Sportbrillen op sterkte

De tijd dat brildragers stiefmoederlijk werden behandeld, is voorbij. De fabrikanten van sportbrillen hebben tegenwoordig tal van oplossingen voor de brildragende fietser. Wij wonnen advies in bij Optiek Van Gorp, een opticien die gespecialiseerd is in sportbrillen op sterkte, en testten gedurende enkele maanden zes sportbrillen op sterkte.

30/05/2017 - Tekst: Frederik Backelandt // Foto's: Vincent Callot

Suggesties van lezers zijn altijd welkom. En daar doen we dan graag iets mee. Op een dag mailde Stijn Van Heertum ons: “Hebben jullie ooit onderzoek gedaan naar fietsbrillen voor mensen die in het dagelijkse leven ook al een bril moeten dragen? Brillen met versterkte glazen, wat vermoedelijk een dure oplossing zal zijn, of een bril waar je optische lenzen kan inbrengen via een insert waarvan je de optische glazen apart bij de opticien laat maken? Daar lees ik ook niet altijd positieve reacties over.” Stijn en met hen vele anderen worden bij deze op hun wenken bediend.

Optiek Van Gorp

Ik ben zelf brildrager en herinner me de frustraties die ik vroeger had toen ik noodgedwongen de hipste brilmodelletjes misliep, net omdat mijn bijziende ogen om dik geslepen en (bijgevolg) beperkt gekromde glazen vroegen. En met die wat oubollige inserts die je in je bril moest klikken, wilde je je ook niet meteen associëren. Gelukkig is er veel veranderd en is het comfort voor de brildrager in de loop der jaren aanzienlijk verhoogd. Ook die hippe modellen zijn niet langer exclusief voor niet-brildragers bestemd. Veel fabrikanten doen er tegenwoordig ook alles aan om aan de niet te onderschatten vraag van brildragers te voldoen. Grinta! ging langs bij Optiek Van Gorp in Beerse, al meer dan tien jaar bezig met sportbrillen op sterkte, voor deskundig advies. Bovendien fietsten we enkele maanden – van zodra de zon erdoor priemde – met zes verschillende sportbrillen op sterkte. Zes brillen met diverse oplossingen en prijzen. Op de testbank lagen: Rudy Project Rydon S, Oakley Jawbreaker, Adidas Evil Eye Pro S, Shimano EQX2, BBB BSG-51 en de Northwave Galaxy.

Veilig de weg op

Optiek Van Gorp is een naam als een klok onder sportieve fietsers. Zelfs Tom Boonen en Bradley Wiggins vonden al hun weg naar de webshop van de optiekzaak. Vooral de custom Oakleys verkopen er als zoete broodjes. Maar je vind er niet alleen Oakley. Ook Adidas, Rudy Project en Shimano gaan er over de toonbank. “We krijgen heel vaak fietsende brildragers over de vloer die een bril willen waarmee ze veilig de weg op kunnen”, zegt zaakvoerder Karel Vandeputte. “Bij fietsers gaat het natuurlijk vaak om bijziendheid. Door vervorming van de ooglens worden de beelden van verder gelegen voorwerpen vlak vóór het netvlies scherp geprojecteerd zodat ze onscherp op het net netvlies zelf worden weergegeven. Een bril op sterkte is dan de oplossing.” De dioptrie – een meeteenheid om de sterkte van de glazen aan te geven – is een belangrijke parameter die bepaalt wat mogelijk is. Want helaas, daar heb je het al, niet alles is mogelijk. Is de dioptrie te hoog, dan is het slijpen van lenzen vaak niet mogelijk en dan zijn optische inserts aan de orde. Niet dat dit altijd slechter is, het is anders.

Breder gezichtsveld

“Een sportbril met geslepen glazen op sterkte is doorgaans esthetischer en biedt meer voordelen”, aldus Karel. “Geslepen glazen op sterkte bieden de fietser een breder gezichtsveld. Als je schuin over je schouder kijkt, wil je zo lang mogelijk, tot in je ooghoeken, een scherp beeld hebben. Bij optische inserts is het gezichtsveld toch iets smaller.” In onze test zitten overigens slechts twee brillen met geslepen glazen, de rest zijn brillen met optische inserts. “De eerste sportbrillen waren allemaal met optische inserts. Het zag er soms wat bizar uit, dat transparante plastic ringetje. Het leek wel alsof je wat 'mankeerde'. Dat is nu wel serieus veranderd. Er zijn meer mogelijkheden en ook meer opties voor ieders portemonnee.”

Lenskwaliteit

De lenskwaliteit van een sportbril is heel belangrijk. Toen ik de voorbije winter op een trainingsritje over mijn stuur werd gekatapuleerd en op mijn bek ging, was ik maar wat blij dat de Oakley-lens van mijn Jawbreaker de impact opving. De glazen die Rudy Project en Oakley gebruikt in de testbrillen, zijn dan ook outstanding. Uiteraard heb je glazen in alle mogelijke kleuren en opties. “Verkleurende, ook wel fotochromatische of Transition-glazen genoemd, zijn natuurlijk interessant voor fietsers omdat ze zich aanpassen aan de lichtsterkte en weertype. Fiets je door een tunnel of door het bos, dan worden ze plots helderder. Wordt het weer zonnig, dan verduisteren ze.” Gepolariseerde lenzen zie je ook hier en daar verschijnen. “Die nemen alle reflecties weg waardoor je nooit verblind kan worden.” Bij Oakley ontwikkelden ze met de Prizm Road-lens dan weer de geknipte lens voor het fietsen omdat ze het contrast van het beeld verhoogt.

Prijs

De hamvraag. Is prijs een dooddoener in dit verhaal? Het is toch wel terecht om hier even bij stil te staan want 979,60 euro voor de Rudy Project op sterkte versus 198,99 euro voor de Northwave op sterkte, is een niet te miskennen prijsverschil. Het hoeft geen betoog dat de brillen in de hogere prijscategorie veel meer werk maken van de lenskwaliteit en het totaalconcept. Ze hebben ook vaak geen optische insert – die kan zo nu en dan wat cheap aanvoelen – en gaan doorgaans ook langer mee. “Een sportbril op sterkte moet je zien als een investering. Je hebt mensen die een peperdure fiets kopen maar het vertikken om te investeren in een goed zicht en dan met een 'veiligheidsbril' rondfietsen. Dat vind ik onbegrijpelijk”, klinkt het bij Van Gorp.

Conclusie na de test

Goed nieuws: brildragers kunnen tegenwoordig met stijl de fiets op. De tijd dat ze zich een 'paria' voelden, is voorbij. Brilfabrikanten hebben een antwoord in huis in de vorm van geslepen glazen op sterkte of een optische insert. Beslis je om te investeren in een sportbril op sterkte, dan ga je sowieso best langs bij een vakman. Koop dus niet online maar ga langs bij een opticien die van wanten weet en de opmeting van je ogen perfect doet zodat je achteraf niet voor onaangename verrasssingen komt te staan. De zes geteste sportbrillen kunnen we opsplitsen in twee categorieën. Adidas, Oakley en Rudy Project spelen in de Champions League, Shimano, BBB en Northwave komen uit in de Jupiler League. Voor het eerste trio betaal je aanzienlijk meer maar daar krijg je ook meer waar(de) voor. Een hoger draagcomfort, minder vervorming in de lenzen, hoogwaardige lenskwaliteit en een goed doordacht concept dat gericht is op sporters. In deze categorie schiet Adidas de hoofdvogel af, ondanks het feit dat in de geteste bril een optische insert zit en het niet – zoals bij Rudy Project en Oakley wel het geval is – om geslepen lenzen gaat. Hoe dan ook zijn de Duitsers met deze goed bedachte bril in de verhouding prijskwaliteit niet te kloppen. In de Jupiler League vind je geen wereldtoppers als Lionel Messi of Cristiano Ronaldo, talentvolle spelers lopen er wel rond. Da's net zo bij de drie sportbrillen in deze categorie. Je betaalt aanzienlijk minder voor een BBB, Shimano of Northwave maar daar betaal je dan ook figuurlijk een prijsje voor. De brilmonturen zijn minder stevig en kwalitatief en de optische inserts beperken het gezichtsveld enigszins. Maar toegegeven, je kan er perfect mee op pad. Voor wie geen grote som wil besteden aan een sportbril op sterkte, doen deze brilletjes perfect hun ding. Geen van de drie geteste brillen in deze categorie presteerde ondermaats. De Northwave Galaxy spant hier evenwel de kroon. Hij is niet alleen de goedkoopste, hij bleek ook de meest comfortabele.

Zijn er alternatieven?

Toch niet zo'n brillenman maar je wil wel je fietshobby optimaal beleven? Dan zijn er enkele alternatieven. Contactlenzen zijn er één van. De prijs van een daglens valt best mee – door de band genomen 1,50 euro per lens – en je doet telkens een beroep op nieuwe, steriele en propere lenzen. Bovendien kan je dan gewoon alle brilmodelletjes dragen, zelfs de meest gekromde exemplaren met de zotste lenskleurtjes. “Nadeel kan zijn dat je oog snel 'droog' wordt omdat je op de fiets geconcentreerd bent en automatisch minder knippert met je ogen”, aldus Karel Vandeputte. Naast contactlenzen zijn er nog iets permanentere maar tegelijk ook duurdere oplossingen. Je ogen 'laseren' of 'krassen' vergt evenwel een chirurgische ingreep die veel mensen afschrikt. “Inplantlenzen is dan weer iets nieuws”, klinkt het bij Van Gorp. “Daarbij wordt er in je voorste oogkamer een extra lens geschoven.”

Meer info vind je hier.

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Focus Izalco MAX Disc 9.9
01/03/2019 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Focus Izalco MAX Disc 9.9

Mocht je onder internationale fietsjournalisten een enquête houden naar de racefietsen waarmee ze het liefst rijden of gereden hebben, dan mag je er zeker van zijn dat de merknaam Focus een aantal keer zal vallen. Toen Focus nog Team Gerolsteiner sponsorde was hun Izalco al een belachelijk goede, allround inzetbare racefiets waarna AG2R - La Mondiale de vederlichte en superstrakke Izalco MAX ter beschikking kreeg. En nu, nu is er de nieuwe Izalco MAX Disc…

Getest 100% Getest: Peaty’s XXX Solvent Degreaser en Foaming Drivetrain Degreaser
18/09/2019 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Peaty’s XXX Solvent Degreaser en Foaming Drivetrain Degreaser

Steve Peat werd tussen 1998 en 2010 acht keer Brits Kampioen downhill, drie keer Europees Kampioen en één keer Wereldkampioen. In die periode won Peaty ook zeventien manches van de wereldbeker downhill. Nadat de prettig gestoorde Engelsman in 2016 zijn downhillfiets aan de haak hing, stortte hij zich met evenveel passie op een nieuwe uitdaging: onderhoudsmiddelen voor fietsen ontwikkelen. Naar een bruikbare merknaam hoefde Peaty in ieder geval niet lang te zoeken…