100% Getest: fietstrainers

Steeds meer fietsers beschikken over een indoortrainer. Deze trainsystemen voor thuis zijn ongekend populair, zeker in het winterseizoen. Voor wie zich oriënteert op de aankoop van een fietstrainer is deze test wellicht een handig hulpmiddel. Vanwege de grote vraag vanuit de markt zitten niet de populaire merken minder breed in de voorraad.

18/11/2020 - Tekst: Redactie // Foto's: Grinta!, Thomas De Boever, Tacx en Wahoo

Wahoo Kickr V5 (2020)

De Wahoo Kickr 2020 is reeds de vijfde generatie van het Kickr model. Deze update komt een jaar later dan verwacht omdat ze bij Wahoo in 2019 hun pijlen op de Kickr Bike hebben gericht. Naast nieuwe voetjes -de AXIS feet- en een verbeterde accuraatheid, maakte men ook werk van betere connectiemogelijkheden. Compatibele extra’s: de Kickr Climb en Kickr Headwind.

Uitpakken

In de doos vind je uiteraard het toestel zelf, met een weerstand tot wel 2200 Watt. De kans dat je dat op het scherm ziet verschijnen is wellicht eerder klein. De Kickr kan verbonden worden met de PC of smartphone via zowel ANT+ als Bluetooth. De poten kan je eenvoudig uitklappen, zonder verdere montage. Er worden twee alternatieve voetjes voorzien om te spelen met de zijdelingse bewegingsvrijheid op de trainer. Een 11-speed shimano cassette is inclusief en het geheel is compatibel met 8 tot 12 (mits adapter) tanden. Daarnaast zijn ook verschillende opties voor wielbevestiging inbegrepen (zowel steekas als quick release). Verder ook de nodige kabels om het geheel van stroom te voorzien, en enkele manuals in een handvol talen. Het klint als een hele boterham maar voor je het weet staat je fiets klaar om te rollen.

Wat is nieuw?

Baanbrekende wijzigingen kreeg deze update niet, maar de vier punten die ze bij Wahoo vooruitschuiven zijn deze:
1. De nieuwe AXIS feet zorgen voor een dubbel voordeel: ze vergroten de beweging op de trainer met vijf procent en zijn bovendien een pak stiller op een harde ondergrond. De voetjes genereren op een vaste ondergrond dezelfde beweging die je op een mat ervaart.
2. De accuraatheid van de weerstand werd verder vergroot, met een sprong van +/- 2% foutenmarge naar +/- 1%.
3. Er is nu een extra optie om te connecteren via draad. Vooral handig in gebouwen met verschillende netwerken of veel verbindingen in de directe nabijheid.4. Via een nieuw algoritme is een zero-calibration niet langer nodig. Wahoo kalibreert zelf en maakt zo bedrog bij virtuele races weer een heel pak moeilijker.

De Kickr uitgetest

De nieuwe voeten van het systeem brengen een zijdelingse beweegbaarheid van een vijftal graden. Daardoor heb je dus iets meer zijdelingse beweging wat langere trainingen draaglijker moet maken. In bijvoorbeeld appartementen helpen ze ook om trillingen tegen te gaan. Staat je toestel op een mat, zal je het effect nauwelijks voelen. Het geluid dat de trainer voortbrengt komt in essentie vooral van de cassette van je fiets en hoe proper die is, eerder dan van de weerstand van het vliegwiel. Ik kreeg thuis alvast geen reclamaties dat het toestel te veel lawaai maakte, ook al keek men een paar meter verder naar de televisie ondertussen.

De Wahoo Kickr V5 connecteert makkelijk met de verschillende apps op de markt. Ik deed de test met Sufferfest, Zwift, Trainerroad en Rouvy. Allemaal meteen connectie zonder problemen. De data komen goed door. Bij trainingen in Zwift waar de trapfrequentie belangrijk was (interval specifiek daarop gericht), merkte ik wel dat het toestel soms het noorden verliest bij de overgangen. Dat komt omdat de Kickr zelf geen cadanssensor heeft, maar de trapfrequentie berekent op basis van andere parameters. Bij intervalsessies waarbij je voortdurend wisselt, kan dat misgaan. De oplossing daar is een extra bluetooth sensor aan je pedaal hangen, en deze selecteren voor de trapfrequentie (in plaats van de Wahoo Kickr).

Verder heb je bij intervalsessies in ERG mode uiteraard het voordeel dat je enkel moet blijven trappen, je output wordt automatisch geregeld door de weerstand. De overgangen verlopen vlot, na amper drie seconden trap je het nieuwe gevraagde wattage uit de training. Wel opletten als je de trapfrequentie te hard laat zakken, want het systeem zal blijvend zijn best doen om de weerstand constant te houden. Draai je te traag, kan het dus voorkomen dat je de pedalen niet meer rond krijgt. Belangrijk om de tred erin te houden.

Fiets je niet in ERG mode, maar bijvoorbeeld een race in Zwift? Als je daar plots veel meer kracht zet, zal de Wahoo (volgens een vergelijkende studie van DC Rainmaker) kortstondig je output overschatten. In virtuele races heb je op die manier dus een tijdelijk voordeel ten opzichte van rijders die een ander systeem gebruiken. Dezelfde afwijking zou ontstaan bij een erg lage cadans, waar de Wahoo Kickr eerder overschat.

Leuke gadgets: Climb en Headwind

Het volledige pakket van de Wahoo Kickr omvat ook de optionele Kickr Climb. Met deze voorwielsteun kan je hellingsgraden tot wel +20% of -10% simuleren. Ofwel opteer je ervoor om de weerstand manueel te regelen, dan zal deze zich niet aanpassen aan wat er op het scherm gebeurt. Zet je hem echter op automatisch, dan zal elke wijzigingen in de virtuele wereld zich ook vertalen in een hogere of lagere positie van het voorwiel. Zwift laat je toe om deze simulatie te decimeren, door een schuifbalk van 0 naar 100%. Op bijvoorbeeld 50% zal een helling van 10% slechts resulteren in een stijging van 5%, wat mij net iets realistischer leek tijdens het fietsen. De Kickr Climb werkt met een draad die je aan het stuur kan vestklikken. Best handig, vind ik. Het zorgt er alvast voor dat je de afstandsbediening niet moet opladen voor het fietsen, en je wiel staat sowieso vast op het toestel. Het voordeel van indoor fietsen met een voorwiel dat omhoog staat, is dat je de specifieke klimspieren gaat belasten. Een paar oude boeken eronder zou min of meer hetzelfde resultaat hebben als je specifiek wilt trainen op bergop rijden.

De Kickr Headwind is dan weer een gesofisticeerde ventilator die beschikt over zes standen. Ofwel zijn dat vier manuele standen, van één tot vier. Ofwel kies je ervoor om de ventilator harder te laten werken naargelang of je hartslag of je snelheid verhogen. Op een zware beklimming kies je voor hartslag, want dan zal hij je meer afkoelen naargelang je snelheid daalt en hartslag stijgt. Kies je voor snelheid, zal je eerder de wind simuleren maar zorgt de ventilator niet noodzakelijk voor afkoeling op de momenten dat je het hardst afziet (hard blazen tijdens een virtuele afdaling bijvoorbeeld, maar niet als je tien procent klimt). Tijdens een virtuele race zet je hem best van bij de start op stand vier, mocht ik ervaren.

Conclusie

Met de Wahoo Kickr V5 2020 (1199 euro), de Kickr Headwind (229 euro) en de Kickr Climb (549 euro) haal je werkelijk het neusje van de zalm in huis. Of je bereid bent zoveel centen neer te leggen is je eigen afweging. De Kickr zelf is oerdegelijk en zorgt voor optimaal indoor fietsplezier. Al zijn er goedkopere direct drive / smart trainers op de markt met een voldoende weerstand. De ventilator is een leuk gadget maar kost aardig wat geld in vergelijking met een basic ventilator. En de Kickr Climb is een wel erg dure extra voor een hoger voorwiel. Indoor trainen krijgt wel een extra dimensie met de complete set-up, daar valt niet over te discussiëren.

+ Connecteert makkelijk en snel
+ Soepele overgangen in ERG modus
+ Weinig geluidsoverlast
+ Stevig, degelijk en betrouwbaar

- Bevat geen sensor voor trapfrequentie
- Prijzig beestje

Prijzen
- Kickr V5 2020: 1199 euro
- Kickr Headwind: 229 euro
- Kickr Climb: 549 euro
- Kickr Floormat: 69 euro

  • Ga voor meer informatie naar de website van Wahoo

Tacx Neo 2T Smart

De Neo 2T Smart is het paradepaardje van de smart trainers bij Tacx. De stilste in het assortiment. De krachtigste ook met een bereik van 2200 Watt. Deze direct drive trainer beoogt een optimale beleving omdat hij zowel virtuele beklimmingen als afdalingen overbrengt op je fiets.

Een cassette moet je nog apart kopen en kies je afhankelijk van je eigen fiets. Die is simpel te monteren op de smart trainer. Daarna haal je je achterwiel uit je fiets en zet je hem. Kalibreren moet je niet doen. Een steuntje onder je voorwiel is wel nodig.

Realistische afdalingen en kasseien

Uiteraard kan je zonder virtuele programma’s fietsen op deze rollen. Ze voluit benutten doe je maar als je een parcours of krachttraining geprogrammeerd hebt. Je eigen workouts kan je gratis opstellen via de Tacx Training App. Wil je virtueel fietsen met real life filmpjes in het buitenland, dan kan je terecht bij het betalende Tacx Premium. Zodra je ook maar even bergop moet in je virtuele decor, voel je de weerstand toenemen. Hoe steiler het wordt, hoe zwaarder het aanvoelt. De Neo 2T Smart kan hellingen tot 25 procent aan. Gaat het bergaf, kan je effectief je benen stilhouden en rol je naar beneden, wat je bij de goedkopere smart trainers van Tacx niet terugvindt. Dit werkt zowel bij de eigen Tacx-filmpjes als bij Zwift.

Kom je onderweg virtuele kasseien tegen, hobbelt je fiets een beetje. Wat in het begin wennen is, is dat je fiets meer dan bij andere rollen mee naar links en rechts beweegt. Grootste troef is het geluid van deze rollen. Of beter de afwezigheid ervan. Ze maken een minimum aan geluid, waardoor je niet bang moet zijn om je andere huisgenoten te storen of trillingen tot in het huis van je buren te sturen. Zelfs de radio moesten we nauwelijks luider zetten.

De Neo 2T Smart detecteert je snelheid en trapfrequentie. Je wattages worden links en rechts apart in beeld gebracht. De trainer kan ook zonder netstroom werken, maar dan valt de afdalingssimulatie weg. De trainer klapt in om op te bergen maar is vrij zwaar om te verplaatsen. Wij laten daarom een reservefiets permanent op de rollen staan.

Zijn er dan geen grote nadelen? Ja, de prijs. Voor 1299 euro krijg je een realistische fietsbeleving maar wel een dure.

+ Realistische beleving, ook in afdalingen
+ Stil
+ Werkt ook zonder stroom

- Niet voor ieders budget

Prijs
- Neo T2 Smart: 1299 euro

  • Ga voor meer informatie naar de website van Tacx

Feedback Sports Omnium Over-Drive

Het Amerikaanse Feedback Sports is een kei in het maken van duurzame en no-nonsense producten voor de fietser. Dat bewijzen ze ook met de hun Omnium Over-Drive indoor trainer. Een product met veel voordelen maar niet voor iedereen weggelegd.

Eenvoudig en compact

Het eerste wat opvalt, wanneer je de Omnium Over-Drive uit de doos haalt, is zijn grootte. Dit is een héél compacte indoor trainer, gemaakt uit sterke en duurzame materialen en bij-zon-der snel op te bouwen. Het gewicht? 6,3 kg staat op de verpakking, rond de 7 kg volgens onze weegschaal. Hoe dan ook: dit is een licht, compact en makkelijk transporteerbaar - er is een bijhorende draagtas - toestel dat veel fietsers die vaak onderweg zijn (of die thuis een beperkte trainingsruimte hebben) zullen appreciëren. In tegenstelling tot de meeste andere indoor trainers waarmee ik al fietste, floep je je voorwiel uit je frame en klik je jouw fiets vast met de voorvork aan het toestel. Je achterwiel hoef je dus niet te demonteren - een zegen voor sommigen onder ons - en rust op het rollensysteem. Pluspunt: alle mogelijke fietsen passen op de Feedback Sports. Daarvoor worden diverse verloopstukken meegeleverd waardoor je zowel koersfietsen met snelspanners en steekassen als tijdritfietsen of mountainbikes kan monteren op de trainer. Naargelang de framegrootte van je fiets, kan je de basis van de trainer in een oogwenk verlengen of inkorten. Wijst allemaal zichzelf uit.

Magnetische weerstandsrol

De Over-Drive is een indoor trainer met een progressieve, magnetisch gestuurde weerstandsopbouw. In mensentaal: hoe harder je trapt, hoe meer weerstand je gewaar wordt. Hoe meer vermogen je produceert, hoe meer tegenwerking te ervaart en hoe lastiger het voor je wordt. Eerlijk: dat is toch even wennen in vergelijking met een Direct-Drive trainingstoestel dat vrijwel onmiddellijk weerstand genereert op basis van bijvoorbeeld een Zwift-programma waaraan de trainer is gekoppeld. De Over-Drive is een compleet ander toestel dat op die manier ook zijn beperkingen reveleert: bepaalde trainingen kan je toch moeilijk uitvoeren op deze trainer. Korte intervaltrainingen bijvoorbeeld, die zijn moeilijk te simuleren. Het kost met het principe van de progressieve weerstandsopbouw die zo eigen is aan dit toestel, nu eenmaal tijd om weerstand te creëeren. Dat 'instant' gevoel is er niet. Met andere woorden: ben je een verwoed Zwift-gebruiker, dan is deze trainer allicht niets voor jou. Dan koop je beter een smarttrainer. Ben je echter iemand (een wedstrijdfietser bijvoorbeeld) die op zoek is naar een eenvoudig en relatief goedkoop toestel waarbij je makkelijk warming-ups en cooling-downs kan simuleren, dan ben je bij de Omnium Over-Drive wél aan het goede adres.

Conclusie

Geen enkele trainer past voor iedereen. Stel jezelf de vraag wat je wil aanvangen met een indoor trainer, waar en hoe vaak je hem wil gebruiken. Beantwoord die vragen en dan snap je snel waarop de Feedback Sports Omnium Over-Drive al dan niet spek voor jouw bek is. Heel mooi toestel maar weet waarvoor je het gebruikt. Da's een advies dat eigenlijk geldt voor elk product dat je aanschaft, niet?

+ Compact en duurzaam
+ Makkelijk (de)monteerbaar
+ Voor heel veel fietsen te gebruiken
+ Prijs

- Heeft zijn beperkingen (trainingen)
- Niet voor iedereen

Prijzen
- Feedback Sports Omnium Over-Drive: 499,95 euro
- Zero-Drive (toestel zonder weerstand): 449,95 euro

Tags:

Gerelateerde artikels