Deel dit artikel:

De bril van Phil

Naar aanleiding van de magistrale zege van Philippe Gilbert in de Ronde van Vlaanderen, produceerde Ekoï, de Franse brillensponsor van Quick Step Floors Cycling Team, een gelimiteerde oplage van de Perso Evo 6.

Ekoï zit al een poos in het profpeloton. Zo heeft het directe sponsordeals lopen met onder andere Fabio Aru – die draagt de Perso Evo 4 op de neus – en ook de renners van AG2R La Mondiale (Bardet, Vandenbergh, Naesen) voorziet het al enkele jaren van helmen. In het najaar van 2016 lekte het nieuws dat Ekoï de brillen zou gaan leveren voor ’s werelds beste wielerploeg, Quick Step Floors Cycling Team. De renners van Lefevere droegen de voorbije jaren al de brillen van Oakley en Rudy Project. En dus was Ekoï, dat enkel inzet op de online verkoop van zijn producten (naast brillen en helmen ook kledij), voor velen een verrassende keuze. Aan het enthousiasme van het Ekoï-team, onder leiding van Jean-Christophe Rattel, zal het alvast geenszins liggen.

Perso Evo 6

Nummer 16 van de 100 exemplaren. Dat staat op de begeleidende notitie van de Perso Evo 6 die ik uit de verpakking haal. Dit is klaarblijkelijk een ‘limited edition’, voorzien van fotochromatische glazen. Het unieke aan deze Perso Evo 6 is net de combo met deze glazen en uiteraard de verwerking van de Belgische driekleur in het design. Dezelfde montuur is met diverse andere glazen verkrijgbaar: blauw, gespiegeld, rood. De ploegmaats van Gilbert rekenen op de witblauwe teamversie. Daarmee zagen we Fernando Gaviria aan het feest tijdens de Giro. En als het moet, tovert Ekoï voor Jungels of Gaviria graag een roze Perso Evo 6 te voorschijn. Overigens kan je de Perso Evo 6, net als een reeks andere zonnebrillen, zelf gaan personaliseren via de customizer op de website van Ekoï.

Bevindingen

De Perso Evo 6 ‘versie Phil’ wordt geleverd in een harde koker in carbon look. ‘Cycling Different’ staat onder het Ekoï-logo. Ik vraag me met enige scepsis af of de Perso Evo 6 wel een match is voor het beste team ter wereld. De prijs van deze Perso Evo 6 bedraagt 99,99 euro. Er is er ook eentje van 109,99 euro en zelfs een versie (met transparante glazen) voor 49,99 euro. Dat zijn niet de astronomische bedragen die je voor een Oakley neertelt.

De bril is extreem licht en dat gevoel blijf ook zo wanneer je ‘m op je neus zet. Ik ervoer een voortreffelijke pasvorm. De bril sloot heel goed aan rondom mijn hoofd en bleef ook goed gefixeerd zitten. Het fotochromatische glas, bestaand uit één stuk, is van uitstekende kwaliteit, zowel bij druilerig weer als bij zeer fel zonlicht.

Enige minpunt. Het glas van de bril raakte mijn voorhoofd. Een te goede pasvorm dus? Aanvankelijk was dat geen probleem maar bij zwaardere inspanningen – en iets meer zweetproductie – leverde dat wat ongemak op. Aandamping en zweetplekken op het bovenste deel van het glas bijvoorbeeld. Onoverkomelijk is dit niet maar ik kan me voorstellen dat dit sommigen kan gaan ergeren.

Conclusie?

De Perso Evo 6 heeft bestaansrecht, los van dat ene kleine praktische ongemakje. Hij ziet er goed uit, is licht, personaliseerbaar en is mild voor je portemonnee in vergelijking met de high end zonnebrilmerken. En Philippe Gilbert en co fietsen ermee rond. Phil won er zelfs de Ronde en de Amstel mee. Dat zijn adelbrieven die kunnen tellen.