100% Getest: Merida Big Nine XT

Wereldwijd zijn de hardtail mountainbikes aan een vrije val begonnen, al is die trend in Vlaanderen en Nederland nog altijd niet zo zichtbaar. Omdat wij het met relatief weinig uitdagend terrein moeten stellen om te mountainbiken en omdat veel Laaglanders nog altijd overtuigd zijn van de voordelen van een hardtail. Of je er ook een 24-uur MTB-race mee kunt rijden, zochten we in Hooglede-Gits uit aan het stuur van een Merida Big Nine XT.

30/04/2019 - Tekst: Bart De Schampheleire // Foto's: David Stockman

Met de tweehonderd euro korting die Merida momenteel op de fiets biedt, wordt de Big Nine XT aangeboden voor 2.399 euro. Dat is nog netjes onder de ooit zo belangrijke grens van honderdduizend Belgische frank, voor wie zich die tijd nog kan herinneren. Overloop je de specificaties van de fiets, dan is het al na een eerste diagonale lezing zonneklaar dat je een massa waar voor je centen krijgt én dat deze fiets wel voor Vlaanderen en Nederland gebouwd lijkt.

Saai of frivool?

Wat de kleurtjes betreft heb je keuze tot een stijlvol maar misschien wat neutraal-saaie combinatie van matzwart met grijs, wie het liever wat frivoler heeft opteert voor de versie in glanzend diepblauw met limoenkleurige accenten. Het Big Nine CF3 carbon frame heeft een flink slooping bovenbuis en best interessante buisvormen. Zo is de achterkant van de zitbuis wat afgeplat om het achterwiel extra ruimte te bieden, de onderbuis is onderaan bol en bovenaan eerder vlak en ook de ‘deuk’ achter de balhoofdbuis is beslist geen dertien-in-een-dozijn werkje. De Merida Expert CC 30,9 mm carbon zadelpen wordt met een klassieke strop in de zitbuis geklemd, de trapaslagers zijn in het bracket geperst en alle kabels en leidingen lopen netjes door het frame. De Big Nine is al over naar Boost zodat achteraan een 148 x 12 mm steekas wiel en frame met mekaar verbindt, het frame is voorbereid op Di2 bekabeling en de liggende achtervorken zijn wat dunner en breder gemaakt om op die manier de klappen beter te dempen. ‘Flex Stay’, heet dat bij Merida. In de X-Taper balhoofdbuis draait bovenaan een 1 1/8” lager en onderaan een 1,5” exemplaar.

Swingen maar

Valt er op het frame al weinig of niks op te merken, dan passeert ook de Shimano XT-aandrijving zonder minpunten de technische controle. Terwijl veel andere fietsmerken de 1x12 aandrijving al omarmd hebben voor hun mountainbikes, doet Merida voor deze Big Nine een beroep op de beproefde Shimano XT 2x11 groepset. En OK, de side swing voorderailleur geeft de centrale partij van de fiets een wat minder cleane look en het is een constructie die bij slecht weer er voor zorgt dat er meer modder zich in die zone kan ophopen. Maar wie in Vlaanderen of Nederland met deze fiets aan de slag gaat, zal zich in de handjes wrijven met de 34/24 kettingbladen op het crankstel. In combinatie met de 11-42 cassette (geen XT-exemplaar, maar een cassette uit de SLX groep) heb je voor elke omstandigheid de juiste versnelling achter de hand. En blijf je enkel in het vlakke Vlaamse of Nederlandse laagland, dan kan je nog altijd een Shimano Ultegra of 105 racecassette monteren. Schakelt net zo vlot en soepel als een MTB-cassette, maar met de dichtere spreiding van de cassette kan je op snelle omlopen nog beter je versnelling aan je optimale kadans aanpassen. Eentje om over na te denken.

Klassieke zadelpenstrop, side-swing voorderailleur en smal zadel.

Pompen

De RockShox Reba RL Air 100 mm verende vork met lock-out op het stuur vergde in ons geval een beetje extra aandacht voor we aan de 24 uur van Hooglede-Gits konden beginnen. Recht uit de doos, maar wel na instelling van de juiste veervoorspanning, bleek het verschil tussen ‘locked’ en ‘vrij’ te klein. Zelfs in geblokkeerde modus bleef de vork bij flink aanzetten een beetje pompen. De aanpassing van de kabelspanning van de lock-out naar de draaiknop bovenop de rechter vorkpoot bracht soelaas, een extra stelschroef op de kabel waarmee je de kabelspanning nog kunt aanpassen werd als ‘veiligheidje’ ingebouwd voor het geval het probleem met de pompende voorvork zou terugkeren. Wat niet het geval was. Ook de voorvork volgt de Boost standaard, vandaar de 110 x 15 mm steekas. De wielen bouwt Merida zelf op met Shimano Deore naafjes, dubbel gebutte RVS sapeken en Merida Expert CC velgen. Dat zijn niet de lichtste wielen van de planeet, al doen de prima Maxxis Ikon 2.2” banden er alles aan om het roterend gewicht naar beneden te halen. Om de zaak tot stilstand te brengen combineert Merida de Shimano XT remgrepen en remklauwen met Deore remschijven, een 180 mm rotor in het voorwiel en een 160 mm exemplaar achteraan. Om er finaal een rijklare fiets van te maken monteert Merida nog een KMC X11 ketting, een aluminium Merida Expert CC stuur en een Merida Expert CC zadel. Volgens de fabrikant goed voor 10,59 kilo, zonder pedalen gewogen leverde dat aan onze eigen weegschaal 10,85 kilogram op.

Prima banden voor droge ondergrond, super remmen in alle omstandigheden. Alleen de wielen zijn nogal zwaar.

Op wieltjes

Volgend jaar neem ik weer deel aan de 24-uur MTB-race van Hooglede-Gits en wat mij betreft doe ik dat weer op een Merida Big Nine XT. Want op een typisch Vlaams MTB-parcours als dat in Hooglede heb je simpelweg niet meer nodig dan alles wat de Merida Big Nine XT te bieden heeft. De geometrie is sportief zonder te agressief aan te voelen zodat je het ook op langere trajecten prima volhoudt. Al zal ik volgend jaar toch één of twee spacers weer onder de stuurpen monteren om op die manier het stuur een tikkeltje hoger te krijgen. Kwestie van iets rechter op de fiets te zitten en daardoor mijn maag meer ruimte te geven om al het voedsel te verteren. Het Big Nine CF3 frame is meer dan strak genoeg om je trapkracht efficiënt in voorwaartse beweging om te zetten, het enige wat de fiets in de weg staat om er een topnotering in XC-wedstrijden mee te halen is een lichte wielset. Dat zal voor de doorgedreven recreant echter geen struikelblok zijn en met een extra wielsetje kan je je fiets na één of twee jaar altijd nog een vrij betaalbare en heel efficiënte upgrade gunnen.

Zonnetje

Eens perfect afgesteld verteert de RockShox Reba RL de grote klappen en kleine oneffenheden zoals het hoort, zonder te pompen in locked modus. Het 720 mm brede Merida stuur biedt exact de hefboom die je nodig hebt om de Big Nine haarfijn te laten insturen: direct en sportief zonder dat het nerveus aanvoelt en daardoor te veel energie kost. De Maxxis Icon 2.2 banden maken indruk op harde ondergrond dankzij hun heel lage rolweerstand en veel grip in de bochten. In de modder staan ze nog wel hun mannetje, al speelt de afwezigheid van hoge zijnoppen de rubbers dan een beetje parten. De XT-aandrijving schakelt als een zonnetje en heb je op een stuk slechte ondergrond de Shadow+ knop vergeten in te schakelen, dan zorgt de geïntegreerde rubber bescherming er voor dat de rechter liggende achtervork geen lakschade oploopt. Het Merida Expert CC zadel is geen zitplank om een etmaal je achterwerk op neer te vlijen wegens smal en hard, maar zadels zijn een heel persoonlijke keuze en daarenboven gemakkelijk, snel en vrij goedkoop te wisselen. Van hetzelfde laken een pak met de handvatten die voor lange ritten iets te hard en te scherp geprofileerd aanvoelen.

Conclusie

Op 95% van de échte mountainbikeparcours in deze wereld mag de efficiëntie van een volgeerde fiets dan wel bewezen zijn, Vlaanderen en Nederland hoort niet tot die 95% en daar is het gebruik van een hardtail nog altijd een te verantwoorden keuze. Want een hardtail is niet alleen goedkoper en lichter dan een fully, de afwezigheid van draaipunten op de achtertrein beperkt de onderhoudskosten van de fiets. De Merida Big Nine XT is niet de hardtail met de grootste wauw-factor op deze aardkloot (zeker niet als je voor de zwart/grijze versie gaat, de lichtblauwe is al een stuk frivoler), maar voor gebruik in Vlaanderen en Nederland is de Merida Big Nine XT één en al functionaliteit. Voor 2.399 euro krijg je immers bijna belachelijk veel waar voor je geld: een prima hardtail carbon frame, een degelijke vork en een aandrijving en remmen om U tegen te zeggen. Dat de wielen een categorietje lager spelen, moet je voor lief nemen. Of bekijk het van de positieve kant: hou de standaard wielen voor als je in de winter in de prut gaat baggeren en koop voor vijfhonderd euro een extra tubeless wielsetje om in de drie resterende seizoenen mee te knallen. Je zal je geluk niet op kunnen…

Alle details van de fiets vind je hier. Het verhaal over de 24-uur MTB-race van Hooglede-Gits vind je hier.

Outfit check

Helm: Abus AirBreaker

Bril: SwissEye Iconic 3.0

Shirt: GripGrab Signature Slim Fit SS Cycling Jersey

Broek: GripGrab Racing Padded Cycling Bibs

Handschoenen: Specialized Body Geometry

Sokken: GripGrab Lightweigh SL

Schoenen: Specialized Recon

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Merida Big Nine XT
30/04/2019 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Merida Big Nine XT

Wereldwijd zijn de hardtail mountainbikes aan een vrije val begonnen, al is die trend in Vlaanderen en Nederland nog altijd niet zo zichtbaar. Omdat wij het met relatief weinig uitdagend terrein moeten stellen om te mountainbiken en omdat veel Laaglanders nog altijd overtuigd zijn van de voordelen van een hardtail. Of je er ook een 24-uur MTB-race mee kunt rijden, zochten we in Hooglede-Gits uit aan het stuur van een Merida Big Nine XT.

blog Raid Paris - Roubaix: door de Hel naar de hemel
18/05/2019 - Steven Verniers

Raid Paris - Roubaix: door de Hel naar de hemel

Ik bevind me, met mijn mountainbike aan de hand, op de mythische grond van de ‘Site Minier Wallers-Arenberg’. Op een boogscheut van me verwijderd: hét Bos, toegangspoort tot dé Hel. 125 kilometer scheiden me van het verlossende ovaal in Roubaix. Onderweg naar dat gloriemoment: veertig kilometer kasseien, onderbroken door veldwegels met stenen en putten. Verder nog gratis inbegrepen: een noordwester die genadeloos op onze snoet blaast. Welkom in de off-road Hel van het Noorden. Op weg naar het paradijs.