Deel dit artikel:

Nieuw bij Campagnolo: Centaur-groep en Scirocco-wielen

De 11-speed Centaur-onderdelengroep moet een alternatief zijn voor de immens populaire Shimano 105-spullen terwijl de budgetvriendelijke Scirocco-wielen wel voor Vlaanderen lijken gemaakt.

Wat de naamgeving van zijn producten betreft zal je Campagnolo nooit op buitensporige creativiteit betrappen en voor de nieuwe ‘entry level’ race-onderdelen halen de Italianen een bekende naam uit de vuilnisbak. Centaur verdween immers vorig jaar als naam uit het Campagnolo-gamma, maar maakt nu zijn rentree. De Centaur-onderdelen zijn beschikbaar in mat zwart of gepolijst aluminium en de hele groep steekt gelukkig logisch en eenvoudig in mekaar. Dus niet kiezen tussen compact, klassiek of triple want er is slechts één crankstel. Achteraan van hetzelfde laken een pak: één achterderailleur en daarmee is de kous af. Het crankstel met vier armen heeft één steek en af-fabriek kan je kiezen voor een 52/36 of 50/34 combinatie. Om de cranks te monteren grijpt Campagnolo weer naar de Ultra-Torque as (met de karteltjes in het midden van de as), hier geen PowerTorque montage dus. Met 1 as en 9 cups moet je de cranks in alle mogelijke frames kunnen inbouwen. 53/39 kettingbladen monteren op het crankstel is mogelijk, maar wordt niet standaard aangeboden. De voorderailleur heeft een stijve en slijtvaste stalen kooi uit één stuk, de hefboom werd langer zodat je met minder handkracht kunt opschakelen.De Centaur-achterderailleur kan maximaal een krans met 32 tandjes aan en de derailleurwieltjes werden vernieuwd. Het bovenste derailleurwieltje heeft hogere tanden voor een betere afstelling van de derailleur, het onderste heeft lagere tandjes in functie van minder frictie bij slechte kettinglijnen. Voor Centaur stelt Campagnolo drie 11-speed stalen cassettes voor: 11-29, 11-32 en 12-32, maar je kan probleemloos cassettes uit duurdere groepen gebruiken. Hou daarvoor wel de 25 minstens als kleinste kroontje aan want op een 11-23 cassette is de feilloze werking van de achterderailleur niet gegarandeerd. De ketting van de Centaur-groep is dezelfde als die van Potenza, de velgremmen zijn compleet nieuw ontwikkeld, kunnen bandjes tot 28 mm hebben en de compound van de remblokken werd vernieuwd. Met de kunststof ergopower rem/schakelgrepen kan je tot drie kransjes tegelijk lichter schakelen, zwaarder schakelen gaat kroon per kroon. Compleet weegt een Centaur-groep in lichtste versie (met 50/34 cranks in 170 mm en 11-29 cassette) 2.484 gram.


Dit zijn de adviesprijzen van de onderdelen:

  • Remmen per set: 58 euro
  • Cassette: 72 – 87 euro
  • Ergopower set: 150 euro
  • Crankstel: 168 euro
  • Voorderailleur: 48 euro
  • Achterderailleur: 75 euro

Scirocco

Bij de Centaur-groep lanceert Campagnolo een passend wiel, de Scirocco (een naam die je ook nog kent). De velg werd breder om 25 en 28 mm bandjes beter te laten passen, de velghoogte van 35 mm bleef wel behouden. In het voorwiel zitten zestien radiaal gemonteerde spaken, achteraan past Campagnolo het Mega G3 spaakpatroon toe met veertien spaken rechts en zeven links. Het voorwiel weegt 746 gram, het achterwiel 908 gram zodat we zonder snelsluitingen aan 1.654 gram per set komen. De adviesprijs van de wielset die vanaf eind mei te koop zal zijn ligt op 350 euro. De Scirocco wielen zijn niet tubeless compatibel en (voorlopig) is er ook geen versie voor steekassen.


Op de weg…

… lossen de Centaur-onderdelen de verwachtingen helemaal in. De spullen zien er helemaal niet goedkoop uit en voelen tijdens de rit ook niet cheap aan. In de grote schakelhendels van de Ergopowers zit opmerkelijk weinig frictie zodat opschakelen vooraan en lichter schakelen achter bijzonder vlot verloopt. Achteraan kransje per kransje zwaarder schakelen voelt voor mij wel nog altijd heel erg on-Campa aan, al went het snel. Zelfs onder flinke belasting schakelt de zaak naar behoren en ook bij ellendige kettinglijnen schuurt de ketting nooit tegen de voorderailleurkooi omdat je die laatste netjes kunt trimmen. De remkracht en –dosering op de Scirocco wielen is meer dan voortreffelijk en de Scirocco’s zullen in Vlaanderen of Nederland beter uit de verf komen dan op Gran Canaria waar Campagnolo de groep voorstelde. Bergop voel je het gewicht van de wielen immers wat tegenwerken, op de bonkige kasseien in Vlaanderen zal je meer hebben aan de robuuste opbouw van de wielen. Door het gebruik van nogal dik vet in de cassettebody kan je de eerste paar duizend kilometer ‘pedal kick-back’ ondervinden als je na het aanzetten even de benen stilhoudt. Maar bekijk het positief en wees blij dat er al vet in zit, in sommige wielsets van 350 euro wordt wel minder kwistig met vet omgesprongen… (BDS)

Gerelateerde artikels

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE