Schwalbe zet in op souplesse

Schwalbe is flink met de bezem door zijn aanbod racebanden gegaan en vernieuwde de Pro One van hieldraad tot hieldraad. In Toscane kon Grinta! de Pro One Tubeless Easy aan de tand voelen.

23/08/2019 - Tekst: Bart De Schampheleire // Foto's: Schwalbe / Irmo Keizer

Helemaal nieuw was de Schwalbe Pro One Tubeless Easy trouwens niet want voor de presentatie van de Scott Addict RC Ultimate (dat verhaal lees je hier) werd die fiets op de nieuwe banden gezet. Al loste Schwalbe toen nog geen letter over de nieuwe banden en waren de logo’s weggelaten.

Souplesse oblige

Het codewoord voor productmanager Peter Krischio en zijn R&D team voor de ontwikkeling van de nieuwe Pro One was souplesse omdat volgens Krischio en co een soepele band de fietser meer feedback geeft en minder moe maakt omdat de band beter de trillingen dempt. In de zoektocht naar meer souplesse werd de Pro One Tubeless Easy helemaal nieuw ontworpen, met een nieuw karkas, een nieuw loopvlak, een nieuwe brekerlaag, een nieuwe bouwwijze en er moesten zelfs nieuwe machines ontworpen worden om de nieuwe band te kunnen maken.

Minder karkaslagen, meer comfort

Bij een fietsband die volgens de standaard constructiemethode is opgebouwd, zit je onder het loopvlak met drie tot vier lagen karkas wat logischerwijs tot een wat stugger pakket leidt. “Wil je de souplesse van een band verhogen, dan moet het aantal karkaslagen reduceren” bedachten Krischio en zijn team waarna ze met de Souplesse Carcass Construction op de proppen kwamen. In plaats van vier lagen karkas onder het loopvlak blijven er slechts twee lagen over, om de lekbestendigheid van de band te behouden en zelfs op te krikken wordt er tussen karkas en loopvlak een V-Guard beschermlaag geplaatst. In het geval van een 25 mm brede band betreft het een 14 mm brede strip V-Guard. Om te voorkomen dat de band vanaf de zijkant lek wordt gesneden gebruikt Schwalbe daar drie lagen materiaal.

Tubeless, the next level

Aan de hieldraad van de band zit een soort van lip die er voor zorgt dat de tubeless band gemakkelijker gemonteerd kan worden. Die nieuwe lip dicht immers de ruimte tussen hieldraad en velgbed zodat je de Schwalbe Pro One Tubeless Easy ook met een gewone vloerpomp kunt monteren, je hebt niet langer een compressor of een specifieke tubeless fietspomp met extern luchtreservoir nodig. De Pro One Tubeless Easy moet je wel met lekdichtend middel rijden want je hebt de sealant nodig om de mini-gaatjes in het karkas luchtdicht te maken.

Dual compound loopvlak

Voor het loopvlak werd een nieuwe Addix Race Multi Compound ontwikkeld, die heeft centraal een harder mengsel voor een lagere rolweerstand en hogere duurzaamheid terwijl het zachtere rubber op de schouders van de band de grip en demping in de bochten ten goede komt. In het loopvlak is een slijtage-indicator verwerkt. (De lichtgrijze groef in de tekening.)

28 mm is 28 mm

De Schwalbe Pro One Tubeless Easy komt voor de racefietsers in 25, 28 en 30 mm breedtes (er zijn ook versies in 20”, 26” en 27,5”) waarbij een 25 mm brede band 245 gram weegt, dat is precies tien gram minder dan de vorige Schwalbe Pro One Tubeless Easy. Goed om weten is dat de breedtes van de banden gemeten zijn op een velg met een binnenmaat van 19 mm. Dus heb je ook een 19 mm brede velg (wat steeds meer de norm wordt), dan zal een 28 mm bandje ook effectief 28 mm breed zijn. Voor alle Pro One Tubeless Easy banden is de adviesprijs ongeacht de maat vastgesteld op 69,90 euro.

Extra comfort

Tijdens de rit is het extra comfort van de Schwalbe Pro One Tubeless Easy overduidelijk. Dat komt niet alleen door het nieuwe, soepele karkas, maar zo’n dikke 30 mm band rij je met een veel lagere bandenspanning (4 tot 5,5 bar) waardoor een soort van zwevend tapijt ontstaat. Verwar dat echter niet met een gebrek aan vertrouwen of feeling want net als bij de test van de Scott Addict Ultimate RC (toen testte ik een 28 mm brede band op een stel Zipp 202 wielen met 21 mm binnenmaat) viel het mij in de heuvels van Toscane op dat je met de Schwalbe Pro One Tubeless Easy belachelijk hard kunt afdalen. In Toscane reed ik op een Simplon Pride Disc met DT Swiss PRC 1400 wielen (18 mm binnenmaat) en 30 mm brede banden. Daarmee kan je ongelooflijk veel remkracht op het wegdek overbrengen waardoor je veel later kunt remmen en dus flink wat meters wint op de concurrentie. In de bocht stuurt de band heel neutraal omdat hij mooi rond op de velg staat en niet als een champignon ‘boven’ de velg wat er voor zorgt dat de fiets vanaf een bepaalde hellingshoek ineens in de bocht valt. 30 mm is wel breed en de ruimte onder de vorkkroon van de Simplon Pride Disc was zo goed als volledig opgebruikt. Afhankelijk van de beschikbare ruimte in je fiets en het soort wegen waarop je rijdt, zal voor Vlaams-Nederlands gebruik de 28 mm band in de meeste gevallen de beste optie zijn. Trek je steevast naar de slechtste kasseistroken die je in de Benelux en Noord-Frankrijk kunt vinden, dan is 30 mm de betere keuze. Ben je een klimmer, dan zal de 25 mm variant jouw ding zijn want met zijn 245 gram is die toch 50 gram lichter dan de zwaarste Schwalbe Pro One Tubeless Easy en dat is de 30 mm variant.

En voor de rest, geen nieuws?

Toch wel want Schwalbe komt meteen ook met een superlichte variant van de nieuwe topband en dat is de Schwalbe Pro One TT Tubeless Easy. Specifiek ontwikkeld voor triatleten werd deze band ontdaan van zijn brekerlaag onder het loopvlak zodat je daar volledig moet vertrouwen op de goede werking van de sealant die je gebruikt. De Pro One TT Tubeless Easy komt enkel in 25 en 28 mm (30 mm is te slecht op vlak van aerodynamica) en de 25 mm band weegt 205 gram. Ook de Pro One TT Tubeless Easy kost 69,90 euro.

Hoewel ze er ook bij Schwalbe van overtuigd zijn dat tubeless the way to go is, komen ze met een nieuwe Pro One die met binnenbandjes gebruikt moet worden. Deze Pro One Tube Type kost 59,90 euro en is er in 23, 25, 28 en 30 mm versie. De smalste band is uiteraard ook de lichtste, hij weegt 215 gram. Om verwarring bij de consumenten te voorkomen, worden alle Schwalbe Pro One Tubeless Easy met ‘TLE’ gelabeld terwijl de Schwalbe Pro One Tube Type de opdruk ‘Tube Only’ krijgt.

De ‘nieuwe’ Schwalbe One is in Tubeless Easy en Tube Type eigenlijk niet zo nieuw want het is de oude Pro One die met de introductie van de nieuwe Pro One banden een stapje terugzet in het gamma. Aan de band werd wel een RaceGuard beschermingslaag toegevoegd. De Tubeless Easy versie van de One kost in 25, 28 of 30 mm versie en in full-black of skinwall 54,90 euro. De Schwalbe One Tube Type is er in 23, 25, 28 en 30 mm en in zwart, rood, blauw, wit en skinwall voor 39,90 euro. Wie echt budgetvriendelijk wil fietsen kan de Schwalbe One Tube Type in 25 mm versie met een stalen hieldraad (niet vouwbaar dus) kopen voor 29,90 euro.

Tubeless: de nieuwe standaard?

Schwalbe was tien jaar geleden al bij de eerste bandenfabrikanten die tubeless racebanden aanboden, al begint het kwartje nu pas stilaan in het voordeel van tubeless te vallen. De introductie van tubeless op de racefiets liep niet van een leien dakje, enerzijds omwille van de terughoudendheid van het conservatieve wielerpubliek en anderzijds omwille van problemen met de meetstandaard voor velgen en banden. Want om een tubeless systeem écht luchtdicht te krijgen, moeten band en velg perfect op mekaar aansluiten. Is de velg te klein en de band te groot, dan ontsnapt er constant lucht en krijg je het systeem niet dicht. Is de velg te groot en de band te klein, dan krijg je de band amper gemonteerd. Sinds dit jaar is er een nieuwe standaard voor tubeless velgen en banden, een standaard die Schwalbe mee hielp ontwikkelen. Daarmee moet het hierboven omschreven gedoe achter de rug liggen. Op www.schwalbe.com/tubeless vind je trouwens een volledige lijst van wielen die Schwalbe op verschillende vlakken getest heeft in functie van tubeless rijden (monteerbaarheid van de band, luchtdichtheid en het risico van een aflopende band bij een te lage bandenspanning). Voor iedereen die nog niet overtuigd is van de voordelen van tubeless rijden, beslist interessante lectuur!

Het volledige gamma racefietsbanden van Schwalbe vind je op de website van de fabrikant. Alle nieuwe banden zijn per direct leverbaar.

Tags:

Gerelateerde artikels