Deel dit artikel:

LOOK goes gravel

De Franse fietsen- en pedalenfabrikant LOOK steekt dit jaar een flinke tand bij. Want naast de 765 Optimum E-racefiets lanceren ze nu ook de 765 Gravel RS en de e-765 Gravel met elektrische trapondersteuning. Om het plaatje helemaal af te maken komt er een X-Track klikpedaal in beperkte graveluitvoering.

LOOK heeft zijn fietsen altijd al weinig sexy cijfercombinaties als modelnaam opgeplakt en die traditie houdt de pedalen- en fietsenbouwer in stand. Binnen het grote gamma is de 765 de endurance racefiets en omdat de nieuwe gravelbike verder gaat waar de verharde weg voor de 765 ophoudt, kreeg de gravelbike de modelnaam 765 Gravel RS toegewezen. Het achtervoegsel RS staat trouwens voor ‘Racing Sport’, een code die Look voorbehoudt voor zijn lichtste fietsen. De gravelbike met elektrische trapondersteuning heet logischerwijs e-765 Gravel, hier werd het achtervoegsel ‘RS’ om even logische redenen weggelaten.

765 Gravel RS

De 765 Gravel RS heeft een full carbon frame dat amper 1.200 gram op de weegschaal zet, de eveneens volledig van carbon gemaakte voorvork voegt 350 gram aan het geheel toe. Welke doelgroep Look met deze fiets voor ogen heeft, was aanvankelijk niet echt duidelijk. “Deze fiets is UCI-legaal, dus klaar voor wedstrijdgebruik. Maar we mikken ook op de Amerikaanse markt”, aldus Frédéric Caron die binnen Look verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van alle fietsen. Later tijdens de presentatietweedaagse zou blijken dat het UCI-legale van de fiets niet zozeer op het gebruik in veldritten slaat. “Nee, wij gaan er van uit dat de UCI binnenkort specifieke gravelwedstrijden aan zijn kalender zal toevoegen. En aangezien onze fiets al UCI-gekeurd is, kan iedereen straks op de 765 Gravel RS aan deze evenementen deelnemen”, verduidelijkte Vincent Holterboch (Directeur Product Marketing en R&D) achteraf.

Allround

Opdat het 765 Gravel RS frame zo allround inzetbaar als mogelijk te maken, werd de rechter liggende achtervork naar beneden geknikt. Een wel vaker toegepaste oplossing om het gebruik van 700c en 650B wielen mogelijk te maken in combinatie met crankstellen met twee kettingbladen. Het frame is Di2 compatibel en voorzien van een massa bidonhoudernokken: één op de zitbuis, twee op de bovenkant van de onderbuis, één stel onder de onderbuis en één set bovenop de bovenbuis. Je kan dus bijzonder lange ritten op de 765 Gravel RS rijden of onderweg flink aan het zuipen gaan. Om het achterframe zo comfortabel mogelijk te houden werd in de staande achtervork de 3D Wave technologie toegepast die de vorkpoten toestaat om in meerdere richtingen te flexen. 3D Wave kom je ook tegen op de e-765 gravelbike en de e-765 Optimum racefiets met elektrische trapondersteuning.

De prijzen van de nieuwe LOOK gravelbike zijn aan de forse kant. Het ‘instapmodel’ met Shimano 105 2 x 11 aandrijving moet al een stevige 3.599 euro opbrengen, wil je hetzelfde frame met Shimano Ultegra mechanische derailleurs (50/34 en 11-34) dan zit je aan 3.999 euro. Afgemonteerd met de Sram Force 1 groep en een stel carbon Mavic tubeless wielen tikt het topmodel de 4.299 euro aan.

Doe maar elektrisch

De e-765 Gravel is heel vergelijkbaar met de e-765 Optimum racefiets met elektrische trapondersteuning die LOOK recent aan zijn gamma toevoegde. Noem het een mix van de 765 Gravel RS met de Fazua aandrijfunit die ook de e-765 Optimum dat tikkeltje extra geeft. De LOOK ingenieurs baseerden zich voor de mapping van de Fazua aandrijving in de e-765 wel op wat Fazua standaard aanbiedt, maar de Franse bollebozen pasten de elektronische motorsturing aan in functie van een nog soepeler gebruik. In de e-765 passen net zoals in de 765 Gravel RS banden van 700c x 40 mm en 650B x 2,1” en specifiek voor deze twee gravelbikes ontwikkelde LOOK een specifieke stuurpen. Binnen het ‘Direct Drive Concept’ werden voorvork, balhoofdbuis en stuurpen samen ontwikkeld.

Voor de afwerking van de e-765 Gravel shopt LOOK enkel bij Sram. De goedkoopste versie wordt voor 5.799 euro aangekleed met een Sram Rival 1x aandrijving, het topmodel heeft voor 6.499 euro een Sram Force 1x groepset in de aanbieding.

Trap het af

Om de twee nieuwe gravelbikes een promotioneel duwtje in de rug te geven, komt er een tot tweeduizend exemplaar beperkte ‘Gravel Edition’ uitvoering van het LOOK X-Track off-road pedaal met aluminium pedaalbody en stalen as. In een fraaie bronzen kleur ligt het pedaal nu al in de winkel voor een interessante 48,90 euro.

20% Getest

Met het schitterende Sancerre als uitvalsbasis kon Grinta! al een voormiddag testrijden met de twee gravelfietsen, al leverde dat omwille van praktische problemen slechts een paar eerste indrukken en geen diepgaande tests op. In de eerste plaats omdat LOOK de fietsen niet tubeless had gezet waardoor het journaille op de stenen tussen de wijngaarden met een resem lekke banden kreeg af te rekenen. Om dat probleem te counteren werd de bandenspanning dan maar opgetrokken tot zomaar eventjes 3,5 bar wat het comfort en het rijgevoel uiteraard niet ten goede kwam. Tweede ‘lastigheidje’ was dat de gravelbikes met sturen met 12° flare zullen worden geleverd, maar dat we tijdens de persvoorstelling in sommige gevallen met fietsen met een klassiek, recht koersstuur op pad moesten. En hoewel die 12° flare op papier weinig verschil doen vermoeden, is de impact van zo’n stuur op het rijgedrag van een gravelbike toch wel groot.

Goed begonnen

De eerste indrukken van de beide nieuwe LOOK gravelbikes zijn wel positief. De 765 Gravel RS accelereert op de weg prima, voelt op vals plat zeker niet zwaar of lomp aan en offroad vindt de fiets een fijne balans tussen veel grip aan het achterwiel en een lichtvoetige, prettig sturende voorkant. Voor de e-765 Gravel waren de testomstandigheden in en rond Sancerre al iets te veeleisend. Want op steile paden tussen de wijngaarden is het wel leuk om op de ondersteuning van de krachtige Fazua unit te kunnen rekenen, op technische singletrack afdalingen voelt de fiets zwaarder en een pak logger aan dan de 765 Gravel RS. Technisch terrein met een zware fiets met een smal koersstuur is geen ideale combinatie want je komt dan simpelweg hefboom te kort om de fiets vlot ingestuurd te krijgen. Rij je echt gravel zoals gravel hoort te zijn, dan zal de e-765 Gravel ongetwijfeld beter tot zijn recht komen.

LOOK-ambassadeur Laurent Jalabert was in zijn nopjes met de nieuwe gravelfietsen. Maar ambassadeurs worden nu eenmaal betaald om in hun nopjes te zijn…

De eerste indrukken zijn dus positief en vooral de 765 Gravel RS smaakt naar meer. Met de juiste banden en het juiste stuur zit er ongetwijfeld flink wat potentieel in die fiets. Wie voor de e-gravel gaat, moet vooraf heel goed nadenken wat hij met die fiets wil doen. Want blijf je enkel op de verharde weg, dan is de Look e-765 Optimum de betere optie. En zoek je de zwaardere off-road stroken af, dan ben je beter af met een mountainbike met elektrische trapondersteuning.

Check de site van LOOK voor alle info over de modellen.

Gerelateerde artikels

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE