Getest: Prorace Randa DSQ

Aan aeroracers geen gebrek bij Prorace. Naast de Chaos en de Fusion is deze Randa het high-end sluitstuk van dat aerodynamische trio. Toch is de Randa DSQ geen fiets van dertien in een dozijn en springt hij in het oog met zijn wat wulpse framevormen, nette kabelintegratie én uniek lakwerk.

08/01/2021 - Tekst: Bart Vandermaelen // Foto's: David Stockman

Het Belgische Prorace is intussen een vaste waarde in de verkiezing van de Racefiets van het Jaar. Bowdy & Brave, het vroegere Feryn uit Willebroek, deed vorig jaar een gooi naar de titel met de Prorace Chaos DSQ en stuurt dit jaar de Randa DSQ - lees ‘Disc’, een schijfremfiets dus - de loopgraven in. De fiets met de opvallende knik in de onderbuis is de jongste én tegelijk ook duurste telg uit de aerofamilie van Prorace. Maar met zijn adviesprijs van 4590 euro blijft deze Randa DSQ netjes onder onze vooropgestelde prijslimiet van 6000 euro.

Door de fiets af te monteren met een mechanische Ultegra-groepset met 160 mm rotors, 52/36-tands crankstel en een 11-28 cassette, bleef er nog wat budget over voor een set snelle Vision SC 55 DB-wielen. De carbon velgen zien er met hun 55 mm hoogte bloedlink uit, maar ze zijn ook praktisch: ze zijn tubeless ready en hebben een mooie interne breedte van 19 mm. Een heel fijne keuze in combinatie met de 25 mm brede Continental GP5000-banden.

Rammen maar!

De carbon zadelpen en geïntegreerde, robuuste cockpit zijn ‘eigen makelij’: de zadelpen wordt netjes geklemd door een interne zadelpenwig en ook de cockpit is knap uitgevoerd. Er is geen millimeter kabel of remleiding te zien. Alles wordt intern de balhoofdbuis van het frame ingeleid. Door de vrij scherpe randen in het midden van het stuur, ligt het daar wat minder comfortabel in de hand. Maar op de shifters of onderin de beugels voelt de stuurbocht wel prettig aan. Ideaal, want die posities zal je aan boord van de Randa DSQ het vaakst innemen. Al na enkele trappen voel je immers dat deze volbloed racefiets is gemaakt om te rammen. De lage balhoofdbuis en naar beneden geknikte cockpit zorgen voor een sportieve zithouding (ondanks het torentje spacers op onze testfiets) en het frame is met zijn uit de kluiten gewassen buisvormen zodanig stijf, dat je er na elk stoplicht weer als een speer vandoor gaat. Een heel fijn gevoel!

Compromis qua comfort

Zoveel framestijfheid, dat laat zich uiteraard ook gelden op andere vlakken. Zo is het stuurgedrag heel direct en zelfs een tikkeltje agressief. Wakker blijven is de boodschap. Het aangename Fizik Vento Argo-zadel kon echter niet verdoezelen dat de Randa DSQ op vlak van comfort geen grote uitblinker is. Al stuiter je er ook niet mee van steen naar steen. Het is duidelijk dat Prorace deze fiets heeft ontwikkeld voor wie al eens graag competitief rond een kerktoren knalt en dus ook niet wakker ligt van wat putten in het wegdek.

Naast het comfort, is ook het gewicht eerder gemiddeld te noemen: 8,25 kilo zonder pedalen. Dit is niet de lichtste, maar zeker ook niet de zwaarste aeroracer waarop we de afgelopen maanden plaats namen. Al maakt dat op het vlakke, waar de Randa DSQ het beste tot zijn recht komt, niet zo heel veel uit. Wel is het raar dat deze fiets dan genoemd werd naar een berg in Mallorca. Soit: die naamkeuze zal wel het laatste zijn waaraan je denkt terwijl je jouw fietsmakkers het snot voor de ogen spurt tijdens de groepsrit door de polders.

540.000 designopties

Kies je voor een Prorace, dan heb je het gigantische voordeel dat de brute carbon kaders uit het Verre Oosten stuk voor stuk in België gelakt en afgemonteerd worden. Je kan je fiets dus heel persoonlijk samenstellen en ook qua kleurcombinaties kan je het eigenlijk zo gek niet bedenken. Getuige daarvan: onze testfiets, die met zijn combinatie van groen en een soort geborstelde metaal-look wel heel - euhm – apart oogt. Over smaken en kleuren valt niet te redetwisten, maar niemand in ons testpanel voelde wat voor deze creatie.

Maar laat dat de pret vooral niet drukken: met de online configurator op de website van Prorace kan je makkelijk zelf aan de slag gaan en kiezen uit de – naar eigen zeggen – 540.000 verschillende designopties.

Conclusie

‘Rammen met die Randa!’ Dat is de gedachte die meteen door je hoofd speelt wanneer je deze Prorace even de sporen geeft. De geometrie is heel sportief en het zit snor met de stijfheid van het frame en de voorsteven: elke trap is raak. Ideaal voor laagvliegers en snelheidsduivels die op vlak van gewicht en comfort wel tot een compromisje bereid zijn. De Vision-wielen zijn een knappe toevoeging, de kabelintegratie van de cockpit is mee met de tijd en de mechanische 11-speed Ultegra-groepset blijft een goeie keuze voor prijsbewuste meerwaardezoekers. De eindeloze keuzemogelijkheden om je fiets te personaliseren zijn dan weer een ultieme kers op de aerotaart. Kies je voor een tijdloos design of doe je liever eens goed fout? Aan jou de keuze!

Onze testfiets heeft met deze specifieke afmontage een adviesprijs van 4590 euro. Meer informatie vind je op de website van Prorace.

+ Grote framestijfheid
+ Vloeiende overgangen tussen cockpit, balhoofdbuis en vorkkroon
+ Volledige kabelintegratie
+ Naar eigen smaak te personaliseren
- Gemiddeld rijcomfort
- Geen pluimgewicht
- Niet de meest innovatieve fiets

Tags:

Gerelateerde artikels