Eerste test: Campagnolo Chorus 12-speed

Eind april kondigde Campagnolo de komst van een nieuwe Chorus groep aan. Met de keuze tussen velgrem en schijfrem en een aantal extra crankstellen en cassette-opties kan de nieuwe Chorus een doelgroep bekoren die ruimer is dan ooit voorheen. Grinta! kon de nieuwe spullen al kort testen op een crossfiets.

23/07/2019 - Tekst: Bart De Schampheleire // Foto's: Thomas De Boever

Aan de volledige technische doorlichting van de nieuwe onderdelen wijdden we op www.grinta.be al een artikel (dat lees je hier). Kort door de bocht komt het er op neer dat Campagnolo in de nieuwe Chorus groep dezelfde technologie gebruikt als in de duurdere Super Record en Record groepen, maar dat door het gebruik van minder exclusieve materialen en eenvoudiger productieprocessen de prijzen wel gedrukt kunnen worden. Prijzen die in dit segment trouwens heel belangrijk zijn en om maar meteen heel concreet te worden: de nieuwe Chorus met velgremmen kost 1.275 euro terwijl je voor de disc-versie 1.819 euro betaalt.

Gravel en cross kan

Hoewel Campagnolo de nieuwe Chorus-groep niet meteen als een groepset voor cyclocross of gravel positioneert, opent de nieuwe groep wel nieuwe mogelijkheden in die richting. Op Chorus niveau kan je immers geen 53/39 crankstel bestellen, maar wel een 52/36, 50/34 en een nagelnieuwe 48/32 en vooral die laatste is interessant voor gravelrijders. Ook wat de cassette betreft denken ze bij Campagnolo aan de gravelaars want bovenop de bestaande 12-speed opties van 11-29 en 11-32 wordt er op Chorus niveau een 11-34 cassette aangeboden. En met 32x34 kom je met je volgepakte gravelbike wel al een onverharde col boven.

Grinta! kreeg de Campagnolo Chorus onderdelen in test op een Deda carbon crossframe, met Campagnolo Zonda Disc wielen met daar omheen 35 mm brede Continental crossbandjes. Op het crankstel troffen we de 48/32 kettingbladen aan, achteraan de 11-29 cassette.

Tot drie kroontjes zwaarder en vijf lichter

De gaten die je vanaf de zijkant van de fiets in de vier armen van het crankstel ziet zijn misschien niet zo mooi, functioneel zijn ze wel want je hebt ze nodig om de grotere kettingbladen te kunnen monteren. Voor het gravelrijden is de 48/32 combinatie heel interessant, veldrijders zullen het binnenblad nooit gebruiken en dat eigenlijk ook nooit nodig hebben. Want als je 48x29 (of je gaat voor de breder gespreide cassettes en komt dan bij 48x32 of zelfs 48x34 uit) niet meer rond krijgt, dan moest je al lang aan het rennen zijn met de fiets op je schouder. Ook op hobbelige ondergrond verloopt het op- en afschakelen vooraan heel vlot, alleen jammer dat de afschakelhendel aan de binnenkant van de Ergopower rem/schakelgrepen zo hoog staat. Dat geldt voor links en rechts, maar Campagnolo houdt vast aan die positie omdat je op die manier achteraan tot drie kroontjes in één keer zwaarder kunt schakelen. Met het hendel achter je rechter wijsvinger kan je trouwens tot vijf kroontjes in één keer lichter schakelen.

Van links naar rechts: de remgrepen liggen super in de hand, de compatibiliteit van de voorderailleur met bredere gravelbanden is een aandachtspunt, de achterderailleur werkt soepel, precies en snel.

Opgelet met de achterband

De 11-29 12-speed cassette is heel fijn in gebruik omdat je van kransje 11 tot en met de 17 elk kroontje ter beschikking hebt zodat de stappen tussen alle versnellingen heel klein blijven. Zeker voor veldrijders is dat zeer interessant. Ondanks de souplesse van de achterderailleur blijft de ketting ook op oneven ondergrond stabiel op het kransje liggen. Enkel als je een heel slechte kettinglijn rijdt met de ketting op het binnenblad (klein blad voor en klein kroontje achter), hoor en voel je de ketting tegen de liggende achtervork klapperen. Al kan je de Campagnolo derailleur in deze weinig verwijten en moet je vooral de hand in eigen boezem steken want zo’n ellendige kettinglijn hoor je niet te rijden, zeker niet met een piccolo binnenblaadje van 32 tanden. (De ketting ligt dan een heel stuk dichter boven de liggende achtervork.) Wat de derailleurs en de aandrijving betreft nog één aandachtspunt voor de dames en heren die deze groep willen gebruiken op een crossfiets of gravelbike: de voorderailleur heeft nog altijd de lange hefboom die naar binnen kantelt als je naar het buitenblad schakelt. Op onze testfiets passeerde dat nog net naast de 35 mm brede crossband, maar we kunnen ons perfect voorstellen dat de combinatie met 40 mm brede gravelbanden in sommige gevallen niet mogelijk zal zijn. Nogmaals echter: Campagnolo heeft de vernieuwde Chorus niet specifiek voor gravel ontworpen, maar die groep wel mogelijkheden geboden in die richting. Als we de berichten vanuit de catacomben juist geïnterpreteerd hebben, vermoeden we dat er later dit jaar nog specifieke gravel- en crossproducten van Campagnolo zitten aan te komen.

De beste schijfremmen van het moment

De remklauwen zijn qua design identiek aan die van Super Record en Record zodat ook hier de magneten door veren worden ondersteund om de remblokjes na een remactie zo snel mogelijk terug naar hun basispositie te brengen. Anders dan bij de Super Record en Record schijfremmen kan je bij de Chorus remgrepen niet kiezen tussen een direct of wat minder direct aangrijpen van de remblokjes. De enige instelling zit een beetje tussen de ‘Short’ en de ‘Long’ instelling van de Super Record en Record remgrepen in, maar de werking blijft wel subliem. Hoe vaker ik met de Campagnolo schijfremmen rij, hoe meer ik er van overtuigd ben dat deze de beste op de markt zijn. De remgrepen liggen goed in de hand, de remkracht is groot en toch doseerbaar en indien juist gemonteerd en onderhouden zijn de schijfremmen heel stil. Echt zoals het hoort.

Na deze eerste impressie kijken we uit naar een langere test met een racefiets met Campagnolo Chorus onderdelen. Daarvan mag je op www.grinta.be dan een video-review verwachten. We houden je op de hoogte!

Alle details van de Chorus Disc groepset vind je hier.

Goed om weten is dat in de Benelux 62 Campagnolo dealers ingeschreven hebben in een speciaal project dat Campa 12-speed moet promoten. Deze 62 dealers hebben testfietsen klaar staan en kunnen extra korting bieden op Campa 12-speed groepsets. Bij hen koop je de Chorus 12-speed met velgremmen voor 1.120 euro en de schijfremversie voor 1.599 euro. Deze dealers vind je hier.

Tags:

Gerelateerde artikels