EXCLUSIEF: Test Rondo RUUT

Met de regelmaat van een geoliede Zwitserse klok wagen gelukzoekers hun kans op de fietsenmarkt. Fietsen is en blijft immers hip en dus blijft de branche interessant voor investeerders en would be bollebozen. We trokken naar Noord-Polen om uit te zoeken of het nagelnieuwe Rondo met de RUUT gravelbikes een eendagsvlieg is dan wel een blijvertje wordt.

01/08/2017 - Tekst: Bart De Schampheleire // Foto's: Rondo Bikes

On the RUUD to nowhere

Gowidlino is niet meteen de fietsvakantiebestemming die half Vlaanderen in gedachten heeft en voor je met Google Maps aan de slag gaat: je moet het gat van drie huizen en twee paardenstallen op een kilometer of zeventig ten westen van de Poolse havenstad Gdansk zoeken. “Kasjoebië is waar wij thuis zijn en het is op de eindeloze gravelwegen over de glooiende weiden en door de uitgestrekte bossen dat we onze RUUT ontwikkelden. We overwogen om de journalisten in de Alpen met onze fiets te laten kennismaken, al vonden we finaal dat we onze roots trouw moesten blijven. Vandaar dat jullie een flinke reis achter de rug hebben”, verontschuldigt Rondo brand manager Tomasz Cybula zich bijna voor de ‘ellende’ die hij ons bezorgd heeft. Maar met een tweede rondje Poolse pils en een verse wodka-toast zijn we dat zo vergeten…

Rotondje van de zaak

Cybula is de rechterhand van de flamboyante Szymon Kobylinski. Die maakte twintig jaar geleden de Poolse podia onveilig als punkrocker terwijl hij in zijn vrije tijd als dowhiller door de bossen raasde. Toen zijn muziekband van de ene dag op de andere uit de gratie van het publiek viel, schakelde hij moeiteloos over naar het bestaan van zakenman. Eerst als importeur van fietsonderdelen, daarna als fabrikant van eigen onderdelen en fietsen onder de merknamen NS en Creme. “Ik ben heel veel met Tomasz op pad omdat we samen windsurfen. Toen we twee jaar geleden op het strand van Fuerteventura nog maar eens op wind zaten te wachten, smeedden we de plannen voor Rondo. ‘Rondo’ is het Pools voor ‘rotonde’ en we kozen voor die merknaam omdat alle group rides overal ter wereld wel aan één of andere rotonde starten. Het is voor die mensen dat we de Rondo fietsen ontwikkelen, voor zij die simpelweg willen fietsen”, legt Kobylinski uit.

Carbon, alu en staal

Kobylinski en Cybula zijn beiden ingenieurs én ze hebben een massa fietskilometers op de teller, altijd handig als je aan de uitbouw van een nieuw fietsenmerk begint. “We besteedden enorm veel aandacht aan de geometrie en het design omdat de Rondo-fietsen instant herkenbaar moesten zijn en bovenal goed moesten rijden. Liever een beperkt, maar functioneel en herkenbaar gamma dan een eindeloze zee aan ‘dertien-in-een-dozijn’-modellen”, aldus Tomasz. Het Rondo-gamma bestaat voorlopig uit slechts één model, de RUUT gravelbike, die echter met een carbon, aluminium en stalen frame wordt aangeboden. De carbon en alu frames worden in China geproduceerd bij een fabrikant die al voor NS Bikes werkt, de stalen kaders van Tange-buizen komen uit Taiwan. In alle drie de frames huist dezelfde carbon vork waar bij Rondo letterlijk en figuurlijk alles om draait. De 12 mm steekas zit immers niet rechtstreeks in het frame, maar een omkeerbare bus in de TwinTip vork zorgt er voor dat je de geometrie in een handomdraai kunt aanpassen. “Zet je de voortrein van de fiets in lage positie, dan zakt het stuur tien millimeter, worden zitbuishoek en balhoofdhoek een halve graad steiler en krimpt de naloop met dertien millimeter. Het resultaat is een sportievere zithouding en een directer stuurgedrag. Met de voortrein in de hoge positie gaat de stabiliteit van de fiets er op vooruit en kom je eerder in een comfortabele ‘touring-modus’ terecht. Geen slecht idee, blijkbaar, want een grote fietsfabrikant zaagt ons de oren van de kop om het systeem ook te mogen gebruiken”, meldt Cybula trots. Zet je de fiets vooraan in ‘hoge’ positie, dan moet je wel een adapter monteren om remklauw en remschijf op mekaar te doen passen. De RUUT AL en RUUT ST kan je enkel met een 1x aandrijving rijden waarbij een 44T kettingblad het maximaal haalbare is, de RUUT CF kan je zowel met enkel als dubbel kettingblad uitrusten. In alle drie de fietsen passen 700c wielen met banden tot 40 mm breedte (we reden in Polen zelfs met 43 mm breed rubber) of je gaat voor 650b wielen met banden tot maximaal 2,1”. De Polen geloven rotsvast in de toekomst van het gravelsegment, hun slogan luidt niet voor niets “The future is beyond tarmac”. “Het wordt steeds drukker op onze wegen waardoor het voor fietsers alsmaar onveiliger wordt. Op gravelwegen kom je niemand tegen, daar is het nog leuk fietsen. En met de bredere banden kan je ook bij slecht weer blijven fietsen”, verduidelijkt Kobylinski.

Kwiek en stabiel

Er hangt regen in de lucht, dus willen we zo snel mogelijk op pad voor het zeventig kilometer lange gravelrondje. Voor de zes journalisten staan verschillende RUUTs klaar en de zin voor detail bij de afwerking van de fietsen is opmerkelijk. Stuurpennen, zadelrails en zelfs bidons in een kleurtje die bij het frame past met als kers op de taart fantastisch mooi geanodiseerde naven die bij Rondo zelf tot wielen worden ingespaakt. Ik krijg een RUUT AL onder de billen geschoven en vrees aanvankelijk het ergste. Erg licht voelt de fiets immers niet aan (de AL met Sram Apex kost 1.899 euro en is de goedkoopste van het Rondo RUUT gamma) en ook de 43mm brede Panaracer Gravel King banden zijn niet bepaald pluimpjes. Ik verwacht me dan ook aan een fiets die accelereert, stuurt en rijdt als een tweedehands Volvo. Het soort fietsen die je met geen stokken op gang krijg en die een nog grotere tegenzin hebben om door een bocht te gaan. Bliksemsnel optrekken doet de RUUT AL inderdaad niet en op stroken vals plat ga je al snel op zoek naar de grotere kransen op de 11-42 cassette (vooraan zit een 40T kettingblad), maar het stuurgedrag blaast mij wel onmiddellijk van mijn sokken. Met de TwinTip voorvork in de sportieve/actieve positie voelt de RUUT vrij kort aan en ondanks de brede banden en het relatief smalle stuur gaat deze Pool heel gewillig de hoek om. Minstens even opmerkelijk is dat het kwieke stuurgedrag op lange zandstroken niet wordt afgestraft met een zoekerige voortrein. Niks van dat want de stabiliteit van de fiets is –zelfs met de TwinTip vork in ‘sportstand’- verbluffend. Op kasseistroken waar de organisatie van Parijs-Roubaix jaloers op kan zijn fiets ik zonder handen terwijl ik ook nog eens recht op de fiets sta en toch blijft de RUUT AL op koers. Zonder meer opmerkelijk. Het tweede deel van de testrit werk ik af met de TwinTip vork in ‘comfort modus’ en het stuurgedrag verandert daar niet zo gek veel door. Met het stuur hoog zit je wel wat comfortabeler in het Fabric-zadel, deze positie zal dan ook de betere optie zijn voor mensen die op de RUUT willen reizen of commuten. Het comfort van de RUUT AL is lastig in te schatten want daarvoor spelen de ondergrond, de gemonteerde band en de gehanteerde bandenspanning een te grote rol.

Als ‘authenticiteit’ het codewoord is, dan heeft Rondo een mooie toekomst voor zich. De TwinTip voorvork is meer dan een marketinggimmick en aangevuld met de punctuele, stijlvolle afwerking van de fietsen en de commerciële knowhow van Kobylinski en Cybula moet Rondo zijn plaats kunnen verdienen op de markt. Begin volgend jaar zal het RUUT-gravelgamma trouwens worden aangevuld met een reeks koersfietsen in carbon, alu en staal die dankzij dezelfde TwinTip-technologie een breed inzetgebruik zullen kennen. Na zdrowie! (Proost in het Pools)

RUUT CF1: carbon frame, Sram Force 1x: 3.699 euro

RUUT CF2: carbon frame, Sram Rival 1x: 2.999 euro

RUUT CF frameset (inclusief carbon vork, stuurpen, zadelpen, twee bidons): 1.999 euro

RUUT AL: alu frame, Sram Apex 1x: 1.899 euro

RUUT ST: stalen frame, Sram Rival 1x: 2.299 euro

RUUT ST frameset (inclusief carbon vork, stuurpen, twee bidons): 1.099 euro

Laatste artikels