Deel dit artikel:

100% Getest: Prorace Chaos DSQ

Vorig jaar nam de firma Feryn uit Willebroek met zijn beide racemerken deel aan de verkiezing Racefiets van het Jaar – Powered by Grinta!, dit jaar ‘beperkten’ ze zich tot één fiets. Al eet de Prorace Chaos DSQ wel van twee walletjes.

Dat zit namelijk zo: Feryn laat zijn frames in het Verre Oosten produceren waarna de brute kaders in Willebroek op stock worden gelegd. Afhankelijk van de vragen en wensen van de klanten worden de diverse frames dan opgebouwd als een De Vlaeminck of een Prorace, wat jij verkiest. Zo is het frame van de De Vlaeminck Tirreno DSQ identiek aan dat van de Prorace Chaos DSQ. Vorig jaar nam Feryn trouwens deel aan de verkiezing Racefiets van het Jaar – Powered by Grinta! met een Tirreno, maar dan in velgremversie. (Die test lees je hier.)

Zijn er nog pailletten?

Was de De Vlaeminck Tirreno waarmee Feryn vorig jaar aan de wedstrijd deelnam nog redelijk discreet van stijl, dan zuigt de Prorace Chaos DSQ meteen alle aandacht naar zich toe. Niet meteen met zijn framevormen want hoewel het aeroframe er best prima en modern uitziet (lager aangezette staande achtervork, vorkkroon die een beetje in de onderbuis draait, zadelpenklemming met interne wig), is het vooral de kleur die in het oog springt. Officieel heet het trouwens “extreme green cameleon & see green pailletten” (echt waar), maar met deze kleurstelling wil Feryn vooral aangeven dat alle frames naar keuze gelakt en opgebouwd kunnen worden zodat je alle touwtjes zelf in handen hebt om er de fiets van jouw dromen van te maken. En voor je ook een Prorace Chaos DSQ in ‘extreme green cameleon & see green pailletten’ (ik kon het niet laten, sorry) bestelt, bedenk dan dat je extreme kleuren sneller beu wordt én dat zo’n bijzondere kleurstelling de mogelijkheden tot doorverkoop van de fiets flink kan inperken. Deze special paintjob (die extra lagen lakken vergt) kost je 235 euro extra en daar krijg je dus in het oog springende looks voor terug. Overigens biedt Feryn maar liefst 520.000 (!) designmogelijkheden aan (en dit zonder meerkost). Voor ‘speciallekes’ (zoals deze dus) variëren de supplementen van 129 tot 235 euro.

Nieuwe cockpit

Werden de Prorace Chaos DSQ en de De Vlaeminck Tirreno tot voor kort enkel aangeboden met een combinatie van een stuur en stuurpen waarbij die laatste heel er uitzag als die van de voorlaatste Specialized Venge, dan kan je de fiets voortaan ook met een volledig geïntegreerde cockpit bestellen. In dat geval lopen ook alle kabels binnendoor en heeft het stuur een nagenoeg vlakke bovenkant. Deze cockpit kost wel 299 euro extra. Lijkt de Prorace Chaos DSQ daarmee af te stevenen op een zotte verkoopprijs, dan valt dat uiteindelijk allemaal nog best mee. Want neem je de frameset van 1.779 euro als basis en bouw je hem op zoals de fiets in de Racefiets van het Jaar verkiezing, dan kom je aan 3.949 euro. We hebben het dan over een opbouw met een kabelbediende Shimano Ultegra onderdelengroep met 52/36 kettingbladen op het crankstel en 11-28 cassette, DT Swiss P1800 wielen met daar omheen 25 millimeter brede Continental GP5000 banden en een redelijk onbekend Selle Royal Zone zadel.

Valt de prijs nog mee, dan is het gewicht niet meteen flatterend. OK, aeroracers zijn doorgaans een tikkeltje obeser, maar 8,70 kilo voor een racefiets zonder pedalen is toch geen waarde om vuurwerk voor af te steken. Met die kanttekening dat de zware cockpit op onze testfiets in de consumentenversie van de fiets wordt aangepast en een (veel) lichtere variant krijgt.

Hoog, Sammy, kijk omhoog Sammy!

Op de weg laat de Prorace geen grote steken vallen, maar het is tegelijk ook geen tweewieler die je doet kraaien van plezier. Hij doet zijn werk zonder morren, op zijn manier. “De voorkant van de fiets is te hoog waardoor ik niet echt een aero-gevoel krijg”, noteerde tester Pieter terecht op zijn evaluatieformulier, waarbij we naadloos bij de vraag komen of we de Prorace Chaos DSQ wel als een aeroracer moeten beschouwen. Want het is niet omdat de buisvormen gekozen werden in functie van optimale luchtstromen rond de fiets, dat je finaal ook een aeroracer gebouwd hebt. De hoogte van de balhoofdbuis + de spacers + de stuur/stuurpenunit staan inderdaad een aerodynamisch diepe zithouding in de weg en dat is jammer want het frame is wel meer dan stijf genoeg om mee te koersen en er zit ook best wel een goede ‘loop’ in de fiets. Renners zullen het niet erg vinden dat het frame vrij hard is, toerfietsers zullen blij zijn met de Conti GP5000 bandjes die veel grip bieden en veel trillingen wegfilteren. Net als de vorige combinatie van stuur en stuurpen is de nieuwe cockpit niet de meest ergonomisch doordachte (de vlakke bovenkant is vrij scherp gevormd) en ook niet de stijfste van de planeet. Maar aangezien er dus een update van de cockpit komt: benieuwd wat de finale stuur/stuurpencombinatie zal worden en hoe die zal aanvoelen.

Conclusie

Met de nieuwe cockpit, de schijfremmen en de maffe kleur als extraatje er bovenop ziet de Prorace Chaos DSQ er absoluut niet alledaags uit. Verkijk je evenwel niet op de kleur want die zou je sneller dan je lief is beu kunnen zijn. Op vlak van kleur en afmontage is bij Feryn echter alles mogelijk zodat je met de Chaos alle kanten op kunt. Al zal je -puur op basis van dit platform- altijd wel een paar compromisjes moeten sluiten. Om er mee te koersen zal je sowieso lichtere wielen moeten monteren om het gewicht van de complete fiets naar beneden te krijgen en moeten ook alle spacers van onder de stuurpen. Als toerfiets zal je de juiste banden, wielen en zadel moeten inschakelen om het comfort op het juiste niveau te krijgen.

Alle Prorace fietsen vind je op de site van de fabrikant.

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE