Origine Axxome RS

De toevloed aan nieuwe fietsenmerken van internetbedrijven mag dan al een beetje vertraagd zijn, af en toe duikt er toch weer een nieuwe naam op in het fietslandschap. Origine opereert met een beperkt gamma vanuit Noord-Frankrijk en zet in 2017 de aanval op België in. Met een in het Nederlands beschikbare website en een stand op Velofollies.

12/04/2017 - Tekst: Bart De Schampheleire // Foto's: Thierry Dricot – Rik Moeyaert

Origine focust zich op sportieve racefietsen met in totaal vijf modellen. Het vlaggenschip is de Axxome RS die in de line-up gevolgd wordt door de Axxome 350, Axxome 350 Disc en Axxome 250. Alle Axxome frames zijn carbon kaders, het instapmodel bij de racefietsen is de alumium Tuxedo. Van de drie goedkoopste frames (Tuxedo, Axxome 250 en Axxome 350 Disc) maakt Origine ook fitnessfietsen met een vlak stuur. De fietsen zoals Origine ze op de website toont zijn echter niet meer dan showmodellen want bij het Franse merk is het de bedoeling dat je met de online configurator aan de slag gaat om je eigen fiets samen te stellen. Want ook al is het aanbod aan frames beperkt tot vijf stuks, door met de kleuren en de onderdelen te spelen kan je in totaal toch een kleine zeventien miljoen (17.000.000!) verschillende fietsen samenstellen.

Zweet ze?

De Axxome RS zoals wij hem aangeleverd kregen is online geconfigureerd goed voor 4.822 euro. Dat is al een mooi bedrag, maar wie dubbel zo veel poen in zijn portefeuille heeft kan probleemloos een Axxome RS van 9.500 euro configureren. De basis van de Axxome RS is een carbon frame van Zweedse TeXtreme vezels zoals die een paar jaar geleden ook nog door Museeuw werden gebruikt. In plaats van carbonvezels tot draden te bundelen, maakt TeXtreme er tapes van. Het grote voordeel daarvan is dat de carbonvezels veel mooier naast mekaar liggen en ze netter over mekaar gedrapeerd kunnen worden waardoor er finaal veel minder hars nodig is om een sterk en licht frame te maken. Hoe licht? Heel licht want afhankelijk van de framemaat weegt een Axxome RS frame 840 tot 910 gram terwijl de rechte full-carbon voorvork slechts 320 gram toevoegt. Is het Axxome RS onderhuids best wel revolutionair, dan merk je daar aan de buitenkant jammer genoeg niet zo veel van want met zijn looks slaagt het kader er niet in om de massa achter zich te laten. De balhoofdbuis is aan de achterkant wat doorgetrokken, de bracketlagers zijn geïntegreerd en alle kabels lopen wel netjes door de framebuizen, maar verder is er visueel weinig of niets aan het frame echt spectaculair. De bovenbuis wordt vlak voor de zitbuis heel rank, de zitbuis is aan de achterkant een ietsiepietsie uitgehold om de achterband wat meer ruimte te geven en de 31,6 mm zadelpen wordt met een gouwe ouwe klem vast gezet. De voorderailleur vindt zijn plaats op een nok (zonder klemband dus) en de staande achtervork is zowaar een wishbone exemplaar, een vorm waarvan we toch al een paar jaar geleden afscheid hadden genomen. Zowel vooraan als achteraan is een 25 mm bandje het maximum wat de vork aankan, het frame is voorbereid op de bekabeling van elektronische derailleurs.

Charme-offensief

Het eerste wat opvalt als je met de Origine op pad gaat is het lage gewicht. 6,6 kilogram (zonder pedalen) is voor een fiets uit van minder dan vijfduizend euro een verbluffend resultaat. Dat lage gewicht vertaalt zich in een bijzonder kwiek accelererende fiets die zich ook met minimale input laat insturen. “Ontwikkeld en gebouwd voor de competitie”, luidt de Origine-omschrijving van het Axxome RS platform, maar dan toch bij voorkeur voor een flyer of een pédaleur de charme voegen wij daar aan toe want een knalhard frame voor doordouwers is de Axxome RS niet. Klim je op souplesse, dan profiteer je maximaal van het lichte en reactieve frame. Ga je er op de grote plaat met een maximaal vermogen tegenaan, dan komt er toch een beetje leven in de brouwerij.

Big en Betsy show

Afgemonteerd met Mavic R-SYS SLR wielen (1.295 gram setgewicht) en een Shimano Dura-Ace compact groep is de Axxome RS een ideale fiets voor al je uitstappen richting het hooggebergte. Voor gebruik op Vlaamse wegen kan je de Axxome RS opbouwen met klassieke wielen en soepeler banden om op die manier het comfort op te krikken. Want hoewel de grip van de Mavic Yksion Pro Grip en Power Link bandenset wel OK is, valt het comfort van de vrij stugge banden wat tegen. En ondanks hun opgegeven bandenmaat van 25 mm voelen ze ook een stuk smaller aan, bijna als een ‘klassieke’ drieëntwintiger. De R-SYS SLR wielen zijn licht en strak, maar de Exalith 2 behandeling die de velgen kregen zorgt voor irritatie. Om te voorkomen dat de Mavic remblokken bij het eerste contact met de velgen harder beginnen te krijsen dan een big op weg naar het slachthuis, moet je de remblokken heel erg ‘toe-in’ monteren. Met andere woorden: je moet de remblokken zodanig positioneren dat eerst de voorste punt van de remblok met de velg in contact komt. Dan piepen de remblokken een tijdje niet, maar van zodra de remblokjes wat ingesleten zijn herbegint de auditieve ellende en hoef je je fietsbel een tijdje niet te gebruiken. Om het comfort van de Axxome RS op Vlaamse wegen op te krikken kan je ook het Selle Italia Flite Flow zadel vervangen door een wat comfortabeler zitband. Al die inspanningen zullen lonen want de Origine is echt wel een comfortabel platform om mee te beginnen.

Al het goeds van de nieuwe mechanische Shimano Dura-Ace groep kon je in Grinta! 58 al lezen, in Grinta! 60 volgt de eerste grondige test van de nieuwe Dura-Ace Di2. Finaal is er op de Axxome RS nog lof voor het Ritchey WCS Stream stuur met afgeplatte bovenkant en ergonomische bocht dat meerdere perfecte handenposities biedt. Merk trouwens op dat de 6,6 kilo van de Axxome RS nog een stuk naar beneden kan als je de aluminium Ritchey onderdelen (zadelpen, zadel en stuur) voor de carbon varianten inruilt en ook bij de wielen kan je nog een paar honderd gram winnen, al zullen dat dure grammen zijn.

Ziet de Origine Axxome RS er misschien niet indrukwekkend uit, dan presteert de fiets toch een eind boven het gemiddelde, op voorwaarde dat je hem op de juiste manier inzet. De Axxome RS heeft alles in huis om elke ridder van de soepele pedaaltred op alle mogelijke terreinen te bekoren, alleen de bonkige stoempers kunnen een beetje op hun honger blijven zitten.

www.origine-cycles.com

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest Sneller dan verwacht: Sram Force eTap AXS
03/04/2019 - Bart De Schampheleire

Sneller dan verwacht: Sram Force eTap AXS

Sinds het najaar van 2018 reden al enkele profrenners op prototypes van Srams nieuwe 12-speed onderdelengroep, op dat moment nog met afgeplakte logo’s. Ondertussen is de RED eTap AXS al een poosje gelanceerd. En hoewel we ons wel degelijk aan een budgetvriendelijkere Force eTap AXS variant verwachtten, hadden we niet gedacht dat die al zo snel op de RED zou volgen. Maar vanaf vandaag is Force eTap AXS commercieel beschikbaar en Grinta! kon er al mee testen in en rond Girona.