Orbea Terra M20-D

Gravel bikes zijn hotter dan hot en dus is elke zichzelf respecterende fabrikant het aan zijn stand verplicht om een reeks ‘go anywhere’-fietsen in zijn gamma op te nemen. Sommigen maken er zich snel van af door hun bestaande crossfiets van andere banden te voorzien, Orbea ging all the way en ontwikkelde met de Terra een compleet nieuw platform.

03/05/2017 - Tekst: Bart De Schampheleire // Foto's: David Stockman

Tijdens de perspresentatie van de Orca en Avant kregen we eind vorig jaar in Spaans Baskenland al een prototype van de Terra te zien. Een prototype dat er in zijn camouflage kleurstelling (wit met een zwart lijnenspel zodat je de vormen van de framebuizen nog niet helemaal zou kunnen vatten) verdomd sexy en mysterieus uitzag, vandaar dat mijn eerste reactie als de Terra M20-D uit de doos komt eerder koeltjes is. Glanzende zwarte lak met matzwarte stickers zorgen dan wel voor een stijlvolle fiets die je over tien jaar nog altijd gemakkelijk kunt verkopen, echt vrolijk word je daar anderzijds ook niet van.

Maxima

Ziet het frame er niet spectaculair uit, dan is er op z’n minst wel grondig over nagedacht. Het carbon monocoque kader weegt in maat medium 1.190 gram en heeft geïntegreerde bracketlagers. Een 27,2 mm zadelpen moet voor extra comfort zorgen en in de balhoofdbuis draaien lagers van twee verschillende diameters (1 1/8” bovenaan en 1,5” onderaan). Voor- en achtervork zijn compatibel met flat en post mount nokken voor de remklauwen, een 180 mm remschijf is het maximum wat de voorvork kan hebben terwijl er achteraan maximaal een remschijf van 160 mm in past. Het voorwiel wordt middels een 100 x 12 mm steekas in de vork geklemd, achteraan heb je keuze uit 135 x 12 en 142 x 12. De vorkpoten staan zowel voor als achter ver genoeg uit mekaar om rond een stel 40 mm gravelbanden nog 5 mm vrije ruimte te laten. Opteer je voor een crankstel met twee kettingbladen (zoals de M20-D wordt aangeleverd), dan zijn 56 tanden voor het buitenblad en 46 tanden voor het binnenblad de maxima. Alle kabels en leidingen lopen door het frame, er is een nok voorzien om een kettingvanger te monteren en uiteraard is er ruimte om een Di2 batterij intern in te bouwen.

Stabiliteit, stabilitoetiefroetiemoetie

Het frame volgt de gangbare constructiewijze met oversized balhoofdbuis, onderbuis en liggende achtervork voor een hoge torsiestijfheid terwijl een ranke bovenbuis en staande achtervork tot meer comfort moeten leiden. In functie van het comfort opteerde Orbea voor een rechte voorvork met langere vorkpoten en die hogere vork komt tegelijk ook de tire clearance ten goede. De voorvork staat wel heel erg vlak in het frame waaruit blijkt dat Orbea vooral een stabiele gravelbike wou bouwen, een beetje naar Amerikaans model dus.

Meer functie dan fun

Aangekleed met een stel Mavic Aksium Disc wielen met 160 mm remschijven en Schwalbe G-One 40 mm brede gravelbanden, Shimano Ultegra mechanische derailleurs, een Shimano Ultegra cassette (11-32) en een FSA Gossamer crankstel met 48/32 kettingbladen komt de Orbea uit op 9,15 kilo. Dat is niet vederlicht, maar een aanvaardbaar gewicht voor een gravel bike die voor 3.199 euro van jou is. Is de Terra in zijn zwarte jas toch een beetje een grijze muis, dan sluit het rijgedrag helemaal bij de looks aan. De Terra is een schoolvoorbeeld van een stille werker en dat in alle betekennissen van het woord. Er rammelen geen kabels in het frame en de schijfremmen werken bijna geruisloos, maar met zijn lange wielbasis, hoge balhoofdbuis en heel ‘rustgevende’ voorkant nodigt de Orbea niet uit om van bocht naar bocht te sprinten. Met het 48-tands buitenblad rij je gevoelsmatig ook altijd een paar tanden te groot, zeker als je gewoon bent om met 46/36 crankstellen op gravel bikes te rijden. Is de Terra niet de kwiekste om door een bocht te jagen, dan is het wel een fijne fiets om héél lange ritten op weg te werken. Het comfort aan boord is goed, mede dankzij het prima Prologo Nago zadel en het trillingsdempend stuurlint. Na een bocht heeft de Terra wat tijd nodig om weer op tempo te komen, daarna dendert hij lustig verder en dat kilometers aan een stuk. De Schwalbe G-One zijn heerlijke gravelbanden, de Mavic Aksium disc wielen zijn degelijk zonder meer. Wil je de Terra toch wat speelser inzetten, opteer dan voor een framemaat kleiner en werk met een wat langere stuurpen. Op die manier kan je toch al wat compacter op de fiets zitten, met meer rijsensaties als gevolg.

Er zijn fietsen die je hart stelen en er zijn fietsen die je vertrouwen inboezemen. De Orbea Terra M20-D heeft tijdens de testperiode geen klap verkeerd gegeven en verdient daarom aanbeveling. Maar als je op zoek bent naar een bike die je helemaal dol maakt met een sprankelijk rijgedrag en dito looks, dan zal deze fiets niet bovenaan je must-have lijstje staan.

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: BBB NanoStrike Combo
13/12/2019 - Bart De Schampheleire

100% Getest: BBB NanoStrike Combo

BBB is flink met de bezem door zijn verlichtingsaanbod gegaan. Niet alleen gingen de krachtige lampen voor offroad gebruik overboord, tegelijk werd een aantal modellen opgefrist en nieuwe lampjes geïntroduceerd. Voor wie geen fortuin aan zijn fietsverlichting wil uitgeven, maar toch veilig op weg wil gaan in duistere omstandigheden is er de NanoStrike koplamp (42,95 euro) en het Signal achterlicht (29,95 euro). Als koppeltje te koop in de NanoStrike Combo aan 69,95 euro.