Test Specialized Diverge

Gravelbikes zijn hotter dan hot en Specialized wil met de vernieuwde Diverge zijn graantje meepikken van deze boomende markt.

26/06/2017 - Tekst: Joyce Verdonck

Allround in het kwadraat

Gravel bikes zijn hotter dan hot. In navolging van de Strade Bianche nemen steeds meer wedstrijdorganisatoren een of meerdere gravelstroken in hun parcours op en ook de fietsliefhebbers zwichten massaal voor de allround inzetbaarheid van de gravelbikes. Specialized hoopt met de nieuwe Diverge een cent te kunnen verdienen aan deze hype.

Dat een fiets als de S-Works Diverge bijna geen limieten kent, bleek al toen de uitnodiging voor het persevenement in de bus viel. De skigebieden in New Jersey doen in de zomermaanden dient als mountainbikepark en net daar sloeg Specialized zijn tenten op voor de presentatie van de vernieuwde Diverge.

Een allround inzetbare fiets moet uiteraard niet te veel wegen want bergop is elke overtollige gram ballast. Het S-Works frame weegt nog 880 gram, de carbon voorvork voegt 420 gram aan het pakket toe. Om op lange afstanden de stabiliteit van de fiets te garanderen werd de brackethoogte met ruim een halve centimeter naar beneden gehaald, een ‘dropper post’ zorgt er voor dat je op steile afdalingen gemakkelijker achter het zadel kunt gaan hangen om niet overkop te slaan. ‘Dropper posts’ (zadelpennen die je vanaf het stuur met een druk op de knop hoger of lager kunt stellen) zijn ook al een hot item in de Verenigde Staten waar ook steeds meer pure crossfietsen ermee worden uitgerust, net omdat de veldritparcours er steeds technischer worden. De ‘dropper post’ is een functionele toevoeging aan de Diverge want het onderdeel komt de controle over je fiets op technische afdalingen absoluut ten goede. De steile afdalingen die we in New Jersey voor de wielen geschoven kregen zou ik normaalgezien enkel op een mountainbike aandurven, maar met het zadel laag lukt het op de Diverge ook wonderwel.

Een allround inzetbare fiets hoort comfortabel te zijn en met het FutureShock systeem had Specialized daarvoor al een slimmigheid gelanceerd op zijn Roubaix-fietsen. Omdat de Diverge op nog veel slechtere wegen als de Roubaix moet kunnen functioneren, stopten de Specialized-ingenieurs een progressief gewonden veer in de FutureShock. Het resultaat: een voortrein die zowel de kleine oneffenheden als de zware klappen doeltreffend uitvlakt, zonder dat je daar de negatieve gevolgen van ondervindt als je op een wegdek van wereldkwaliteit fietst. Net zoals bij de Roubaix wordt in het onderste stuk van de hoofddriehoek van het frame (vlak boven het bracket dus) een SWAT opbergbox geïntegreerd waar je al je reparatiespulletjes kwijt kunt. Handig voor mensen die een bloedhekel hebben aan zadeltasjes of andere weinig esthetisch verantwoorde oplossingen, keerzijde van de medaille is dat bij de kleinere framematen hierdoor de ruimte voor een tweede bidon wordt ingepalmd. Specialized loste dat wel op door aan de onderkant van de onderbuis twee extra nokken voor de plaatsing van een bidonhouder te voorzien, maar op die plek vangt je drinkbus al het vuil dat door je voorband wordt opgeworpen en de bidon ligt al rijdend buiten je handbereik. Wie een Diverge in framemaat 52 of groter bestelt, zal op zijn fiets overigens drie sets montagenokken voor bidonhouders aantreffen zodat mensen met grote dorst toch héél ver op deze fiets kunnen rijden.

Allround inzetbaarheid betekent dat je een fiets in functie van de job met de juiste banden moet kunnen uitrusten en ook op dat vlak ontgoochelt de Diverge niet. Rond 700c wielen kan je banden tot 42 mm breedte leggen, wil je 650b wielen monteren voor het ruigere werk dan krijg je er zelfs banden tot 47 mm breedte in. Het inspireerde verschillende testrijders tijdens het perskamp tot halsbrekende toeren op de skihellingen, sommigen sprongen met de Diverge zo gemakkelijk over rotsen dat het leek alsof ze wel op deze fiets geboren waren. Een zomerse test op Vlaamse gravelpaden –die toch een stuk ‘toegankelijker zijn dan skipistes in Amerika- zal nog moeten uitwijzen hoe efficiënt de Diverge op dit terrein is. De Diverge is unisex en er zijn geen aparte frames voor mannen en vrouwen. Wel zijn er aparte kleuren en wordt de opbouw op maat van de fietser afgesteld, zodat vrouwen naar stack en reach toch een aparte afwerking krijgen met bijvoorbeeld een kortere stuurpen en een smaller stuur. Persoonlijk vond ik het vrouwenkleur wat te veel pastel en koos ik ervoor om flashy blauw-groene metallic Diverge voor heren de gravelpaden te verkennen. De prijzen variëren van 999 voor het instapmodel Diverge E5 Sport tot 3.599 euro voor het S-Works frame.

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Chamois Butt'r Original en Eurostyle
02/01/2020 - Redactie

100% Getest: Chamois Butt'r Original en Eurostyle

Geen idee hoeveel potten broekvet, uiercrème en andere ‘poepzalf’ ik er al doorheen joeg in de 28 jaar dat ik op de fiets zit, maar de jongste jaren zag ik mijn verbruik spectaculair dalen. Met dank aan de verbeterde kwaliteit van de zemen in de fietsbroeken en de zadels die je kan kiezen in functie van je lichaamsbouw en rijstijl, had ik de voorbije jaren steeds minder last van irritatie van het zitvlak. En toch liet ik mij verleiden tot een dubbeltest van de Chamois Butt’r Original en Eurostyle.