Primeurtest: Trek Emonda SLR 2021

Het is de periode van de facelifts: niet alleen de Giant TCR onderging die, ook bij Trek namen ze hun Emonda onder handen. Waar de Domane staat voor comfort en de Madone voor aerodynamica, predikt de Emonda 'light'. Wij testten de Emonda SLR 2021 in primeur.

18/06/2020 - Tekst: Frederik Backelandt & Bart Vandermaelen // Foto's: David Stockman

Eerst wat geschiedenis vooraleer we onze eerste rij-indrukken met je delen. Terug naar 2014. Trek lanceert Emonda, het lichtgewicht platform binnen zijn assortiment racefietsen. In 2018 volgt een upgrade en in 2021 is de Emonda toe aan zijn derde generatie. Wat er tussen 2018 en vandaag nog aan de fiets veranderde? De Emonda werd aerodynamischer, op vraag van de profs. Kortom: er moest een beetje meer Madone bij de Emonda.

Andere buisvormen

De Trek-ingenieurs gingen op zoek naar een goede balans tussen een laag gewicht en aerocapaciteiten en kozen Alpe d’Huez als referentiepunt om dat in kaart te brengen. Trek hield daarbij rekening met de zogenaamde ‘uphill aerodynamics’, het type luchtweerstand dat je ervaart bij lagere snelheden. Hoe zich dat vertaalt in het nieuwe Emonda-frame? De buisvormen zijn een stuk hoekiger geworden wat volgens Trek moet resulteren in zestig seconden winst op het vlakke en achttien seconden winst op een beklimming van de Alp.

Ander carbon

De Emonda SLR die we in onze Special Cols in 2015 de revue lieten passeren – dat was toen een velgremfiets die we custom opbouwden en die finaal 5,5 kilgram op de weegschaal aangaf - was gemaakt van 700 series OCLV-carbon en daarmee het lichtste frame (690 gram in maat 56) dat Trek ooit maakte. Bij de nieuwe Emonda is gebruik gemaakt van een nieuw soort carbonstructuur, met name OCLV 800. Dat zou lichter én 30% sterker zijn dan OCLV 700. Het extra gewicht dat de aerovormen van de framebuizen met zich meebrengt, wordt op die manier gecompenseerd.

Overigens brengt Trek naast het SLR-topmodel ook een nieuwe Emonda SL uit. Die heeft dezelfde geometrie als het 'moederschip' maar is gemaakt van het minder performante (en zwaardere) OCLV 500 carbon. Ter vergelijking: een SLR-frame zou – de maat is evenwel niet duidelijk – 698 gram wegen, een SL-frame 1140 gram.

Andere onderdelen

Blikvangers op de nieuwe Emonda, zijn de Bontrager Aeolus RSL 37-wielen en de Bontrager Aeolus RSL stuur- en stuurpencombinatie. De cockpit is naast aerodynamisch ook makkelijk – hoera! - te demonteren. Je hoeft je fiets niet helemaal opnieuw te bekabelen wanneer je een ander stuur wil installeren want de kabels en leidingen lopen eigenlijk extern in een groef en worden met een carbon klem op hun plaats gehouden. Ook de spacers kan je gewoon openklikken. De tubeless ready Aeolus RSL37-wielen zijn in vergelijking met de Bontrager Aeolus XXX 2-wielen dan weer een stuk lichter, ook al hebben ze hogere (37 mm) velgen. Die zijn (volgens Trek) 17% aerodynamischer. De naven zitten in een Bontrager-jasje maar zijn eigenlijk de nieuwste generatie DT-Swiss naven.

De Emonda SLR 9 wordt afgemonteerd met Bontrager Aeolus RSL 37-wielen, een Sram Red eTap AXS-groepset en een Bontrager Aeolus RSL-cockpit

Eerste indruk: wow!

Wat doe je als je een voor het eerst een nieuwe racefiets 'ontmoet': je tilt die op. Deden we ook met de Emonda: 6,645 kg gaf de weegschaal aan (zonder bidonhouders, pedalen en Garmin-mount). Netjes. En dan is er die andere eerst indruk: die van het oog. Dat wil ook wat en dat krijgt het ook. Deze Emonda is geen dertien-in-een-dozijn racefiets maar een eyecatcher. Met dank aan zijn agressieve buisvormen en zijn kleurtjes, toebedeeld door Project One, de customizer op de Trek-website.

Voor zo'n fel fluo-exemplaar halen sommigen onder jullie allicht de neus op maar er zitten sowieso enkele zinderende kleurconfiguraties in de ICON-kleurstellingen, waaronder eentje met bladgoud. Kortom: wat looks betreft, bevrediging alom.

De vier gloednieuwe, tijdloze 'Project One ICON'-kleurstellingen.

Efficiëntie versus comfort

Ook de eerste pedaalstoten waren meer dan bevredigend. De fiets is heel erg reactief en rijdt heerlijk efficiënt. Bergop is dat uiteraard te danken aan het lage gewicht maar ook op het vlakke voel je dat je met een eersteklas raket te maken hebt. Rond het T47 bottom bracket is het frame flink oversized, wat maakt dat je echt wel stevig kan rammen. Het stuurgedrag voelt heel vertrouwd aan. De Emonda is helemaal niet nerveus in het bochtenwerk en is ook op rechte stukken zeker stabiel genoeg voor een fiets die toch zo weinig weegt en toch een agressieve geometrie heeft. De input van de profs van Trek-Segafredo is duidelijk voelbaar. De Bontrager Aeolus RSL37-wielen zijn een meerwaarde: heel uitgebalanceerd en erg goed passend bij deze fiets. De cockpit ziet er prachtig uit maar zo'n aerostuur – we kunnen het niet genoeg herhalen – blijft wel wennen en is niet iedereen gegeven. SRAM leverde een Red eTap AXS-groepset voor deze fiets wat een performante schakelervaring garandeert.

Zijn er dan geen minpuntjes aan de nieuwe Emonda? Wat wij ervoeren, is de beperkte 'seat mast'-lengte op onze 54-testfiets. Een zadelhoogte van 75 cm (afstand tussen bracket en top zadel) was het hoogst haalbare en dat is aan de lage kant. De Emonda is ook niet de comfortabelste fiets. Daar heeft zijn geometrie veel mee te maken en ook het feit dat IsoSpeed, de dempingstechnologie die je wel terugvindt in de Domane en Madone, hier afwezig is. Wil je lichte fietsen bouwen, dan moet je compromissen sluiten. 28 mm banden monteren kan op dit frame en kan het gemis aan comfort compenseren.

Conclusie

De nieuwe Emonda SLR, telg van de derde generatie Emonda's, is enkel verkrijgbaar met schijfremmen maar slaagt er toch in om het lichtgewicht karakter van de Emonda-familie eer aan te doen. De Emonda is, in vergelijking met de versies uit 2014 en 2018, completer geworden: er werd hard gewerkt op de aerodynamica en dat merk je aan alles in deze fiets. De Emonda oogt ook eigentijdser dan zijn voorgangers. Comfort is niet zijn grootste troef, efficiëntie is dat des te meer. Die efficiëntie heeft klaarblijkelijk zijn prijs: in onze configuratie (SLR 9) kost de complete fiets 10.999 euro. In zijn goedkoopste afmontage gaat de Emonda SLR voor 6199 euro over de toonbank.

Meer info over de nieuwe Emonda vind je op de website van Trek.

Aerodynamische buisvormen en eigentijdse looks
Reactief en heerlijk efficiënt rijgedrag
Oneindige personalisatiemogelijkheden via 'Project One'
Nieuwe, lichtgewicht Aeolus-componenten
Vooral de voortrein geeft nog veel trillingen door
De 'seat mast' op onze fiets met maat 54 was naar ons aanvoelen te kort

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Merida Scultura Disc 5000
04/02/2020 - Bart Vandermaelen

100% Getest: Merida Scultura Disc 5000

Drie jaar geleden werd de Scultura 5000 uitgeroepen tot ‘Racefiets van het Jaar’. Voor deze lange duurtest schoven de Taiwanezen de 2020-versie van die laureaat onder onze bips. Ondertussen is er aan het frame en de afmontage in essentie weinig veranderd. Deze endurance-fiets is er nog steeds voor wielertoeristen die langere tochten in alle comfort willen afwerken én daar geen megabudget voor overhebben. Al schoot de prijs wel een flink stuk de hoogte in: van 1.999 euro in 2017 naar 2.499 euro vandaag. Wij fietsten zo’n 1.500 kilometer met de Merida op variabel terrein én in variabel winterweer, om te ontdekken of de Scultura Disc 5000 dat extra paarse bankbiljet waard is.