twee stuks onderaan zijn bovendien zo geplaatst dat ze nooit voor schuurproblemen kunnen zorgen.

De Premio heeft opvallend lange broekspijpen. Waar de Bodypaint’s na talloze wasbeurten een enigszins gekrompen zijn (althans voor mijn bovenbenen), zit de Premio twee centimeter óver de gulden snede. Geen nood, dat zal zich tijdens het gebruik wel oplossen, als je maar blijft wassen. De broekspijpen zijn voorzien van nieuwe, innovatieve silicone grippers binnenin en blijven daarom goed op hun plaats zitten. Net als bij de Bodypaint heeft ook de Premio een De Progetto X2 zeem. Vertrouwde kwaliteit dus.

Ik heb de broek inmiddels heel wat maanden in gebruik, en op verschillende continenten getest. Niet alleen in het milde zeeklimaat van thuis, ook in het landklimaat van Polen en in het woestijnklimaat van het Midden-Oosten, waar de temperaturen piekten boven de 30 graden Celsius. De Premio houdt zich onder alle omstandigheden prima, al moet ik zeggen dat de lange broekspijpen al wat losser gaan zitten. Komt dat doordat ik de laatste tijd eerder afgevallen ben dan op gelijk gewicht, of is het de stof die mee gaat geven? Ik houd het voorlopig om de eerste mogelijkheid.

Het verschil tussen een nieuwe broek en de oude getrouwe Bodypaints is goed voelbaar. De zeem is nog wat ‘responsiever’ en de bretellen zijn strakker. De nieuwe Premio weet hitte perfect te managen. Op de kurkdroge woestijnwegen door de Negev was er van vochtophoping geen sprake, maar ook in het vochtige thuisland bewijst de Premio keer op keer zijn uitstekende ademende vermogen. De Progretto X2 zeem is na al die jaren nog altijd een zitkussen van het allerhoogste comfortniveau, al merkte ik bij het wisselen van (test)fiets ook maar weer eens hoezeer het ene zadel een andere rijervaring oplevert dan het andere. Met andere woorden: op een voor jouw zitvlak onaangenaam zadel kan zelfs een topzeem het ongemak daarvan niet verhullen.

Maar waar de Bodypaint-opvolger Mondiale geen definitief afscheid van de gekoesterde Bodypaint kon bewerkstelligen, lijkt de Premio daar wel toe in staat. De broek is met een prijs van 200 euro natuurlijk niet goedkoop, maar neem je het comfort en de hoge duurzaamheid ervan (die we op gelijk niveau met die van de Bodypaint inschatten) in acht, dan is dat niet eens zo heel veel geld.

Meer info vind je hier en er is ook een video voorhanden.

Meer info nodig? Raadpleeg https://passionforcycling.be

Tags:

Gerelateerde artikels