Deel dit artikel:

Drenthe 200: met deze fiets en kleding overleefden we de hel

Verschillende mensen vroegen na de lectuur van het verslag over Drenthe 200 welke fiets en kleding ideaal zijn om een tocht als deze tot een goed einde te brengen. Hierbij alvast een overzicht van de spullen waarmee Grinta! de hel van Drenthe doorstond.

Sinds Cyclocross 4 Life hebben we op de redactie een Specialized CruX Elite X1 (3.299 euro) ter beschikking die met het standaard 40T kettingblad, maar met een iets ‘zwaardere cassette’ (11-28 ipv 11-32) richting Drenthe werd gestuurd omdat het aantal hoogtemeters wel ging meevallen. De Roval SLX 24 Disc wielen met Specialized Terra banden werden ingeruild voor een stel lichte en sterke DT Swiss DRC1100 Dicut carbon wielen met daar omheen een set Specialized Tracer 33 mm brede crossbanden die voor de gelegenheid tubeless werden gezet om het risico op lekke banden tot een minimum te beperken. Want op een barre tocht van tweehonderd kilometer wil je vooral geen tijd verprutsen met lekke banden herstellen. Wat de bandenspanning betreft speelde ik op safe met 1,7 bar voor en 1,8 bar achter. Iets harder dan ideaal, maar met minder kans op averij en een iets lagere rolweerstand op de (weinig) verbindingsstukken op het verhard. De Syncros Matchbox Coupé bidonhouder op de zitbuis heeft een geïntegreerde multitool en er hoort een minipompje bij. De reservespulletjes zaten in een stokoude toolbidon van BBB. Nog van BBB: het Roadcatch spatbord, het Signal achterlicht en de Scope 1300 koplamp met externe batterij op de bovenbuis. In het Touratech Hydration Pack compacte rugzakje (460 gram licht, zonder drinkreservoir, komt uit de motorbranche en is enkel in de Touratech winkels te koop) zaten voor het avondgedeelte van de rit nog een BBB Sniper en een BBB Swat koplamp omdat die op dezelfde stuurhouder als de Scope gemonteerd kunnen worden. Op de lichtste stand zong de Scope 1300 het echter ruim lang genoeg uit zodat de Sniper en Swat niet in actie moesten komen. Voor de navigatie zorgde de Wahoo Elemnt Bolt, tussen elke bevoorradingspost was het de bedoeling om de 625 ml grote Specialized Purist bidon uit de Specialized Ribcage bidonhouder helemaal leeg te drinken. De nagelnieuwe Velda metallic brake pads waren er na goed 180 kilometer aan voor de moeite, maar gezien de vermoeidheid en de paar kilo modder aan de fiets werden de reserve remblokjes niet meer gemonteerd. Wat minder remmen is ook een oplossing…

Ik begon de rit met het volgende om lijf en leden: Lazer Z1 helm met aeroshell, BBB Fir helmmuts, Smith Optics PivLock Arena bril met heldere lens, Skinfit Klima Windblock Zip ondershirt met lange mouw, Sportful Fiandre jack en Bioracer mouwloos windvest. De voeten bleven warm en droog in een paar Sealskinz MTB Hydrostop waterdichte sokken, voor de schoenen opteerde ik voor een paar op maat gemaakt Luck Rex F-Nar schoenen met Solestar inlegzolen. Daar overheen een paar Racethermo Hi-Vis neopreen overschoenen van GripGrab, met IntelliSeal technologie. De Specialized Therminal Bib Tights lange broek leverde veel warme, om de ochtendlijke koude helemaal af te blokken droeg ik er nog een MT 500 water- en winddichte broek van Endura overheen. De handen bleven warm en droog in de GripGrab Ride Waterproof Winter Gloves. Mijn aangezicht smeerde ik in met Naqi Face Protector Sport om te voorkomen dat ik er aan het einde van de dag dertig jaar ouder zou uitzien.

Bij de middagstop na 103 kilometer werden een paar spullen gewisseld: de Endura MT 500 regenbroek ging uit, de GripGrab overschoenen werden ingeruild voor iets lichter gevoerde AGU Nova Hi-Vis exemplaren en de GripGrab handschoenen maakten plaats voor de Sportful Fiandre gloves. De BBB helmmuts ging af en er kwam een droog exemplaar van Shimano in de plaats en ik trok een Decca ondershirt met lange mouw en windbrekerlaag, een Bioracer Tempest shirt met lange mouwen + Bioracer windvest aan. Toen dat een paar uur later niet meer volstond in de plenzende regen, kwam er nog een ultracompact regenjasje van Shimano Accu3D (niet meer in het gamma) bovenop. En zo geraakten we terug in Roden…

Het verhaal over Drenthe 200 nog niet gelezen? Klik dan hier.

Gerelateerde artikels

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE