100% Getest: Hiplok sloten

Hoe zou de wereld eruitzien als iedereen eerlijk was? Dan was in ieder geval deze review niet geschreven, want die gaat over enkele producten die het stelen van fietsen moeten tegengaan: fietssloten. Hiplok is een hip merk als het op fietsbeveiliging aankomt, tenminste, dat vinden wij toch na maandenlang gebruik van de onderstaande sloten.

25/09/2018 - Tekst: Roel van Schalen // Foto's: Roel van Schalen

Als je sloten moet testen, zou je ze eigenlijk met een betonschaar te lijf moeten gaan en dan kijken hoeveel seconden het duurt voordat ze het begeven. Op basis daarvan zouden de sloten dan een veiligheidsquotering krijgen die iets zegt over de mate waarin ze fietsdieven het leven zuur maken. Maar omdat we het zonde vinden om bruikbare producten zomaar te vernielen, geloven we de producent (in dit geval Hiplok) op zijn woord dat zij dat al hebben beoordeeld op eerlijke wijze, en kijken we in deze test vooral naar het gebruiksgemak en het toepassingsbereik van de verschillende opties. Bij een helmentest gaan we tenslotte ook niet moedwillig op onze kop blijven vallen om de mate van bescherming te testen; daarvoor vertrouwen we erop dat de EN-norm 1078 waarborg biedt voor afdoende veiligheid bij een val van de fiets.

Hiplok Gold Camo
De Gold valt in Hiplok’s hoogste veiligheidscategorie. Het is een kettingslot met schakels van 10 mm dik gehard staal en een slot met 12 mm dik stalen oog (dat mooi gepolijst is). Wat eerst en vooral opvalt aan onze Gold, is het Camo motief van de canvas voering om de ketting en het oranje gekleurde slot. Er bestaan ook nog twee andere kleurencombi’s (All Black en Superbright) maar de Camo is duidelijk de meest opvallende van de bende. Neem je de Gold Camo (prijs: 99,90 euro) ter hand, dan ervaar je instantaan zijn loden gewicht. 2450 gram sterk is dit heupslot, en met die laatste term wordt dan weer het usp (unique selling point) van de Hiplok Gold onthuld: het is een kettingslot dat je om je middel klikt (met behulp van een gesp) en dat op die manier gemakkelijk te vervoeren is.

We onderwierpen het slot aan een praktijktest in het onbetwiste walhalla voor fietsendieven, een stad waar jaarlijks naar schatting 25.000-30.000 fietsen ongewild van eigenaar veranderen, Amsterdam. Tijdens een vakantieweekje aldaar trapten we op ons aloude stadsbarrel de nodige kilometers bij elkaar, en telkens moest de Gold Camo dienst doen. Het slot deed dat prima. Zijn 85 cm diameter/spanwijdte biedt lengte genoeg om de ketting door wiel en frame heen aan een vast object vast te maken (hek, lantaarnpaal, fietsenrek) en het aan- en afdoen van de ‘gordel’ gaat ook heel vlot. De canvas hoes rond de ketting is sterk en kan tegen schuren tegen metaal, en blijft ook niet lang nat, wat natuurlijk handig is in ons lagelandenklimaat. De dikte van de schakels en het slot geven veel vertrouwen dat je fiets niet zonder slag of stoot aan een mens van laag allooi ten prooi valt, en onze bike overleefde Amsterdam dan ook zonder een centje pijn.

Hiplok D
De Hiplok D (prijs: 69,90) kreeg zijn naam vermoedelijk vanwege zijn gelijkenis met een ‘D’. Het is een U-slot dat met beugel bevestigd en op zijn kant gelegd voor ‘D’ zou kunnen doorgaan, vandaar dus, denken wij. Aan de beugel (het blauwe gedeelte op de foto) zitten twee uitsteeksels die samen de functie van clip uitoefenen wanneer het U-slot op zijn plaats zit. En die functie vervullen ze wonderwel goed! Doordat de D vrij goed uitgebalanceerd is qua gewicht, blijft hij lekker zitten achter je broeksband (je moet wel een stevige broek aan hebben, liefst met riem erin) of aan een schoudertas of rugzak die voldoende ‘stijfheid’ en daarmee tegenkracht aan de D biedt. Vervoeren van de D gaat dus prima (je kunt hem natuurlijk ook eenvoudig aan je stuur laten bengelen), maar voor het vastmaken van je fiets aan een vast object is hij dan weer (vaak) te klein van afmeting. De ‘U’ is op zijn langst 13 cm groot, en dat is genoeg om door het achterwiel om de zitbuis heen te passen maar niet om een lantaarnpaal te benutten wat betreft zijn onroerendgoed-capaciteiten. Soms lukt het wel om je fiets zodanig strak tegen een hek te zetten dat je frame en spijl in de U kunt vangen, maar straightforward zoals bij de Hiplok Gold is dat niet.

De D wordt door Hiplok één veiligheidscategorie lager ingeschaald dan de Gold, wat nog altijd neerkomt op een bijzonder stevige anti-diefstalbescherming. Zijn kloeke gewicht van 1039 gram (gewogen inclusief één sleutel) speelt daar natuurlijk een rol in. De ‘U’ is gecoat met harde kunststof die vriendelijk is voor de lak. Al met al zouden we de D aanraden voor fietsers die een goed compromis willen tussen gewicht en veiligheid, en die hun fiets meestal op een vaste plek stallen waar ze hem aan een hek of ander onroerend goed vast kunnen maken.

Hiplok FLX
Van een geheel andere veiligheidsorde is de FLX, die van Hiplok rating 2 krijgt op een schaal van 5. Het is een kabelslotje met uittrekbare kabel en met een geïntegreerd achterlicht en een clip om hem in de achterzak van je fietstrui te hangen. Lock, light en clip, zo staat het op de Hiplok-website. Als dit je enige fietsslot is dan raden we gebruik ervan in Amsterdam sterk af, maar als extra slotje om bijvoorbeeld een voorwiel met uitvalnaaf aan het frame te verbinden, kan de FLX prima dienen. De sluiting gebeurt met behulp van een 3-cijfercode die zelf te kiezen is. Anders dan de vorige twee Hiplok’s is de bouwkwaliteit van de FLX duidelijk van mindere allure, maar daar gaat het bij een dergelijk slotje van 85 gram natuurlijk ook niet om. De FLX dient eerder als geruststelling dat je je fiets snel even vastzet om rap een winkel binnen en buiten te lopen, of voor tijdens je koffiestop onderweg op een langere rit. Het geïntegreerde lichtje is een welkome functionaliteit want met de clip kan de FLX mooi in de middelste achterzak van je fietstrui hangen, voor extra zichtbaarheid in het verkeer. Omdat het lichtje/slot hangt, blijft er net wat meer ruimte in je trui voor andere spulletjes. Aan de andere kant: 34,90 euro vinden we veel geld voor deze waar.

Z Lok
De Z Lok bindstrips (18,95 euro per set) zijn al eens besproken op de Grinta! website, als nuttig oponthoud voor de als fietser verklede dief, die bij de inschrijvingsbalie voor een toertocht achteloos op een voor even onbewaakte racefiets of mtb stapt en ermee weg rijdt terwijl de eigenaar zijn inschrijfformuliertje aan het invullen is. De Z Lok is nogal lang (42 cm) om vlot in je achterzak mee te nemen, dus ofwel berg je hem na dienst eerst weer even op in je auto (maar die staat vaak redelijk ver weg op een parkeerplaats) ofwel (beter!) gebruik je een Hiplok FLX om je fiets snel even te beveiligen, want die bergt wél gemakkelijk op.

Een andere goede toepassing voor de Z Lok, die trouwens wel eens stroef kan werken qua ontgrendeling, merkten we, is het vastmaken van de fiets wanneer die op een fietsendrager staat. Dan komt de 42 cm lengte goed van pas om de wielen met de drager te verbinden. Met een gerust(er) gemoed kun je dan even het wegrestaurant in, onderweg terug na een fietsrit ver van huis.
En o ja, zorg er alstublieft voor dat je het sleuteltje (twee metalen pinnetjes in een minuscule houder) niet kwijtraakt! Daar had wel een sleutelhanger-ring bijgeleverd mogen zijn.

Voor meer info kun je terecht bij Now Company.

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest Vergelijkingstest Mondraker Podium R vs Torpado Ribot S
23/10/2018 - Bart De Schampheleire

Vergelijkingstest Mondraker Podium R vs Torpado Ribot S

Vraag honderd Vlaamse fietsliefhebbers om tien mountainbikemerken op te noemen en je krijgt gegarandeerd een resem Amerikaanse fietsfabrikanten als antwoord. Simpelweg omdat de begrippen ‘mountainbike’ en ‘Amerika’ nog altijd bij mekaar passen als worteltjes en erwtjes. Ook in Europa worden er echter formidabel mooie en belachelijk goede mountainbikes gemaakt en dus lieten we vanuit het Spaanse Alicante een Mondraker Podium R aanrukken om de strijd aan te gaan met de Italiaanse Torpado Ribot S.