100% Getest: PRO Discover tassen

Ook bij Shimano hebben ze in het snotje dat gravelriding en bikepacking booming business is en dus halen de Japanners de zware middelen boven. Met GRX ontwikkelde Shimano een aantal onderdelen dat specifiek voor deze nieuwe vorm van fietsen werd bedacht terwijl Shimano’s submerk PRO een hoop accessoires en tassen op de markt brengt. Tijdens een meerdaagse roadtrip door Engeland testten we onlangs drie items uit het PRO Discover tassenaanbod.

20/11/2019 - Tekst: Bart De Schampheleire // Foto's: Bart De Schampheleire

‘Discover’ is het label waaronder PRO zijn bagageoplossingen voor bikepackers op de markt brengt, maar om de juiste spullen snel terug te vinden doe je het best een beroep op de productcodes die de verschittende items kregen. Beginnen we bij de PRBA0053, dan komen we uit bij de Discover Seatpost Bag van 69,99 euro.

Adventure proof

Net als alle spullen uit de Discover lijn is de Seatpost Bag gemaakt van een waterdichte, vrij stugge kunststof die aan de buitenkant een grijze afwerkingslaag kreeg. Daarmee zien de Discover spullen er niet alleen heel ‘adventure proof’ uit, met de duurzaamheid van alle Discover items is absoluut niks mis. De Seatpost Bag biedt vijftien liter stouwruimte die niet in vakken of vakjes ingedeeld is zodat je zelf bepaalt hoeveel spullen er in onderbrengt en hoe je dat doet. Om te voorkomen dat de zaak onderaan gaat doorhangen is in de onderkant van de ruime zadeltas een stuk hard plastic verwerkt. Je sluit het driehoekig gevormde opbergvak met een klittenband waarna je de hele zwik met een rolsluiting waterdicht afsluit. Bovenop de Seatpost Bag zit een lang elastiek zodat je daar tijdens de rit een regenjasje, een fles water of een stokbrood kunt onderbrengen. Op de achterkant van de tas zit reflecterend materiaal en dat is als een opeenvolging van lusjes op de tas geborduurd zodat je die lusjes kunt gebruiken om er een achterlichtje op te bevestigen. Best slim gezien.

Ook de bevestiging van de tas op de zadelpen en aan de zadelrail zit vernuftig in mekaar. Eerst bevestig je met klittenband twee stukken schuim tegen de zadelpen waarna je deze stukken schuim samen met de zadelpen als steun gebruikt om met twee velcro’s de zadeltas tegen de zadelpen te trekken. Met twee stevige kliksluitingen bevestig je de zadeltas dan aan de zadelrails.

Waar is de binnentas?

De afwerkingskwaliteit van de zadeltas is voor de scherpe vraagprijs van 69,99 euro subliem en de Seatpost Bag hangt stabiel onder het zadel. Vooraan is de tas smal genoeg gevormd om tijdens het fietsen niet in conflict te komen met de binnenkant van je dijen. Aangezien de zadeltas niet gecompartimenteerd is, kan je er ook gemakkelijk vrij grote stukken in kwijt. Al te zware items onder het zadel monteren is echter niet zo verstandig want dat hoog en ver naar achter geplaatst gewicht zorgt voor flink wat onbalans en ‘traagheid’ als je staand klimt met je reisfiets. In vergelijking met de andere grote zadeltassen die ik al testte, mist de PRO Discover Seatpost Bag wel een systeempje om het compacter maken van de lading te vergemakkelijken. Zo hebben de BBB Seat SideKick zadeltas (die test lees je hier) en de Topeak Backloader (die video bekijk je hier) een handige binnentas. Daar prop je eerst al je spullen zo compact mogelijk in (de Topeak Backloader heeft zelfs een ventiel waarmee je alle overtollige lucht uit de bagagetas kunt persen om de boel nog compacter te maken) waarna je die waterdichte binnentas in de zadeltas schuift. Extra voordeel van zo’n systeem is dat je de zadeltas gewoon aan de fiets kunt laten hangen als je die in de schuur van het hotel parkeert waarna je met de binnentas al je spullen naar je hotelkamer brengt. Een dergelijk systeem heeft de PRO Discover Seatpost Bag niet en dat is toch een klein gemis. Daarnaast moet je er rekening mee houden dat de zadeltas van een vrij stug materiaal gemaakt is waardoor je de eerste keren flink wat moeite moet doen om de tas dicht te rollen.

De PRBA0051 is de Discover Framebag van 59,99 euro. Gemaakt van hetzelfde, duurzame en ‘avontuurlijk’ ogende materiaal bevestig je de Framebag met drie klittenbanden op het frame: twee velcro’s gaan om de bovenbuis en één om de zitbuis. De klittenbanden zijn wel van heel zacht materiaal gemaakt om beschadiging van het frame tegen te gaan, maar aangezien zo’n tas toch een hele dag lichtjes van links naar rechts hangt te wiegen is het geen overbodige luxe om het frame op de plaats waar de velcro’s contact maken extra te beschermen met een laagje tape.

Ritsen aub!

De Discover Framebag heeft links en rechts een rits die over de volledige lengte van de tas loopt zodat je heel gemakkelijk spullen in de tas stopt en onderweg er weer uithaalt. De twee ritsen zijn niet waterdicht, maar zitten onder een flap waardoor al het regenwater er netjes overheen stroomt. Handig zijn de grote ogen op de ritssledes zodat je ook met dikke winterhandschoenen aan de ritsen gemakkelijk kunt openen en sluiten. De 5,5 liter grote opbergruimte is in het geval van de Discover Framebag wel gecompartimenteerd, al is dat begrip relatief. Over de volledige lengte van de tas loopt een beetje uit het midden (het tussenschot staat wat meer naar links, als je de tas van bovenaf bekijkt) een heel soepel nylon tussenschot waardoor links en rechts van dat stuk nylon twee grote vakken ontstaan.

Echt ingrijpend of dwingend is die indeling anderzijds niet want door de souplesse van het nylon duw je dat tussenschot probleemloos een richting uit. Beschouw die indeling daarom vooral als een middel om te voorkomen dat je spullen door mekaar rammelen tijdens een fietstocht. Het lange rechter vak kan je nog eens in twee delen met een brede klittenband in het midden van de tas, maar ook hieraan hoef je je niet te houden. Voor wie de Framebag wil combineren met de PRBA0050 (een 0,75 liter groot tasje dat bovenop de bovenbuis komt om je energierepen in te stoppen, kost 37,99 euro) is er in de bovenkant van de Framebag een oog voorzien zodat je daar de bevestigingsvelcro van het kleine tasje doorheen kunt leiden. Waarmee je meteen ook alle bagage aan mekaar hangt, wat de stabiliteit en de veiligheid ten goede komt.

Hop met de O-beentjes!

Ook in deze tas moet je een beetje realistisch zijn wat de belading betreft. Want stop je te veel spullen in de Discover Framebag, dan gaat die tas aan de zijkanten wat uitdijen zodat je bij elke pedaaltrap met de binnenkant van je bovenbeen langs de tas schuurt. Dat voelt best oncomfortabel, net zoals je natuurlijke reactie om met O-benen te gaan fietsen. Ik loste dat probleem aanvankelijk op door het volume van de tas een beetje in te perken met een lange velcro die ik om de bovenbuis en de hele tas had aangespannen. Dat bleek evenwel geen ideale oplossing want het uiteinde van de klittenband rafelde bij elk contact met mijn bovenbeen de stof van mijn kniewarmer wat meer aan flarden.

De derde en laatste tas uit het PRO Discover gamma die ik tijdens mijn UK-trip gebruikte was de Handlebar Bag (productcode PRBA0052) met een inhoud van acht liter en een adviesprijs van 69,99 euro. Een tas die uit twee delen bestaat: enerzijds een waterdichte ‘enveloppe’ waar je je spullen in opbergt en die je aan de beide uiteinden dichtrol, anderzijds een houder die je op het stuur monteert en waar je de enveloppe met een lange klittenband in bevestigt. Voor de montage van de stuurtas valt PRO op hetzelfde principe terug als voor de zadeltas: eerst bevestig je met klittenband twee stukken schuim op het stuur waarna je die schuimblokken als basis gebruikt om met velcro’s de stuurtas op het stuur te bevestigen. Een extra lus om de balhoofdbuis zorgt voor nog meer zekerheid, op de bovenkant van de tas zit ook een lange elastiek zodat je daar wat kleinigheden (een regenjasje of een banaan) weg kunt stoppen. Eens de stuurtas in positie hangt, kan je daar eigenlijk om het even wat in vervoeren. Ofwel gebruik je de waterdichte enveloppe van PRO, maar ik deed dat niet omdat die enveloppe van te stug materiaal is gemaakt waardoor hij zich lastig dicht laat rollen (en dat moet dan nog eens aan de twee uiteinden gebeuren wat het alleen maar lastiger maakt). In de plaats van dat ging ik voor een bijzonder minimalistische constructie met twee plastic draagtassen van Grinta!. Eerst stopte ik mijn bagage in één draagtas waarna er in de andere richting een tweede draagtas overheen kwam en alles waterdicht én compact opgeborgen zat. Maar even goed gebruikt je als échte bikepacker de stuurtas om een slaapzak, bivvy of compacte tent in te transporteren.

Alle info over de tassen uit het PRO Discover gamma vind je hier. Het verhaal 'Rondje links om op Britse grond' lees je hier.

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: PRO Discover tassen
20/11/2019 - Bart De Schampheleire

100% Getest: PRO Discover tassen

Ook bij Shimano hebben ze in het snotje dat gravelriding en bikepacking booming business is en dus halen de Japanners de zware middelen boven. Met GRX ontwikkelde Shimano een aantal onderdelen dat specifiek voor deze nieuwe vorm van fietsen werd bedacht terwijl Shimano’s submerk PRO een hoop accessoires en tassen op de markt brengt. Tijdens een meerdaagse roadtrip door Engeland testten we onlangs drie items uit het PRO Discover tassenaanbod.

Getest 100% Getest: BBB NanoStrike Combo
13/12/2019 - Bart De Schampheleire

100% Getest: BBB NanoStrike Combo

BBB is flink met de bezem door zijn verlichtingsaanbod gegaan. Niet alleen gingen de krachtige lampen voor offroad gebruik overboord, tegelijk werd een aantal modellen opgefrist en nieuwe lampjes geïntroduceerd. Voor wie geen fortuin aan zijn fietsverlichting wil uitgeven, maar toch veilig op weg wil gaan in duistere omstandigheden is er de NanoStrike koplamp (42,95 euro) en het Signal achterlicht (29,95 euro). Als koppeltje te koop in de NanoStrike Combo aan 69,95 euro.

Getest 100% Getest: Canyon Grail AL 7.0 SL
14/08/2019 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Canyon Grail AL 7.0 SL

Verende voorvorken, dropper posts, omkeerbare bussen in de vorkpoten, dubbele sturen met een zwevende bovenkant, naar beneden geknikte liggende achtervorken, demping in de achtertrein en bizarre frameconstructies waarbij de staande achtervork niet meer aan de zitbuis is gelinkt: je komt wat tegen in de gravelscene. In de zoektocht naar beter, lichter, sneller en comfortabeler draaien de productontwikkelaars elke steen twee keer om zodat een mens zich zou gaan afvragen wat er verkeerd is met 'normaal'. Helemaal niks, zo blijkt na de test van de Canyon Grail AL 7.0 SL.