Ritte Ace

Ian Fraser Kilmister werd wereldberoemd onder zijn derde voornaam, Lemmy. En de band die hij in 1975 oprichtte zou in 1981 wereldwijd doorbreken met de single en de gelijkname plaat ‘The Ace of Spades’. Best wel een omweg om bij de Ritte Ace racefiets uit te komen, maar die frameset volgt een beetje dezelfde filosofie als het Motörhead-lijflied: geen gezever, volgas vooruit en alles geven!

01/05/2017 - Tekst: Bart De Schampheleire // Foto's: David Stockman

Een paar jaar geleden hadden we in Grinta! al een keer een Ritte crossfiets in test, één van de eerste veldritfietsen met schijfremmen was dat. Deze keer krijgen we via de Benelux-importeur SportsNut en de Antwerpse Ritte dealer Smets een Ace racefiets in handen gestopt. Een fiets van een merk met een hoekje af en dat uit zich op velerlei vlakken. Want als je een fietsenmerk de naam van een oude Vlaamse renner geeft, dan is het meteen duidelijk dat je héél zwaar met de wielermicrobe besmet bent. En de welkomstboodschap op de Ritte-website kan ook tellen: “Welcome to Ritte. We make bikes for unusual people. And we like unusual people: they're much more interesting than usual people, and so are the bikes they ride. So if you're here, chances are you're a little different too.”

Kleurenkermis

Bij de eerste aanblik op de Ritte Ace voel ik me jammer genoeg niet bijzonder want de combinatie van rood met donkergrijs, wit en zowaar lichtblauw vind ik iets te goedkoop voor een frameset (frame + vork + zadelpen) die pas nadat er 2.899 euro is voor opgehoest de toonbank passeert. Niet alleen de veelheid aan kleuren die op het frame gecombineerd worden trekt me niet aan, als praktische geest ben ik ook niet zo’n fan van gelakte zadelpennen. Zo’n lichtblauwe zadelpen moet maar één keer los komen en een paar centimeter zakken om voor de rest van haar bestaan met een lelijke kras de fiets te ontsieren. De fiets is er gelukkig in vijf maten en vijf kleuren waarvan een paar unicolors die het frame wel de uitstraling geven dat het verdient.

Kleigoed

Want bekijk je het full monocoque frame van een mix van T700 en T1000 carbon, dan zijn de afwerkingsgraad en zin voor detail opmerkelijk. Vooral de asymmetrie van de bracketpartij is om duimen en vingers bij af te likken en aan de framevormen kan je heel goed zien dat de eerste ontwerpstudies voor dit kader niet met de computer, maar ouderwets met klei en schaaf zijn gemaakt. Alle kabels worden netjes door het frame geleid, op de kop zit een gelakt balhoofdlogo en in de balhoofdbuis draaien bovenaan een 1 1/8 en onderaan een 1 1/4 lager. De full carbon vork weegt 370 gram en heeft rechte, vrij fors uitgevallen vorkpoten, voor het frame met press-fit bracket geeft Ritte een gewicht van 930 gram op waarbij de maat niet wordt gespecifieerd en ook niet wordt aangegeven of dit gewicht inclusief lak en boutjes is.

Doe het zelf

SportsNut importeert enkel de framesets zodat de afmontage van het kader helemaal jouw keuze is. Wij kregen de fiets evenwel met Sram Force 22 en Zipp 60 wielen aangeleverd, een configuratie waarin de complete fiets (zonder pedalen) 5.082 euro moet kosten. Dat deze complete fiets 7,45 kilo weegt, mag je vooral aan de Zipp 60 wielen toeschrijven want met hun aluminium velgbed en carbon aeroprofiel is deze wielset niet de lichtste van het pak. Met een 155 millimeter balhoofdbuis in een 56 cm frame kan je lekker competitief diep zitten op de Ace, hou je zoals ik 2,5 centimeter spacers onder de aluminium Zipp stuurpen dan zit je wat relaxter, maar toch nog altijd best sportief. Het eerste wat opvalt is dat de Ritte een heel actieve fiets is, hij smeekt gewoon om Watts waar hij snelheid kan van maken. Net zoals in ‘The Ace of Spades’ dus: volle kracht vooruit. De fabrikant omschrijft de geometrie als ‘stabiel’, al heeft het gevoel op de weg veel met de keuze van de wielen te maken. Met een 58 mm hoge Zipp 60 velg vooraan wordt de Ritte gevoelig voor zijwind en daardoor nerveuzer om mee te rijden, zet er een voorwiel met een ‘normalere’ velghoogte in en je krijgt een compleet ander verhaal want ook het stuurgedrag zal daarmee veel preciezer worden.

Close ratio

Het comfort op de fiets wordt eveneens in grote mate bepaald door de combinatie van frame, zadel, wielen en banden. Zelfs met de vrij harde Zipp 60’s er in blijft de Ritte op een kasseiweg van ondermaats kwaliteit netjes op koers en begint hij niet als een stuk opgejaagd wild van steen naar steen te springen. Al werden we tijdens de overwegend natte testperiode niet echt geholpen door de grip van de Veetire Apache Chief bandjes die we om de Zipp velgen aantroffen. Officieel trouwens 25 mm banden, maar een eigen meting bevestigde ons gevoel dat ze voor die 25 mm wel heel smal ogen want in werkelijkheid komen ze aan slechts 23 mm. De Sram Force 22 rem/schakelgrepen liggen heel goed in de hand en de derailleurs werken prima, op voorwaarde dat je een tikkeltje extra moeite doet om de Yaw-voorderailleur goed af te stellen. Schakelen kost net iets meer handkracht dan bij Shimano of Campagnolo en de Sram cassettes maken iets meer lawaai bij het schakelen. En een 50/34 lijkt op het eerste gezicht niet ideaal voor een volbloed racer als de Ritte, gekoppeld aan een ‘close ratio’ 11-26 cassette valt dat eigenlijk nog best mee. Het Zipp aluminium stuur ligt met zijn iets vlakkere bovenkant heel goed in de hand, de drop is wel tamelijk diep. En het Zipp stuurlint is van het beste wat je kan vinden: niet te dik, toch lekker veel demping en massa’s grip. Het fi’zi:k Tundra 2 zadel is een love it or hate it zadel en in mijn geval was er van liefde jammer genoeg geen sprake…

Finaal is de conclusie dat de Ritte Ace frameset er eentje voor de liefhebbers is, al kan je er verschillende richtingen mee uit. Met lagere velgen, een ander zadel en iets bredere banden (alle 25 mm bandjes passen in het frame en ook sommige 28 mm exemplaren) kan je van de Ritte Ace een relatief comfortabele racefiets maken, met lichtere full-carbon wielen maak je er een échte racebak van. Maar wat je er ook mee doet, een fiets om mee te racen blijft het altijd. So if you like to gamble, I tell you, I’m your man!

Zelf testen? Dat kan want op zondag 19 maart is ook deze Ritte Ace beschikbaar voor test tijdens het testevent van Rijwielen Smets op het Provinciaal Wielercentrum Antwerpen aan de Moerelei 117 in 2610 Wilrijk. Het gratis testevent duurt van 12 tot 17 uur en om 15 uur is er een initiatie pistefietsen voorzien. Alle info op www.rijwielensmets.be . Alle info over Ritte vind je op www.ritte.cc en www.sports-nut.de

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Wilier Zero SLR
24/06/2019 - Gilles Bultinck

100% Getest: Wilier Zero SLR

De renners van Total-Direct Energie zullen tijdens de Tour de France op de Zero SLR rijden, het nieuwste paradepaardje van het Italiaanse Wilier. De internationale fietspers werd al begin mei naar Rossano Veneto – de thuishaven van het in 1906 opgerichte merk – uitgenodigd voor een eerste kennismaking met de Zero SLR. We maakten van de gelegenheid gebruik om voor eens en voor altijd uitsluitsel te krijgen over de juiste uitspraak van de merknaam: “Vwiljier”.

Getest 100% Getest: Zes outfits voor de winter. MAAP
07/01/2019 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Zes outfits voor de winter. MAAP

Een paar dagen geleden heb je misschien wel van één of andere suikernonkel of -tante een dikke enveloppe met bankbiljetten voor je nieuwjaar gekregen en ondertussen ben je er al achter gekomen dat die op de bank geen stuiver meer opbrengen. In de wetenschap dat de winter nog lang niet voorbij is, kan je natuurlijk ook altijd iets leuks doen met die centen. Investeren in nieuwe winterkleding, bijvoorbeeld, vandaar dat we deze week elke werkdag een set winterfietskleding voorstellen. MAAP bijt de spits af.