Getest: Merida Silex

Grinta! was onlangs in Zuid-Duitsland bij de Merida Global Launch en testte daar de nieuwe Silex gravelracer.

23/08/2017 - Tekst: Roel Van Schalen // Foto's: Merida

Hoewel de gravelracer als segment nog maar een drietal jaar bestaat, is het toch opmerkelijk dat Merida nu pas met een platform voor deze doelgroep komt. De Silex is in het peloton gravelbikes in ieder geval heel herkenbaar met een sterk sloping bovenbuis en forse balhoofdbuis. Die balhoofdbuis is zo lang dat je als vanzelf in een toerhouding komt te zitten, maar neem je het stuur onder in de beugel vast dan voel je ook dat er snelheid in de bike zit. Het ietwat naar buiten toe gebogen racestuur geeft een wat diepere houding dan een rechte stuurbocht en ook meer controle omdat je armen verder uiteen staan. De carbon voorvork heeft een brede kroon, zowel zijdelings gezien als frontaal. Er passen banden tot 44 mm breedte in, ofwel 27 inch MTB-banden van 2.2 inch! En over veelzijdig gesproken: er zitten genoeg nokken op frame en vork om spatborden, dragers en bidonhouders te monteren. Geen bikepacking-trip zal de Silex niet aankunnen. Uiteraard zijn ook steekassen en schijfremmen van de partij.

Om een fiets te testen ben je in grote mate afhankelijk van het terrein en eerlijk gezegd, dat Zuid-Duits gravel viel niet mee wegens zo fijnkorrelig dat er amper op te fietsen was. Bij het minste beetje snelheid schoof je in de bochten onderuit, met verschillende valpartijen van collega’s als bewijs. Ik liet het gravelparcours dan ook al snel voor wat het is en trok met de gravelbike naar het mountainbikeparcours. Op de technische paden geeft de Silex geen krimp, met dank aan de Sram hydraulische schijfremmen en het frame dat zowel stijfheid als comfort in de aanbieding heeft. Het enige wat je op zo’n gravelbike in standaardconfiguratie te kort komt bij het mountainbiken, is een dropper post (een zadelpen die je vanaf het stuur in hoogte kunt instellen). Die zou geholpen hebben om af en toe op een steile afdaling te kunnen hernemen vanuit stilstand. De Silex is trouwens voorzien om een dropper te huisvesten, getuige de diameter van 30.9 mm van de zadelpen. Op extremer terrein valt de 1x aandrijving al te vaak iets te mager uit met grote stappen tussen de verschillende versnellingen en een te beperkt bereik van de aandrijving.

De Silex zal vanaf oktober in de Benelux beschikbaar zijn in drie versies: de Silex 300 (triple butted 6066 aluminium frame, Sram Apex, Merida Comp Cross wielen: 1.299 euro), de Silex 700 (6066 alu, Shimano Ultegra, Fulcrum Racing 700 DB CX: 2.299 euro) en de Silex 7000 (carbon frame, Ultegra, Fulcrum Racing 700 DB CX: 2.999 euro). Conclusie De Silex is een meer dan geslaagde interpretatie van het concept gravelracer. De bike is heel comfortabel, heeft de juiste geometrie en is met nokken voor bagagedragers, ruimte voor 650B banden en de montagemogelijkheid van 1x of 2x crankstellen heel veelzijdig. Nu die dropper post nog en je wordt veldrijder, mountainbiker, racefietser, vakantiefietser en forens ineen!

www.merida.nl

Tags:

Gerelateerde artikels