Test Canyon Inflite CF SLX 9.0 Pro Race

Crosser met een knikje Het veldritseizoen staat voor de deur en Canyon lanceert een complete nieuw frame. Van carbon. En met een knikje in de bovenbuis.

14/08/2017 - Tekst: Bart De Schampheleire // Foto's: Canyon

Herkenbaarheid is tegenwoordig essentieel wil je een product verkopen en dat geldt zeker voor de fietsenbranche waar nog veel eenheidsworst wordt verkocht. Voor het Inflite CF SLX-frame durfde Canyon een aantal regels overboord te gooien. Voor veldrijders is de juiste positie op de fiets van essentieel belang, vandaar dat Canyon de Inflite CF SLX in acht maten van 3XS tot 2XL aanbiedt. De 3XS en 2XS fietsen zijn opgebouwd rond kleinere 650B-wielen om tot een ‘bruikbare’ geometrie te komen. De knik in de bovenbuis is trouwens meer dan een gimmick. Door de bovenbuis een tiental centimeter voor de zitbuis naar beneden te knikken, steekt de zadelpen hoger uit het frame en haal je daar meer flex uit. Desondanks blijft de hoofddriehoek groot genoeg om de crossfiets vlot te kunnen schouderen.

Korter en breder

Uiteraard is de Inflite CF SLX disc only, de tijd van de ondermaatse cantilever remmen ligt nu echt wel achter ons. In maat medium weegt het frame 940 gram, inclusief vork blijft het pakket onder de 1.300 gram. Het frame is compatibel met 1x en aandrijvingen met twee kettingbladen en de crosser heeft de keuze uit mechanische of elektronisch aangestuurde derailleurs. Op de nok op de zitbuis past een derailleurhanger of een kettinggeleider voor wie 1x rijdt. Alle gaten waar kabels in en uit het frame gaan zijn maximaal afgedicht en de interne kabelgoten zijn ontworpen voor minimale wrijving. Specifiek voor het veldrijden ontwikkelde Canyon nieuwe versies van de H31 carbon stuur/stuurpen combinatie met iets kortere stuurpennen en iets bredere sturen. De schijfremdiameters variëren van 140 voor en achter bij de kleinste frames over 160 voor en 140 achter bij de mediums tot 160 voor en achter bij de allergrootste crossfietsen. Tussen voor- en achtervork passen banden tot 38 mm en in sommige gevallen is zelfs 40 mm breed rubber mogelijk.

Drie fietsen

Canyon biedt geen los frame aan. Het gamma bestaat uit de CF SLX 8.0 Pro Race (2.799 euro, Sram Rival 1x), de CF SLX 9.0 (3.199 euro, Shimano Ultegra) en de CF SLX 9.0 Pro Race (3.999 euro, Sram Force CX1 en Reynolds Assault LE wielen). Alle fietsen worden geleverd met Schwalbe X-One Tubeless Ready banden omdat Canyon in tubeless crossbanden het beste alternatief ziet voor de weinig praktische tubes die de topcrossers verkiezen.

Echte crosser

De CF SLX 9.0 Pro Race voelt als een echte crosser aan: lekker direct sturend om er mee door de boompjes te slalommen terwijl hij in de ‘put van Zonhoven’ ook prima te controleren viel. De fiets laat zich heel gemakkelijk optillen en ligt stabiel op je schouder, of de iets verder uitstekende zadelpen effectief voor meer comfort zorgt zal extra testwerk moeten uitwijzen. Dankzij de tubeless technologie kan je de Schwalbe X-One banden heel zacht rijden, met veel grip als resultaat. Later meer over deze fiets die we de komende maanden nog inzetten voor extra testwerk.

www.canyon.com

Tags:

Gerelateerde artikels