100% Getest: Cannondale SystemSix Carbon Dura-Ace

Zaterdag maken we op Velofollies bekend welke fiets met de titel Racefiets van het Jaar – Powered by Grinta! aan de haal gaat. De SystemSix Carbon Dura-Ace, de nieuwe aeroracer van Cannondale, slaagde er niet in om een plekje bij de drie beste fietsen te veroveren, al waren verschillende testers wel lyrisch over deze fiets.

16/01/2019 - Tekst: Bart De Schampheleire // Foto's: David Stockman

Hi-Mod of niet?

Cannondale liet de hele aerotrend lange tijd aan zich voorbij gaan en toen de Amerikanen halfweg 2018 eindelijk hun eerste volwaardige aeroracer voorstelden, haalden ze daarvoor de naam van een oud model van racefiets van onder het stof. De introductietest van de Cannondale SystemSix Hi-Mod lees je hier. Ging ik bij de presentatie van de fiets in Girona nog met de SystemSix Hi-Mod met Shimano Ultegra Di2 onderdelen aan de slag, dan kon Cannondale voor de verkiezing Racefiets van het Jaar – Powered by Grinta! deze fiets niet insturen omwille van de maximumprijs van 6.000 euro die we bij de verkiezing hanteren. De SystemSix Hi-Mod Ultegra Di2 kost 7.499 euro, dus stuurde Cannondale de SystemSix Carbon Dura-Ace van 5.799 euro in. Qua geometrie en innovatie is dat hetzelfde frame, maar dan niet in de Hi-Mod versie. De SystemSix Carbon Dura-Ace is er in een heel flashy neon geel en een veel bravere muisgrijze versie.

Uiteraard monteert Cannondale zijn eigen Hollowgram crankstel, de vork kan slechts maximaal 50° draaien.

Inspinazie

“De inspiratie van de designers in de fietsbranche is naar een historisch dieptepunt gezakt”, jammerde een fietser vorig jaar op de Grinta! Facebookpagina nadat Specialized en Cannondale slechts met een paar dagen hun verschil hun aeroracers hadden voorgesteld. De Venge en de SystemSix zien er inderdaad gelijkaardig uit in hun aeroprofielen, al heeft dat een reden die niks met een gebrek aan inspiratie maar alles innovatie te maken heeft. “Een Boeing en een Airbus zien er ook bijna identiek uit”, was mijn online antwoord. Want als de aerodynamische optimalisatie van een fiets je doel is, dan kom je uiteindelijk allemaal een beetje bij dezelfde framevormen uit. Bij de Cannondale lopen alle kabels uiteraard door het frame, dat het stuur een maximale stuuruitslag van 50° heeft kan praktische problemen opleveren als je de fiets in de kofferbak van je auto wil vervoeren en ook bij heel krappe manoeuvres kan je ermee in de problemen komen. Tijdens een normale rit voel je het niet.

KNOT64 wielen met Vittoria Rubino 23 mm bandjes vereisen gewenning. De cockpit is niet volledig geïntegreerd, de spacers zijn wel praktisch.

Hoge velgen, smalle banden

Voor 5.799 euro kleedt Cannondale het SystemSix frame aan met een Shimano Dura-Ace groep met kabelbediende derailleurs en hydraulische schijfremmen. Op het Cannondale HollowGram Si crankstel zitten 52-36 kettingbladen, de 11-30 Shimano Ultegra cassette is eerder ruim gespreid. Absolute eyecatchers in het hele pakket zijn de Hollowgram KNOT64 carbon wielen met 64 mm hoge en extreem brede velgen waar 23 mm smalle Vittoria Rubino Pro banden omheen liggen. Op de duurste SystemSixen zitten carbon KNOT sturen en stuurpennen met een volledige integratie van de kabels, bij de combinatie van de aluminium Vision Trimax stuurpen en het carbon Vision Metron stuur lopen er wel nog een paar kabels een stukje buitenlangs. De spacers onder de stuurpen hebben een aerovorm en kan je openklikken om de hoogte van de voortrein snel aan te passen.

In open vlaktes voel je de wind op de voorvelg duwen, het directe stuurgedrag is heel prettig.

Bandenspannend

Op vlak van innovatie en aerodynamica scoort de SystemSix heel hoge punten, maar uiteraard zijn ook de rij-eigenschappen belangrijk als je op zoek gaat naar de racefiets van het jaar. Met zijn 8,01 kilogram hoort de Cannondale SystemSix Carbon Dura-Ace bij de lichtere aerofietsen en de acceleraties zijn dan ook prima. Op licht hellende stroken voelt de SystemSix nog altijd snel aan en het precieze stuurgedrag is uitermate prettig. Het comfort van het korte en brede Prologo Dimension zadel is uitmuntend, aan de voorkant van de fiets zitten er wel nog een paar kabels te rammelen als je op slecht wegdek rijdt en de vlakke bovenkant van het Vision Metron stuur voelt niet echt comfortabel aan. Dat de Cannondale SystemSix qua rijgedrag heel uiteenlopende scores behaalde (met een 6/10 als minimum en een 9/10 als beste) ligt voornamelijk aan de eigenzinnige keuze van Cannondale voor wat de wielen en banden betreft. De 64 millimeter hoge KNOT carbon wielen zijn in de Vlaamse polders gevoelig voor zijwind en aan de 23 millimeter brede Vittoria Rubino banden die op de heel brede velgen gemonteerd zijn moet je wennen. De combinatie van band en velg ziet er van op de fiets gezien wat vreemd uit en de prestaties van het geheel zijn heel afhankelijk van de bandenspanning. Vandaar dat de ene tester er wel meteen mee overweg kon en anderen er juist wat mee overhoop lagen.

Conclusie

Beslist geen slechte aeroracer, die Cannondale SystemSix Carbon Dura-Ace, maar wel eentje die vooral omwille van de aparte combinatie van wielen en banden enige gewenning vereist. En daarna kan de pret beginnen.

Alle details van de Cannondale SystemSix Carbon Dura-Ace vind je hier.

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Everysight Raptor smartglasses
12/11/2018 - Roel van Schalen

100% Getest: Everysight Raptor smartglasses

We zitten al een tijdje in het era van virtual reality, augmented reality, robots en dies meer. Maar zo snel als we als mens kunnen denken en fantaseren, zo snel zijn die gedachten en fantasieën nog niet in reality omgezet. Toch gaan we stap voor stap naar een meer elektronica-gedreven wereld. Ook als fietser. De laatste nieuwigheid zijn smartglasses voor fietsers. We testten de Raptor GPS-bril van het Israëlische bedrijf Everysight.