Primeurtest: Merida Scultura Endurance 7000-E

Ook Merida is klaar met zijn huiswerk voor 2021 en lanceert vandaag een nieuwe generatie Scultura’s. Daarbij maken de Taiwanezen een duidelijk onderscheid tussen ‘Scultura’ en ‘Scultura Endurance’-modellen. Wij mochten zo’n gloednieuw Endurance-exemplaar al even aan de tand voelen: de Merida Scultura Endurance 7000-E.

21/07/2020 - Tekst: Bart Vandermaelen // Foto's: Merida

Scultura is sinds jaar en dag het endurance-platform in het gamma van Merida. Al krabden oplettende fietsnerds zich vast even achter de oren wanneer ze in de geometrietabellen van de verschillende modellen doken.

De instap-Scultura’s bedienden met hun hogere balhoofdbuis en wat langere wielbasis iedereen die graag comfortabel zit op een heel stabiele racefiets. De topmodellen hadden daarentegen een veel sportievere geometrie. Ideaal voor wedstrijdrijders die hun neus niet ophalen voor een klimmetje minder of meer. Onder éénzelfde Scultura-vlag had je dus een lading fietsen van heel verschillende pluimage.

Leestip: Een uitgebreide review van de Merida Scultura Disc 5000, uit het modeljaar 2020, lees je hier. Voor een testverslag van het absolute topmodel uit 2020, de Scultura Disc 10K-E, haal je Grinta! 80 in huis.

Meer duidelijkheid, meer veelzijdigheid

Komend seizoen schept Merida iets meer duidelijkheid. De Scultura’s die eerder recreatieve fietsers moeten bekoren, vind je onder de noemer ‘Scultura Endurance’.

Het gaat over drie modellen in de Benelux: de Scultura Endurance 5000 kost 2499 euro en wordt opgebouwd met Shimano Ultegra-shifters en –derailleurs, een Shimano ‘non-series’ RS510 crankstel en Expert SL-wielen. De Scultura Endurance 6000 staat een trapje hoger: voor 2899 euro krijg je een fiets die volledig met Ultegra-onderdelen wordt afgemonteerd en een Fulcrum Racing 700 DB-wielset. Het endurance topmodel én de fiets waarmee we de afgelopen weken wat testwerk mochten verrichten, is de Scultura Endurance 7000-E. Die moet met zijn Ultegra Di2-groepset en DT Swiss P1850 Spline-wielen 3999 euro kosten. Alledrie hebben ze een CF3 carbon frame en voorvork.

Maar de bobo’s in Taiwan schudden meer dan enkel een aangepaste naamgeving uit hun mouw. ‘Veelzijdig’ is het adjectief waarmee Merida de Scultura Endurance-modellen het liefst omschrijft. Pendelaars en avonturiers worden openlijk het hof gemaakt met extra veel ruimte voor banden tot 35 millimeter breed, montage-oogjes voor spatborden én een geometrie die nog meer op comfort, stabiliteit en extra lange dagen in het zadel is gericht.

Van links naar rechts: de Scultura Endurance 5000, de Endurance 6000 en de Scultura Endurance 7000-E.

Een scheutje avontuur

Dat er een scheut avontuur aan het DNA van de Scultura is toegevoegd, betekent niet dat de looks en de details over het hoofd werden gezien. Onze testfiets, de Endurance 7000-E, is simpelweg een blikvanger. ‘Love it or hate it’, maar zeg nooit zomaar blauw tegen dit lakwerk in mat ultramarijn. Zou de lakker van dienst zijn inspiratie gevonden hebben op vakantie in de Jardin Majorelle in Marrakech? Als je dat plekje nog niet kent: zoek maar op. Zet je deze Merida daar tegen de muur, dan is die zo goed gecamoufleerd dat je hem nooit meer terugvindt.

Naast het lakwerk, valt er nog wel meer op aan deze fiets. De montage-oogjes voor spatborden bijvoorbeeld. Of de toolbox onder het Expert CC-zadel. Stuk voor stuk details die duidelijk maken dat deze fiets bedoeld is voor pragmatische recreanten, eerder dan competitiebeesten.

Waar je ook niet naast kan kijken, dat zijn de 32 millimeter brede Continental Grand Prix 4 Season-banden bijvoorbeeld. Steeds vaker wordt door fabrikanten breder rubber gemonteerd. Maar zelden kom je zo’n joekels tegen op een racefiets, zelfs al heeft die comfort bovenaan zijn prioriteitenlijstje. Merida zet met deze bandenkeuze vooral zijn ambitie in de verf om commuters te behagen. Mensen die door weer en wind blijven doorfietsen. Ook goed lopende gravelstroken of kasseiwegen behoren tot de mogelijkheden. Laat de platgetreden paden dus gerust een keertje voor wat ze zijn. De hogere rolweerstand en het extra roterend gewicht van dit soort banden zijn natuurlijk wel een keerzijde aan de medaille. In combinatie met de P1850 Spline instapwielen van DT Swiss wordt het acceleratievermogen wat uitgevlakt en vergt het toch extra energie om de gang vlotjes in deze fiets te houden.

Aero details, geen aero zithouding

De achtertrein werd even ‘à la mode’ gezet met een zeer platte, laag aangezette staande achtervork, een D-vormige zadelbuis en een geïntegreerde zadelpenwig. De stelbout zit onder een rubberen afdekkapje, vlak voor de ronde carbon Expert-zadelpen. Niet de meest handige positie om de bout even vast te zetten met je multitool, maar esthetisch wel verantwoord. De vierkante Expert CW-stuurpen en de kabels die via de ‘wire port’ vlak onder de spacers het frame worden ingeleid, zijn nog een paar aero elementjes die tegenwoordig niet op een fiets mogen ontbreken. Het Expert SL-stuur zelf is wel nog een rond exemplaar, dat in de beugels iets hoekiger wordt voor wat extra grip bij het remmen vanuit de ‘guidon’. Maar ondanks die aero injectie blijft het rijgedrag wel typisch Scultura. Meer zelfs: er werd wat met de geometrie gegoocheld waardoor deze fiets nog stabieler en comfortabeler voor de dag komt dan zijn voorgangers. De wielbasis werd een stuk langer, de balhoofdhoek werd luier en de balhoofdbuis van 175 mm in maat M is heel erg fors. Je zitpositie is dus relax en het stuurgedrag is voorspelbaarder dan de moppen van Geert Hoste. Bochten neemt deze jongen het liefst lekker languit. Moet je toch even bruusk het hoekje om? Dan geven de Grand Prix 4 Season-banden je toch dat tikkeltje extra gemoedsrust, ook op nat wegdek.

Conclusie

Het totale gewicht van de Scultura Endurance 7000-E is 8,5 kilo. Best een stevige knaap voor een fiets in dat prijssegment. Laat het dus duidelijk zijn: de Scultura Endurance 7000-E is meer dan ooit een fiets voor wie specifiek op zoek is naar een comfortabel werkpaardje, eerder dan een ontembare Mustang. Geen spek naar de bek van snelheidsmaniakken, maar dat hoeft ook niet per se. Degelijkheid, betrouwbaarheid en veelzijdigheid zijn de troefkaarten waarmee Merida hier een soloslim tracht te spelen. In het frame ligt geen enkel kabeltje irritant te rammelen. Degelijk. De koelvinnen op de voor- en achtervork loodsen extra rijwind naar de flat mount remklauwen, zodat de 160 mm rotors nooit ofte nooit kunnen oververhitten. Betrouwbaar. Het 50/34-crankstel maakt in combinatie met de 11-34 cassette elk terrein toegankelijk. Veelzijdig dus. De Ultegra Di2-groepset is vooral een leuk hebbedingetje voor wie niet wil onderdoen bij zijn of haar vrienden van de fietsclub.

Alle info over de nieuwe Scultura Endurance-lijn vind je op de website van Merida.

- De looks kregen een flinke update.
- Interessante optie voor fietspendelaars en occasionele gravelrijders.
- Comfortabel zowel qua zithouding als trillingsdemping.
- Geen spek naar de bek van hardrijders.
- Gewicht.

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Merida Scultura Disc 5000
04/02/2020 - Bart Vandermaelen

100% Getest: Merida Scultura Disc 5000

Drie jaar geleden werd de Scultura 5000 uitgeroepen tot ‘Racefiets van het Jaar’. Voor deze lange duurtest schoven de Taiwanezen de 2020-versie van die laureaat onder onze bips. Ondertussen is er aan het frame en de afmontage in essentie weinig veranderd. Deze endurance-fiets is er nog steeds voor wielertoeristen die langere tochten in alle comfort willen afwerken én daar geen megabudget voor overhebben. Al schoot de prijs wel een flink stuk de hoogte in: van 1.999 euro in 2017 naar 2.499 euro vandaag. Wij fietsten zo’n 1.500 kilometer met de Merida op variabel terrein én in variabel winterweer, om te ontdekken of de Scultura Disc 5000 dat extra paarse bankbiljet waard is.

Getest 100% Getest: BH G8 Disc 7.0
18/01/2020 - Redactie

100% Getest: BH G8 Disc 7.0

Omdat je het allemaal niet ingewikkelder moet maken dan nodig, is de BH G8 de opvolger van de … G7. Aan het DNA werd niet gesleuteld zodat de G8 nog altijd een allround inzetbare machine moet zijn, maar de Spanjaarden scherpten het platform wel op een aantal cruciale puntjes bij. Dat volstond om de fiets hoog te doen eindigen in de eindafrekening van de Racefiets van het Jaar 2020 verkiezing, maar was net niet goed genoeg om de BH G8 Disc 7.0 op het podium te hijsen.